„Auto Motor i Sport”: analysis of the automotive magazine in 2018–2020

Authors

  • Michał Kimaczyński Katedra Informatologii i Bibliologii, Wydział Filologiczny Uniwersytetu Łódzkiego image/svg+xml

DOI:

https://doi.org/10.18778/0860-7435.35.06

Keywords:

“Auto Motor i Sport”, press research, automotive press, hobby press, press for men

Abstract

This article opens the planned series of publications on the contemporary automotive press market in Poland. In this initiating study, the focus was on the analysis of the popular general-automotive monthly, “Auto Motor i Sport”. The main purpose of the work was to characterize and attempt to classify the periodical. The following research questions were posed: whether and how the analyzed periodical performs the functions assigned to this type of press? how is its mock-up designed? what content is published on its pages and thus what distinguishes the content of this title from others? How were car tests presented in the selected periodical? what kind and what brands of vehicles were tested? which of the proposed groups can the analyzed periodical be classified into? In order to answer these questions, the research used primarily the method of analyzing the content of the press, but also the method of analyzing and criticizing the literature, as well as the historical and statistical methods. The analysis was based on 36 issues published in 2018–2020 (12 issues per year).

Downloads

Download data is not yet available.

References

„Auto Motor i Sport” (2018), nr 1–12, ISSN 1426-6385.
Google Scholar

„Auto Motor i Sport” (2019), nr 1–12, ISSN 1426-6385.
Google Scholar

„Auto Motor i Sport” (2020), nr 1–12, ISSN 1426-6385.
Google Scholar

Bańdo, Adam (2015). Polskie czasopisma motoryzacyjne do 1989 roku. Gospodarka-Rynek-Edukacja [online], 16, s. 5–14. Pobrany 13.08.2022, z: http://ojs.edukacja.wroc.pl/index.php/GRE/article/view/113/118
Google Scholar

Bańdo, Adam (2019). The rise and evolution of Polish automotive magazines until 1989. Rocznik historii prasy polskiej [online], 4(12), s. 6–18. Pobrany 13.08.2022, z: https://journals.pan.pl/Content/113713/PDF/RHPP%204-2019%201-A.Bando.pdf?handler=pdf
Google Scholar

Czasopismo motoryzacyjne. W: Wikipedia. Wolna encyklopedia [online]. Pobrany 10.08.2022, z: https://pl.wikipedia.org/wiki/Czasopismo_motoryzacyjne
Google Scholar

Dąbrowska-Cendrowska, Olga (2009). Niemieckie koncerny prasowe w Polsce w latach 1989–2008. Warszawa: Dom Wydawniczy Elipsa.
Google Scholar

Filas, Ryszard (1999). Dziesięć lat przemian mediów masowych w Polsce (1989–1999). Zeszyty Prasoznawcze [online], 1–2(42), s. 31–55. Pobrany 13.02.2021, z: http://www.obp.pl/past/files/RF-10-lat-przemian.pdf
Google Scholar

Filas, Ryszard (2020). Co się stało z prasą drukowaną w Polsce? Bilans ostatniej dekady (2010–2019). Naukowy Przegląd Dziennikarski [online], 2(42), s. 49–82. Pobrany 13.02.2021, z: https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/bitstream/handle/item/272133/filas_co_sie_stalo_z_prasa_drukowana_w_polsce_2020.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Google Scholar

History. W: Motor Presse Stuttgart [online]. Pobrany 13.08.2022, z: https://www.motorpresse.de/en/history/
Google Scholar

Jaśkiewicz, Konrad (2013). Monografia czasopisma Auto Świat 1995–2001. [Niepublikowana praca magisterska]. https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/191717
Google Scholar

[jk] (2018). Maciej Mizuro kupił Motor-Presse Polska, firma będzie dalej współpracować z Motor Presse Stuttgart. W: Wirtualne Media [online]. Pobrany 13.08.2022, z: https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/maciej-mizuro-kupil-motor-presse-polska-firma-bedzie-dalej-wspolpracowac-z-motor-presse-stuttgart.
Google Scholar

Kimaczyński, Michał (2022). Analiza wybranych miesięczników motoryzacyjnych w latach 2018–2020 na przykładzie „Auto Moto” i „Auto Motor i Sport” [Niepublikowana praca magisterska].
Google Scholar

Komunikat polskich badań czytelnictwa o wysokości nakładów i dystrybucji tytułów kontrolowanych w 2016 roku (2016). W: Związek Kontroli i Dystrybucji Prasy [online]. Pobrany 10.12.2021, z: https://www.zkdp.pl/index.php?option=com_content&view=category&layout=blog&id=8&Itemid=4&lang=pl
Google Scholar

Pisarek, Walery (1983). Analiza zawartości prasy. Biblioteka Wiedzy o Prasie [online], (16). Pobrany 4.03.2022, z: https://pm.media.uj.edu.pl/documents/19112558/108702669/Pisarek%20-%20Analiza%20zawarto%C5%9Bci%20prasy.compressed.pdf
Google Scholar

Roman Popkiewicz jurorem konkursu Car of the Year. W: Auto Motor i Sport [online]. Pobrany 16.06.2021, z: https://www.auto-motor-i-sport.pl/wydarzenia/Roman-Popkiewicz-jurorem-konkursu-Car-of-the-Year,36660,1
Google Scholar

Sołtysik, Łukasz (2010). „TopGear” – analiza zawartości magazynu i jego miejsce na rynku prasy motoryzacyjnej. [Niepublikowana praca magisterska]. Dostęp: https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/167756
Google Scholar

Szczypiński, Michał & Kuleta, Katarzyna (2020). Marka premium. W: Encyklopedia Zarządzania [online]. Pobrany 13.08.2022, z: https://mfiles.pl/pl/index.php/Marka_premium
Google Scholar

Ślaski, Robert (2018a). „Motor” jako najstarsze współczesne polskie czasopismo motoryzacyjne: monografia za lata 1952–1991. [Niepublikowana praca magisterska]. Dostęp: https://apd.uni.lodz.pl/diplomas/131691/
Google Scholar

Ślaski, Robert (2018b). Tygodnik „Motor” jako najstarsze współczesne polskie czasopismo motoryzacyjne Analiza za lata 1952–1991. Acta Universitatis Lodziensis: Folia Librorum, 2(27), s. 87–107.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.18778/0860-7435.27.05

Test. W: Słownik języka polskiego PWN [online]. Pobrany 13.09.2022, z: https://sjp.pwn.pl/sjp/test;2578096
Google Scholar

Towarek, Arkadiusz (2010). Rynek polskiej prasy motoryzacyjnej [Niepublikowana praca magisterska]. Dostęp: https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/164686
Google Scholar

Tuszyński, Bogdan (1981). Prasa i sport. Wydawnictwo z okazji 100-lecia prasy sportowej 1881–1981. Warszawa: Sport i Turystyka.
Google Scholar

Wojtak, Maria (2006). Gatunki mowy charakterystyczne dla prasy motoryzacyjnej. Prace Językoznawcze [online], 8, s. 61–78. Pobrany 8.09.2022, z: https://bazhum.muzhp.pl/media/files/Prace_Jezykoznawcze/Prace_Jezykoznawcze-r2006-t8/Prace_Jezykoznawcze-r2006-t8-s61-77/Prace_Jezykoznawcze-r2006-t8-s61-77.pdf
Google Scholar

Wolny-Zmorzyński, Kazimierz, Kaliszewski Andrzej, Snopek, Jerzy & Furman, Wojciech (2006). Prasowe gatunki dziennikarskie. Warszawa: Wydawnictwo Poltext.
Google Scholar

Published

2023-02-28

How to Cite

Kimaczyński, M. (2023). „Auto Motor i Sport”: analysis of the automotive magazine in 2018–2020. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Librorum, 2(35), 103–131. https://doi.org/10.18778/0860-7435.35.06

Issue

Section

Articles