Kształtowanie świadomości marki biblioteki akademickiej
DOI:
https://doi.org/10.18778/0860-7435.30.02Słowa kluczowe:
marka biblioteki, świadomość marki biblioteki, spontaniczna świadomość marki, pierwsza wymieniona marka, wspomagana świadomość markiAbstrakt
Współczesne otoczenie bibliotek, kształtowane przez proces globalizacyjny, dynamiczny rozwój technologii oraz wysoki poziom konkurencji, skłania do poszukiwania nowych metod zarządzania i narzędzi marketingowych. Sposób zarządzania instytucjami bibliotecznymi podlega modyfikacjom, mającym swe źródło w obserwacji otoczenia oraz umiejętności szybkiego reagowania na nowe trendy i zjawiska. Dynamika zmian otoczenia bibliotek i rosnące oczekiwania użytkowników sprawiają, że bibliotekarze poszukują nowych rozwiązań oraz innowacji, które pozwolą placówkom i ich usługom się wyróżnić. W tym celu na „zatłoczonym” informacyjnie rynku biblioteki budują rozpoznawalne marki postrzegane jako ich znaczące zasoby niematerialne. Celem publikacji jest wyjaśnienie i usystematyzowanie pojęć dotyczących marki w odniesieniu do bibliotek akademickich oraz omówienie elementów kształtowania świadomości marki w tych instytucjach i metod ich pomiaru.
Pobrania
Bibliografia
Aaker, David A. (1991). Strategic Market Management. New York: J. Wiley.
Google Scholar
Aaker, David A. (2010). Managing brand equity: Capitalizing on the value of a brand name . New York: Diane Publishing Company.
Google Scholar
Budzyński, Wojciech (1998). Public relations: zarządzanie reputacją firmy. Warszawa: Poltext.
Google Scholar
Cymanow-Sosin, Klaudia (2017). Nowe technologie w kreowaniu wizerunku uniwersytetu. W: D. Piontek, S. Ossowski (red.), Komunikowanie społeczne w dobie nowych technologii (s. 143–163). Poznań: Polskie Towarzystwo Komunikacji Społecznej.
Google Scholar
Daszkiewicz, Magdalena & Wrona, Sylwia (2014). Kreowanie marki korporacyjnej. Warszawa: Wydawnictwo Difin S.A.
Google Scholar
Dębski, Maciej (2009). Kreowanie silnej marki. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.
Google Scholar
Grabowska, Hanna (2012). Zarządzanie marką w bibliotece na przykładzie Biblioteki Uniwersyteckiej w Poznaniu. Zarządzanie Biblioteką, 1 (2), 111–122.
Google Scholar
Grabowska, Hanna (2018). Kształtowanie świadomości marki biblioteki akademickiej na przykładzie bibliotek polskich i brytyjskich [rozprawa doktorska, UMK Toruń].
Google Scholar
Kall, Jacek (2001). Silna marka: istota i kreowanie. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.
Google Scholar
Kotler, Philip (1999). Marketing: analiza, planowanie, wdrażanie i kontrola . Warszawa: Felberg SJA.
Google Scholar
Kozielski, Robert (2004). Wskaźniki marketingowe. Kraków: Oficyna Ekonomiczna.
Google Scholar
Wojciechowska, Maja (2016). Studium zarządzania niematerialnymi zasobami organizacyjnymi bibliotek. Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.
Google Scholar
Wojtczak, Jadwiga (2013). Kreowanie wizerunku biblioteki akademickiej na podstawie działań public relations Biblioteki Politechniki Wrocławskiej. Biblioteka, 17 (26), 199.
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.