Mechanisms of action of fake influencers in social media on the example of Natalia Janoszek

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18778/0860-7435.39.02

Keywords:

influencing, fake influencing, social media, manipulation, Natalia Janoszek

Abstract

The growing role of influencers in social media and their influence on public opinion has led to the development of fake influencing – a serious problem worth characterizing. The aim of the article is to present the mechanisms and techniques used in the activities of fake influencers; theoretical considerations are supported by an analysis of the case of Natalia Janoszek, accused of such activities. The article answers the following research questions: what mechanisms and techniques are used by fake influencers to build an image in social media? What is the phenomenon of influencing and fake influencing? What mechanisms and techniques are used by fake influencers? Which of these mechanisms and techniques did Natalia Janoszek use? In order to provide answers, the method of analysis and criticism of literature, the method of individual cases and analysis of Internet materials were used.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Anna Sorokin. W: Wikipedia. Wolna Encyklopedia [online]. Pobrano 22 maja 2024 r. z: https://pl.wikipedia.org/wiki/Anna_Sorokin
Google Scholar

Bakker, Diederich (2018). Conceptualising Influencer Marketing. Journal of Emerging Trends in Marketing and Management, 1, 79–87.
Google Scholar

Barczuk, Aleksandra (2021). Internetowe neologizmy i ich droga do słowników (Bachelor’s Thesis) [online]. Pobrano 12 listopada 2023 r. z: https://www.researchgate.net/publication/355916725_INTERNETOWE_NEOLOGIZMY_I_ICH_DROGA_DO_SLOWNIKOW_Bachelor%27s_Thesis
Google Scholar

Batorowska, Hanna, Wasiuta, Olga & Klepka, Rafał (2019). Media jako instrument wpływu informacyjnego i manipulacji społeczeństwem. Kraków: Wydawnictwo LIBRON.
Google Scholar

Bednarz, Ewa (2023). Odpowiedzialność za słowo w czasach mediów społecznościowych. Tutoring Gedanensis, 8 (1), 54–58.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.26881/tutg.2023.1.06

Biela, Bogdan (2016). Typy i mechanizmy manipulacji w mediach. Studia Pastoralne, 12, 286–311.
Google Scholar

Bollywood. W: Wikipedia. Wolna Encyklopedia [online]. Pobrano 20 maja 2024 r. z: https://pl.wikipedia.org/wiki/Bollywood
Google Scholar

Bos, Dominik (2023). Telewizja vs Natalia Janoszek. W: YouTube [online]. Pobrano 16 maja 2024 r. z: https://www.youtube.com/watch?v=9VUloLIXunU&ab_channel=DominikBos
Google Scholar

Brusik, Tomasz (2023). Natalia Janoszek – fake influencer? W: RysujeFejsbuki.pl [online]. Pobrano 12 listopada 2023 r. z: https://rysujefejsbuki.pl/news/natalia-janoszek-fake-influencer/
Google Scholar

Chicken Curry Law. W: IMDB [online]. Pobrano 21 maja 2024 r. z: https://www.imdb.com/title/tt7189494/
Google Scholar

Cialdini, Roberto (2011). Zasady wywierania wpływu na ludzi. Moc oddziaływania na ludzi i sytuacje. Gliwice: Helion S.A.
Google Scholar

Czesław Śliwa. W: Wikipedia. Wolna Encyklopedia [online]. Pobrano 22 maja 2024 r. z: https://pl.wikipedia.org/wiki/Czes%C5%82aw_%C5%9Aliwa
Google Scholar

Doda o Janoszek i Stanowskim. W: YouTube [online]. Pobrano 22 maja 2024 r. z: https://www.youtube.com/watch?v=5WycvsTWuYQ&ab_channel=Plotek.pl
Google Scholar

Gdyby jutra nie było. W: IMDB [online]. Pobrano 22 maja 2024 r. z: https://www.imdb.com/title/tt0347304/?ref_=fn_al_tt_1
Google Scholar

Glenister, Gordon (2021). Influencer Marketing Strategy: How to Create Successful Influencer Marketing. Londyn: Kogan Page Ltd.
Google Scholar

Grzesiak, Mateusz (2018). Personal Brand Creation in the Digital Age. Theory, Research and Practice. Warszawa: Palgrave Macmillan.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-319-69697-3

Iłowiecki, Maciej (2003). Krzywe zwierciadło. O manipulacji w mediach. Lublin: Wydawnictwo Archidiecezji Lubelskiej GAUDIUM.
Google Scholar

Influencer. W: Wikipedia. Wolna Encyklopedia [online]. Pobrano 12 listopada 2023 r. z: https://pl.wikipedia.org/wiki/Influencer
Google Scholar

Janoszek, Natalia (2017). Za kulisami Bollywood. Gliwice: Wydawnictwo Helion.
Google Scholar

Johansen, Ida Kristin & Guldvik, Camilla Sveberg (2017). Influencer Marketing and Purchase Intentions. How does influencer marketing affect purchase intentions?, Bergen: Norwegian School of Economics [online]. Pobrano 10 grudnia 2023 r. z: https://openaccess.nhh.no/nhh-xmlui/bitstream/handle/11250/2453218/masterthesis.PDF?sequence=1
Google Scholar

Kto znalazł się w TOP 100 polskich Instagramerów? W: DDOB [online]. Pobrano 21 maja 2024 r. z: https://ddob.com/ranking/instagram
Google Scholar

Lepa, Adam (2000). Pedagogika mass mediów. Łódź: Archidiecezjalne Wydawnictwo Łódzkie.
Google Scholar

Maciołek, Daria & Poleszak, Dariusz (2014). Wpływ manipulacji medialnej na kształtowanie się tożsamości współczesnej młodzieży. Kultura – Media – Teologia, 19(4), 45–59.
Google Scholar

Maszkiewicz, Monika (2023). Natalia Janoszek odpowiada STANOWSKIEMU! Pierwszy wywiad Janoszek po aferze. W: YouTube [online]. Pobrano 15 maja 2024 r. z: https://www.youtube.com/watch?v=_i9I3Zx0fSs&ab_channel=%C5%9AwiatGwiazd
Google Scholar

Motylewska, Karolina (2023). Qczaj szczerze o programie z Natalią Janoszek: „Jeśli chcemy promować ściemę, super”. W: YouTube [online]. Pobrano 15 maja 2024 r. z: https://www.youtube.com/watch?v=vP1-bjrqAqQ&ab_channel=JastrzabPost
Google Scholar

Natalia Janoszek. W: Wikipedia. Wolna Encyklopedia [online]. Pobrano 17 maja 2024 r. z: https://pl.wikipedia.org/wiki/Natalia_Janoszek
Google Scholar

Natalia Janoszek: Historia i autorzy. W: Wikipedia. Wolna Encyklopedia [online]. Pobrano 22 maja 2024 r. z: https://pl.wikipedia.org/w/index.php?title=Natalia_Janoszek&action=history
Google Scholar

nataliajanoszek. W: Instagram [online]. Pobrano 21 maja 2024 r., z: https://www.instagram.com/nataliajanoszek/
Google Scholar

Rodríguez Domínguez, Ana (2021). Can we trust social media influencers?: Persuasion and manipulation strategies of social media influencers [online]. Pobrano 24 kwietnia 2024 r. z: https://rodin.uca.es/bitstream/handle/10498/25373/Perusasion%20and%20Manipulation%20in%20Social%20Media%20TFG%20-%20Ana%20Rodr%c3%adguez%20Dom%c3%adnguez.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Google Scholar

Stanowski, Krzysztof (2023a). Dziennikarskie Zero – jak zmyślić karierę i trafić na szczyt? Natalia Janoszek vs TVN, Polsat i TVP. W: YouTube [online]. Pobrano 14 maja 2024 r. z: https://www.youtube.com/watch?v=YmxhF52aT3w&ab_channel=Kana%C5%82Sportowy
Google Scholar

Stanowski, Krzysztof (2023b). Dziennikarskie Zero: proces z Natalią Janoszek. W: YouTube [online]. Pobrano 14 maja 2024 r. z: https://www.youtube.com/watch?v=m5Qs9PSQeb8&ab_channel=Kana%C5%82Sportowy
Google Scholar

Stanowski, Krzysztof (2023c). Bollywoodzkie Zero: Natalia Janoszek. The end. W: YouTube [online]. Pobrano 15 maja 2024 r. z: https://www.youtube.com/watch?v=oKYBBVQa8NY&ab_channel=Kana%C5%82Sportowy
Google Scholar

Volkoff, Vladimir (1991). Dezinformacja – oręż wojny. Warszawa: Delikon.
Google Scholar

Wjazd na szczyt: Natalia Janoszek. W: YouTube [online]. Pobrano 21 maja 2024 r. z: https://www.youtube.com/watch?v=n2QQx0GCHsc&ab_channel=bielskotv
Google Scholar

Zhou, Liying, Jin, Fei, Wu, Banggang, Chen, Zhi & Wang, Cheng Lu (2023). Do fake followers mitigate influencers’ perceived influencing power on social media platforms? The mere number effect and boundary conditions. Journal of Business Research, 158 [online]. Pobrano 7 lutego 2025 r. z: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0148296322010542
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2022.113589

Zietek, Nathalie (2016). Influencer Marketing – the characteristics and components of Fashion Influencer Marketing. Thesis for One-Year-Master. The Swedish School of Textiles, University of Borås [online]. Pobrano 20 maja 2024 r. z: https://www.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A972106&dswid=-8404
Google Scholar

Published

2025-05-08

How to Cite

Lewandowska, K. (2025). Mechanisms of action of fake influencers in social media on the example of Natalia Janoszek. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Librorum, 2(39), 37–58. https://doi.org/10.18778/0860-7435.39.02

Issue

Section

Articles

Most read articles by the same author(s)