"Readers' recommendations – librarians' choices". Purchase of novelties for children and youth for public and school libraries – qualitative analysis

Authors

  • Grażyna Lewandowicz-Nosal Biblioteka Narodowa, Instytut Książki i Czytelnictwa

DOI:

https://doi.org/10.18778/0860-7435.26.03

Keywords:

collection of collections, purchase of books, school libraries, public libraries for children and youth, literature, popular science literature, school reading

Abstract

The article discusses the principles of collecting collections for public libraries for children and youth and school libraries. The qualitative analysis was based on the list of titles of books that were planned to buy 44 school libraries in 2014 as part of the government subsidy. The collected material is divided into the following categories: school reading, literature classics for children, poetry, fairy tales, books for children, Grzegorz Kasdepke's books, literature for children, literature, fantasy, educational books, history and biographies, and others. Most often libraries planned to buy school books, educational books (dictionaries, encyclopedias). From the literature, it was usually planned to buy fantasy books, novels for girls and works by authors such as Paweł Beręsewicz, Marcin Pałasz, Barbara Gawryluk, Renata Piątkowska, Małgorzata Strzałkowska. It was also planned to buy books that were screened and advertised in youth magazines. The analysis shows that the collections of school libraries and public libraries for children and youth respond to the reading needs of this group of recipients.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Adamiec Witold (1989). Główne problemy uzupełniania księgozbiorów bibliotek publicznych w latach siedemdziesiątych. Warszawa: Biblioteka Narodowa. Instytut Książki i Czytelnictwa.
Google Scholar

Adamiec, Witold, Ankudowicz, Janusz & Siekierski, Stanisław (1974). Uzupełnianie i wykorzystywanie zbiorów bibliotek publicznych w latach 1968–1972. Warszawa: Biblioteka Narodowa.
Google Scholar

Ankudowicz, Janusz & Siekierski, Stanisław (1962). Zakup i wykorzystanie książek w sieci bibliotek powszechnych w latach 1957–1960. Warszawa: Biblioteka Narodowa.
Google Scholar

Ankudowicz, Janusz & Siekierski, Stanisław (1970). Nowości w bibliotekach publicznych. Warszawa: Biblioteka Narodowa.
Google Scholar

Białkowska, Barbara (1982). Badania księgozbiorów bibliotek publicznych dla dzieci. Biuletyn Informacyjny Biblioteki Narodowej, 1/4, 10–14
Google Scholar

Budyńska, Barbara & Zasacka, Zofia (red.) (2011). Organizacja zakupu nowości książkowych, zbiorów audiowizualnych oraz dokumentów elektronicznych w bibliotekach publicznych. Raport z badań. Warszawa: Biblioteka Narodowa.
Google Scholar

Dawidowicz-Chymkowska, Olga (2010). Księgozbiory gminnych bibliotek publicznych a potrzeby czytelnicze gimnazjalistów. Raport z badań. Warszawa: Biblioteka Narodowa.
Google Scholar

Jesień liścia Jasia – GWP.pl – psychologiczna księgarnia internetowa (2015). Pobrane 14 lutego 2017, z: https://www.gwp.pl/jesien-liscia-jasia.html
Google Scholar

Krajewska, Anna (2009). Promocja literatury adresowanej do młodego czytelnika a zawartość księgozbiorów bibliotek publicznych dla dzieci i młodzieży. W: K. Wolff (red.), Zbiory i zasoby informacyjne bibliotek publicznych (s. 100–115). Warszawa: Wydawnictwo SBP.
Google Scholar

Lewandowicz-Nosal, Grażyna, (2008). Biblioteki dla dzieci wczoraj i dziś. Poradnik. Warszawa: Wydawnictwo SBP.
Google Scholar

Lewandowicz-Nosal, Grażyna, Krawczyk, Anna, Kujawa, Katarzyna & Porzuczek, Zuzanna (2014). Warto mieć w bibliotece: książki dla dzieci 2010–2013: katalog. Warszawa: Wydawnictwo SBP.
Google Scholar

Lewandowicz-Nosal, Grażyna & Zybert, Elżbieta B. (red.) (2009). Dzieci, Młodzież – Internet – Biblioteka. Wytyczne IFLA Sekcja Bibliotek dla Dzieci i Młodzieży. Warszawa: Wydawnictwo SBP.
Google Scholar

Papuzińska, Joanna (2007). Dziecięce spotkania z literaturą. Warszawa: Wydaw. Biblioteki Narodowej.
Google Scholar

Siekierski, Stanisław (1959). Analiza zakupu i wykorzystania książek w bibliotekach powszechnych w latach 1957/1958. Warszawa: Biblioteka Narodowa.
Google Scholar

Ungeheuer-Gołąb, Alicja (2011). Rozwój kontaktów małego dziecka z literaturą. Podręcznik. Warszawa: Wydaw. SBP.
Google Scholar

Walczewska-Klimczak, Grażyna (2017). Partnerstwo bibliotek publicznych i szkolnych – z do­świad­czeń realizacji pilotażowego programu zakupu nowości do bibliotek publicznych w partnerstwie ze szkolnymi (Priorytet 2/2014). W: M. Antczak, A. Walczak-Niewiadomska (red.), Inspiracje czytelnicze w życiu młodego pokolenia (s. 37–56). Łódź–Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego–Wydawnictwo SBP.
Google Scholar

Wolff, Katarzyna (red.) (2009). Zbiory i zasoby informacyjne bibliotek publicznych. Materiały z konferencji naukowej, Opole, 23–24 września 2008 r. Warszawa: Wydawnictwo SBP.
Google Scholar

Wołosz, Jan (red.) (2003). Standardy Biblioteczne. Wzorce i doświadczenia Unii Europejskiej. Materiały z ogólnopolskiej konferencji Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich i Biblioteki Narodowej Warszawa, 11 grudnia 2003 r. Warszawa: Wydawnictwo SBP.
Google Scholar

Wybierzmy wspólnie lektury najmłodszym uczniom – lista TOP 100 wymienionych książek (2015). Pobrane 20 lutego 2017, z: http://lc.serwer2.com.pl/top100_lektury.pdf
Google Scholar

Zając, Michał (2000). Promocja książki dziecięcej. Podręcznik akademicki. Warszawa: Warszawa: Wydawnictwo SBP.
Google Scholar

Zasacka, Zofia (2014). Czytelnictwo dzieci i młodzieży. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.
Google Scholar

Zybert, Elżbieta B. (red.) (2003). Biblioteki szkolne. Wytyczne IFLA/UNESCO. Warszawa: Wydawnictwo SBP.
Google Scholar

Published

2018-06-30

How to Cite

Lewandowicz-Nosal, G. (2018). "Readers’ recommendations – librarians’ choices". Purchase of novelties for children and youth for public and school libraries – qualitative analysis. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Librorum, 1(26), 55–76. https://doi.org/10.18778/0860-7435.26.03

Issue

Section

Articles