Illustrations in Polish children’s books about disability – analysis of selected examples from 2018–2022
DOI:
https://doi.org/10.18778/0860-7435.38.03Keywords:
children literature, disability studies, illustrationAbstract
Disability is a difficult topic just like death, illness or war. According to the 2021 National Census of Population and Housing in Poland, people with disabilities make up more than 14% of Polish society. Unfortunately, children's books on disability still play a marginal role on the Polish publishing market.
The author focuses on analyzing the accessibility and popularity of children's books on disability in the Polish publishing market through a bibliographic method and content analysis, as well as on the role and importance of illustrations using selected examples from 2018–2022.
The research underlines the importance of illustration as a communication tool and the need for greater representation of disability themes in children's literature. The conclusions provide important insights for authors, publishers, educators and parents, as well as a starting point for further research into the impact of illustrations on readers' perceptions and the continuation of the subject matter in children's literature.
Downloads
References
Barnes, Colin & Mercer, Geof (2008). Niepełnosprawność. Warszawa: Wydawnictwo Sic!
Google Scholar
Centner-Guz, Małgorzata (2020). Potencjał edukacyjny książek obrazkowych na przykładzie realizacji warsztatów językowo-czytelniczych w ramach projektu „ZA PROGIEM” – wyprawy odkrywców. Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze, 587(2), 64–80. DOI: https://doi.org/10.5604/01.3001.0013.8203
Google Scholar
Dawidowicz-Chymkowska, Olga (2023). Ruch Wydawniczy w Liczbach 2022. Książki. Warszawa: Biblioteka Narodowa.
Google Scholar
Definicja niepełnosprawności na podstawie materiałów ONZ we współpracy ze Stowarzyszeniem Przyjaciół Integracji [online]. Pobrano 07 lutego 2022 r., z: http://www.unic.un.org.pl/niepelnosprawnosc/definicja.php
Google Scholar
Dziennik Ustaw z 1997 r. nr 123, poz. 776, art. 1. Ustawa z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnieniu osób niepełnosprawnych.
Google Scholar
Fidowicz, Alicja (2016). Niepełnosprawność w polskiej literaturze dla dzieci XIX wieku. [online]. Wielogłos Pismo Wydziału Polonistyki UJ 4(30), 111–126. DOI: https://doi.org/10.4467/2084395XWI.16.032.6860
Google Scholar
Fidowicz, Alicja (2020). Niepełnosprawność w polskiej literaturze XX i XXI wieku dla dzieci i młodzieży. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Google Scholar
Garbat, Marcin (2015). Historia niepełnosprawności. Geneza i rozwój rehabilitacji, pomocy technicznych oraz wsparcia dla osób z niepełnosprawnościami. Gdynia: Novae Res.
Google Scholar
Janicka, Małgorzata (2024). Dane demograficzne. Biuro Pełnomocnika Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych [online]. Pobrano 26 marca 2024 r., z: https://niepelnosprawni.gov.pl/index.php?c=page&id=78
Google Scholar
Jendrzejewski, Rafał (b.d.). Ile jest osób z niepełnosprawnościami w Polsce? Gov.pl. [online]. Pobrano 26 marca 2024 r., z: https://www.gov.pl/web/popcwsparcie/ile-jest-osob-z-niepelnosprawnosciami-w-polsce
Google Scholar
Konwencja ONZ o prawach osób niepełnosprawnych z dnia 13.06.2013 r.
Google Scholar
Przybylski, Krzysztof (2010). Znaczenie terminu osoba niepełnosprawna – ku edukacyjnym i społecznym warunkom integracji osób niepełnosprawnych. Niepełnosprawność, 3, 141–147. Pobrano 4 lutego 2022 r., z: https://bazhum.muzhp.pl/media/files/Niepelnosprawnosc/Niepelnosprawnosc-r2010-t-n3/Niepelnosprawnosc-r2010-t-n3-s141-147/Niepelnosprawnosc-r2010-t-n3-s141-147.pdf
Google Scholar
Słońska, Irena (1977). Psychologiczne problemy ilustracji dla dzieci. Wydanie II. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Google Scholar
Szymborski, Janusz & Jakóbik, Krzysztof (Red.) (2008). Zdrowie dzieci i młodzieży w Polsce. Warszawa: Rzecznik Praw Obywatelskich przy współpracy Głównego Urzędu Statystycznego.
Google Scholar
Urząd Statystyczny w Krakowie (2022). Osoby niepełnosprawne w 2021 r. Główny Urząd Statystyczny [online]. Pobrano 26 marca 2024 r., z: https://stat.gov.pl/files/gfx/portalinformacyjny/pl/defaultaktualnosci/5487/26/3/1/osoby_niepelnosprawne_w_2021_r.pdf
Google Scholar
Walczak-Niewiadomska, Agata (2019). Wczesna alfabetyzacja i jej miejsce w działalności bibliotek publicznych. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Google Scholar
Wiercińska, Janina (1986). Sztuka i książka. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Google Scholar
Zabawa, Krystyna (2014). Ryzyko spotkania z Innym. W: Janus-Sitarz, A. Edukacja polonistyczna wobec Innego (s. 121–142). Kraków: Towarzystwo Autorów i Wydawców prac naukowych UNIVERSITAS.
Google Scholar
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.