Internet memes on Classical Art Memes and Sztuczne Fiołki sites in the opinion of internet users
DOI:
https://doi.org/10.18778/0860-7435.32.04Keywords:
Classical Art Memes, Paintings, Mem, Internet Memes, Sztuczne FiołkiAbstract
Discussed the results of survey conducted from May 5th to 9th, 2020 among 178 members of three Facebook groups: Sekcja Estetyczna, Dictator of good taste and Jak będzie na płótnie? The goal of this survey was to analyze the knowledge among users about two Facebook pages – Classical Art Memes and Sztuczne Fiołki. Questions from the survey were supposed to establish how often users visit, comment and share posts published on the pages and at the same time ask the participants if they recognize authors of the original paintings and how they evaluate the content on these pages. Conducted examination was supposed to show the interest in memes among users and to answer the key question – what is their reception of the memes based on the peace of art and if so, could they become an element of art education?
Downloads
References
Bjarneskans, Henrik, Grönnevik, Bjare & Sandberg, Anders (2009). Cykl życiowy memów. W: Wężowicz-Ziółkowska, D. (red.), Infosfera. Memetyczne koncepcje kultury i komunikacji (s. 65–89). Katowice: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Zarządzania Ochroną Pracy w Katowicach.
Google Scholar
Blackmore, Susan J. (2002). Maszyna Memowa. Poznań: Dom wydawniczy „Rebis”.
Google Scholar
Bochnak, Adam (1958). Historia sztuki nowożytnej. Kraków: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Google Scholar
Bochnak, Adam (1973). Historia sztuki średniowiecznej. Warszawa, Kraków: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Google Scholar
Borkiewicz, Anna (2018). „Polandball”: memy internetowe o tematyce historycznej jako przykład wizualizacji historii. W: Wojdon, J. (red.), Historia w przestrzeni publicznej (s. 332–336). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar
Borkowski, Wojciech & Nowak, Andrzej (2009) Wpływ społeczny – alternetywny model rozprzestrzeniania się memów. W: Wężowicz-Ziółkowska, D. (red.) Infosfera. Memetyczne koncepcje kultury i komunikacji (s. 173–212). Katowice: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Zarządzania Ochroną Pracy w Katowicach.
Google Scholar
Brodie, Richard (1996). Wirus umysłu. Łódź: TeTa Publishing.
Google Scholar
Classical Art Memes ([2021]). Facebook.com [online]. Pobrane 21 listopada 2020 r., z: https://www.facebook.com/classicalartmemes/
Google Scholar
Dawkins, Richard (1996). Samolubny gen. Warszawa: Prószyński i S-ka.
Google Scholar
Dubisz, Stanisław (red.) (2003). Uniwersalny słownik języka polskiego. T. 2, H-N. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar
Estreicher, Karol (1973). Historia sztuki w zarysie. Warszawa, Kraków: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Google Scholar
Heylighen, Francis (2009). Memetyka. W: Wężowicz-Ziółkowska D. (red.) Infosfera. Memetyczne koncepcje kultury i komunikacji (s. 27–31). Katowice: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Zarządzania Ochroną Pracy w Katowicach.
Google Scholar
Jak będzie na płótnie? ([2021]). Facebook.com [online]. Pobrane 14 maja 2021 r., z: https://www.facebook.com/groups/1763148367347400
Google Scholar
Kamińska, Magdalena (2011). Niecne memy: dwanaście wykładów o kulturze internetu. Poznań: Wydawnictwo Galeria Miejska „Arsenał”.
Google Scholar
Kamińska, Magdalena (2017). Memosfera: wprowadzenie do cyberkulturoznawstwa. Poznań: Wydawnictwo Galeria Miejska „Arsenał”.
Google Scholar
Kokoszka, Joanna (2020). Mem – specjalne medium informacyjne. Stan badań polskiego piśmiennictwa m.in. w dziedzinie nauk o kulturze i religii. Nowa Biblioteka. Usługi, Technologie Informacyjne i Media, 1(36), 7–23 [online]. Pobrane 14.05.2021, z: http://www.nowabiblioteka.us.edu.pl/archiwum/2020_1/Kokoszka.pdf
Google Scholar
Kołowiecki, Wiktor (2012). Memy internetowe, jako nowy język internetu. Kultura i Historia, 21 [online]. Pobrane 13 maja 2021, z: http://www.kulturaihistoria.umcs.lublin.pl/archives/3637
Google Scholar
Pastuszka-Roczek, Joanna (2014). Elektroniczne rysunki na ścianie – rola obrazkowych memów internetowych w procesie komunikacji i socjalizacji. Analiza treściowa wybranych polskich portali rozrywkowych. W: Bierówka, J. & K. Pokorny-Ignatowicz (red.), Media, kultura popularna, polityka. Wzajemne oddziaływania i nowe zjawiska (s. 141–163). Kraków: Krakowskie Towarzystwo Edukacyjne sp. z o.o. – Oficyna Wydawnicza AFM.
Google Scholar
Pisarek, Walery (2006). Słownik terminologii medialnej. Kraków: Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych „Universitas”.
Google Scholar
Piskorz, Krzysztof (2013). Internetowe memy – hieroglify XXI wieku. W: Hofman, I. & D. Kępa-Figura (red.), Współczesne media: język mediów (s. 227–237). Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.
Google Scholar
Replikator (2020). Wikipedia. Wolna encyklopedia [online]. Wikimedia Commons, 24.05.2020. Pobrane 13 maja 2021, z: https://pl.wikipedia.org/wiki/Replikator
Google Scholar
Sarna, Paweł (2016). Memy w perspektywie retorycznej. W: Sarna, P. & M. Sęk-Iwanek (red.) Dyskursy widzialności: słowa a obrazy (s. 123–149). Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Google Scholar
Sekcja estetyczna ([2021]). Facebook.com [online]. Pobrane 14 maja 2021, z: https://www.facebook.com/groups/jbwa.estetyczna/
Google Scholar
Sroka, Jakub (2014). #OBRAZKOWE #MEMY #INTERNETOWE. Warszawa: CeDeWu.pl.
Google Scholar
Szczęsna, Ewa (red.) (2002). Słownik pojęć i tekstów kultury. Warszawa: Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne.
Google Scholar
Sztuczne Fiołki ([2021]). Facebook.com [online]. Pobrane 21 listopada 2020 r., z: https://www.facebook.com/SztuczneFiolki/
Google Scholar
Walkiewicz, Adam (2012). Czym są memy internetowe? Rozważania z perspektywy memetycznej. Teksty z Ulicy, 14, 49–70 [online]. Pobrane 13 maja 2021, z: http://www.memetyka.us.edu.pl/pdf/TzU_2012.pdf
Google Scholar
Wołoszyn, Magdalena (2019). Czy memy są tekstami kultury? Toruńskie Studia Bibliologiczne, 1, 9–28 [online]. Pobrane 13 maja 2021, z: https://apcz.umk.pl/czasopisma/index.php/TSB/article/view/TSB.2019.001/23566
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.12775/TSB.2019.001
Zaremba, Maciej (2012). Memy internetowe (2010–2011). Media i Społeczeństwo, 2, 60–73 [online]. Pobrane 13 maja 2021, z: http://www.mediaispoleczenstwo.ath.bielsko.pl/art/060_zaremba.pdf
Google Scholar
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.