Modern trends in education of teachers–librarians on the basis of the Department of Library and Information Science of the University of Lodz
DOI:
https://doi.org/10.18778/0860-7435.22.23.06Keywords:
education, competences, teachers, school librarians, school, activating teaching methodAbstract
The Author of the article presents the most important aims of education in the 21st century which should be followed by teachers who work as librarians. The Author elaborates both on legal basis of teacher’s education and on the presentation of practical solutions applied at the Department of the Library and Information Science (Department of Informatology and Bibliology since July 2016) at the University of Lodz. The Author concentrates on some forms of work with students and active teaching methods which will project into bigger activation of the pupils at schools.Downloads
References
Antczak, Mariola. (2011). Wyzwania oświatowe początku XXI wieku a edukacja nauczycieli bibliotekarzy w Katedrze Bibliotekoznawstwa i Informacji Naukowej Uniwersytetu Łódzkiego w latach 2004–2009. W: E. Andrysiak (red.), Ludzie i książki: Studia i szkice bibliologiczno-bibliograficzne (s. 433–446). Łódź: Wydaw. Ibidem.
Google Scholar
Chwalba, Andrzej. (2004). Współczesne problemy dydaktyki akademickiej. W: D. Skulicz (red.), W poszukiwaniu modelu dydaktyki akademickiej (s. 15–17). Kraków, Wydaw. Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Google Scholar
Day, Christopher. (2004). Rozwój zawodowy nauczyciela. Uczenie się przez całe życie . Gdańsk: Gdańskie Wydaw. Psychologiczne.
Google Scholar
De Bono, Edward. (2008). Sześć kapeluszy myślowych. Gliwice: Helion.
Google Scholar
Karkowski, Bogumił. (1999). Kształcenie podyplomowe bibliotekarzy a potrzeby społeczeństwa informacyjnego. Acta Universitatis Lodziensis.Folia Librorum, 9, 25–29.
Google Scholar
Konieczna, Jadwiga & Karkowski, Bogumił. (2001). Książka, czytelnik i biblioteka szkolna w kręgu zainteresowań studentów bibliotekoznawstwa Uniwersytetu Łódzkiego. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Librorum, 10, 169–181.
Google Scholar
Krzyżewska, Jadwiga. (1998). Aktywizujące metody i techniki w edukacji wczesnoszkolnej . Cz. 1. Suwałki: AU OMEGA.
Google Scholar
Matwijów, Bogusława. (2004). Kształcenie akademickie w perspektywie uczenia się przez całe życie (lifelong learning). W: D. Skulicz (red.), W poszukiwaniu modelu dydaktyki akademickiej, (s. 87-90). Kraków, Wydaw. Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Google Scholar
OECD. (1996). Lifelong Learning for All. Paris: Organisation for Economic Co-operation and Development.
Google Scholar
Pacławska, Kazimiera. (2004). Ewaluacja w dydaktyce akademickiej. W: D. Skulicz (red.) W poszukiwaniu modelu dydaktyki akademickiej , (s. 121–134). Kraków, Wydaw. Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Google Scholar
Palka, Stanisław. (2004). Aktualne tendencje w dydaktyce akademickiej W: D. Skulicz (red.), W poszukiwaniu modelu dydaktyki akademickiej , (s. 31–36). Kraków, Wydaw. Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Google Scholar
UNESCO. (2001). Education for All. The year 2000 Assesment . Pobrany 20 października 2016, z: http://unesdoc.unesco.org/images/0012/001200/120058e.pdf
Google Scholar
UNESCO & OECD. (2001). Teachers for Tomorrow’s Schools. Analysis of the World Education Indicators. 2001 Edition. Paris: OECD Publishing, UNESCO Publishing.
Google Scholar
Toffler, Alvin. (1991). Powershift. New York: Bantam Books.
Google Scholar
Akty legislacyjne (w porządku chronologicznym)
Google Scholar
Ustawa z dnia 26.01.1982 r., Karta Nauczyciela (1982), Dz. U. 1983 nr 5.
Google Scholar
Zarządzenie Ministra Oświaty i Wychowania z dnia 30. 06. 1982 r. w sprawie norm zatrudnienia nauczycieli–bibliotekarzy (1982), Dz. Urz. MOiW 1982 nr 8, poz. 69.
Google Scholar
Rozporządzenie Ministra Oświaty i Wychowania z dnia 24. 08. 1982 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (1982), Dz. Urz. 1982 nr 29, poz. 206.
Google Scholar
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dn. 10. 10. 1991 r. w sprawie kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (1991), Dz. U. 1991, poz. 433.
Google Scholar
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 7 września 2004 r. w sprawie standardów kształcenia nauczycieli (2004). [online], Dz. U. Nr 207, poz. 2110, [dostęp: 07.04.2013], dostępny w Internecie: <http://bip.men.gov.pl/men_bip/akty_pr_1997–2006/rozp _302.php?wrapper=test>
Google Scholar
Ustawa z dnia 27 lipca 2005 r. Prawo o szkolnictwie wyższym (2005), Dz. U. nr 164, poz. 1365, z późn. zm.
Google Scholar
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 23 grudnia 2008 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (2008) Dz. U. z dn. 15 stycznia 2009 r. 4.17 [online], [dostęp: 07.04.2013 r.], dostępny w Internecie: <http://www.lex.pl/du–akt/–/akt/dz–u–09–4–17>
Google Scholar
Ustawa z dnia 18 marca 2011 r. Prawo o szkolnictwie wyższym ustawy o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki oraz o zmianie niektórych innych ustaw (2011), Dz. U. Nr 84, poz. 455 i Nr 112, poz. 654. Tekst ujednolicony: Ustawa z dnia 27 lipca 2005 r. Prawo o szkolnictwie wyższym [online], Dz. U. Nr 164, poz. 1365, z późn. zm., [dostęp: 07.04.2013], dostępny w Internecie: <http://www.nauka.gov.pl//fileadmin/user_upload/szkolnictwo/Reforma/20110523_USTAWA_z_dnia_27_lipca_2005.pdf>
Google Scholar
Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 17 stycznia 2012 r. w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (2012) [online], [dostęp: 07.04.2013], dostępny w Internecie: <http://www.uj.edu.pl/documents/1333504/4915309/17.01.2012_Rozp.MNiSW_standardy_ksztalcenia_dla_nauczycieli.pdf>
Google Scholar
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.