Ważna czy nieistotna? Książka w codzienności współczesnej młodzieży (komunikat z badań)

Autor

  • Kamila Słupska Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Wydział Studiów Edukacyjnych, Zakład Pedagogiki Społecznej

DOI:

https://doi.org/10.18778/0860-7435.29.06

Słowa kluczowe:

młodzież, aktywność czytelnicza, motywy czytania

Abstrakt

Wyniki ogólnopolskich badań poziomu czytelnictwa nie napawają optymizmem. Okazuje się, że czytanie książek nie jest powszechną normą kulturową. W wystąpieniu podjęta zostanie próba pokazania, jaką rolę odgrywa książka w życiu współczesnego młodego pokolenia (czy jest ona postrzegana w kategoriach niezbędnego atrybutu codzienności, czy też tolerowanego, aczkolwiek niekoniecznie pożądanego jej elementu). Ilustracją czynionych analiz będą wyniki badań empirycznych prowadzonych wśród młodzieży w wieku 18–20 lat, a zatem kończącej kolejny etap kształcenia i znajdującej się w takim okresie, kiedy to ulegają (uległy) wyraźnej modyfikacji zainteresowania lekturowe. Akcentując pedagogiczną perspektywę (i związane z nią procesy socjalizacyjne), podkreślona zostanie również kwestia środowiska życia młodych ludzi, czyli osób z bliskiego otoczenia, mających wpływ, w ciągu całej ich dotychczasowej biografii, na aktywność czytelniczą.

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.

Bibliografia

Brzezińska, Anna I. (2017). Tożsamość u progu dorosłości. Wizerunek uczniów szkół ponadgimnazjalnych. Poznań: Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Społecznych Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
Google Scholar

Forma, Paulina (2017). Rodzina wielodzietna jako miejsce kształtowania zainteresowań czytelniczych dzieci. W: K. Segiet, K. Słupska (red.), Książka w życiu człowieka – w poszukiwaniu (u)traconej wartości (s. 229–240). Poznań: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
Google Scholar

Janus-Sitarz, Anna (2016). W poszukiwaniu czytelnika. Diagnozy, inspiracje, rekomendacje. Kraków: Universitas.
Google Scholar

Koryś, Izabela i in. (2018). Stan czytelnictwa w Polsce w 2017 roku. Warszawa: Biblioteka Narodowa. Pobrane 27 sierpnia 2018, z: https://www.bn.org.pl/download/document/1529572435.pdf
Google Scholar

Kostecki, Janusz (2017). Czytelnictwo w Polsce – trwanie i zmiany. W: A. Żbikowska-Migoń, M. Skalska-Zlat (red.), Encyklopedia książki. T. 1, Eseje, A-J (s. XX–YY). Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.
Google Scholar

Lepalczyk, Irena (1974). Pedagogika biblioteczna Heleny Radlińskiej. Łódź: Łódzkie Towarzystwo Naukowe.
Google Scholar

Mazur, Elżbieta (2012). Lektury licealistów. Kanon – badania – wnioski. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Rzeszowskiego, Seria Filologiczna, Dydaktyka, 7, (72), 188–204.
Google Scholar

Słupska, Kamila (2016a). Czytająca młodzież? – między niechęcią a fascynacją (komunikat z badań). W: A. Rzymełka-Frąckiewicz, T. Wilk (red.), Edukacja, kultura, sztuka – spoistość a integracja (s. 73–89). Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Google Scholar

Słupska, Kamila (2016b). Rola książki i czasopisma w życiu dziecka – o potrzebie rozbudzania zainteresowań czytelniczych najmłodszego pokolenia. W: M. Cywińska (red.), Rozwijanie umiejętności językowych i komunikacyjnych dziecka. Wybrane aspekty (s. 239–257). Poznań: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza.
Google Scholar

Słupska, Kamila & Tokaj, Astrid (2014). Książka w życiu dwóch pokoleń. Pedagogika Społeczna, 3 (53), 137–158.
Google Scholar

Wzrost czytelnictwa nastoletnich dziewcząt (2018). Pobrane 27 sierpnia 2018, z: https://www.bn.org.pl/aktualnosci/3489-wzrost-czytelnictwa-nastoletnich-dziewczat.html
Google Scholar

Zasacka, Zofia (2013). Nastolatki i ich przyjemności czytania książek. W: M. Antczak, A. Brzuska-Kępa, A. Walczak-Niewiadomska (red.), Kultura czytelnicza dzieci i młodzieży początku XXI wieku. Szkice bibliologiczne (s. 95–115). Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Google Scholar

Zasacka, Zofia (2014). Czytelnictwo dzieci i młodzieży. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.
Google Scholar

Opublikowane

2019-12-16

Jak cytować

Słupska, K. (2019). Ważna czy nieistotna? Książka w codzienności współczesnej młodzieży (komunikat z badań). Acta Universitatis Lodziensis. Folia Librorum, 2(29), 89–104. https://doi.org/10.18778/0860-7435.29.06

Numer

Dział

Articles