Nauczyć e-czytać cyfrowych tubylców. Na marginesie Kate Pullinger, Inanimate Alice oraz iTeach with Alice
DOI:
https://doi.org/10.18778/0860-7435.28.03Słowa kluczowe:
Inanimate Alice, Kate Pullinger, e-literacies, literatura elektroniczna, nauczanie e-literaturyAbstrakt
Artykuł skupia się na problemie kształtowania kompetencji młodych czytelników do lektury tekstów należących do obszaru literatury elektronicznej czy – szerzej – tekstów nowomedialnych (tzw. e-literacies), również na roli nauczyciela w tym procesie. Głównym case study jest cykl Inanimate Alice wraz z towarzyszącą mu platformą edukacyjną iTeach with Alice, ukazany jako tekst, który stał się „edukacyjnym blockbusterem” i od lat nie tylko zdobywa kolejne nagrody, lecz jest włączany do programów nauczania w kolejnych krajach. Autorka szczegółowo analizuje jego medialną formę i strukturę a także omawia historię projektu oraz rozmaite sposoby jego dydaktycznego wykorzystania. W tym kontekście przedstawia też szersze wnioski dotyczące kształtowania e-literacies u najmłodszych e-czytelników i roli nauczyciela w tym procesie, bazując również na doświadczeniach z prowadzonych warsztatów i zajęć.
Pobrania
Bibliografia
Alice’s School Report. Alice in Australia . Pobrane 2 września 2018 z: https://inanimatealice.com/adventures/my-adventures-in-australia
Google Scholar
Bonacho, Fernand (2015). Alice’s Anima: The Obligation of Transmedia Reading. International Journal of Transmedia Literacy. 1, 209–217.
Google Scholar
Doolin, Kristal (2014). Teaching in Wonderland. Pobrane 2 września 2018 z: https://edtechdigest.blog/2014/11/20/teaching-in-wonderland/
Google Scholar
Field, Alice [Autor fikcyjny] (b.d.w. a). Development Journal. Pobrane 2 września 2018 z: http://www.inanimatealice.com/devjournal/
Google Scholar
Field, Alice [Autor fikcyjny] (b.d.w. b). Travel Journals and Indonesian Language Games. Pobrane 25.08.2018 z: http://inanimatealice.info/journals
Google Scholar
Flanigan, Abraham E. & Babchuk, Wayne A. (2015). Social media as academic quiksand: A phenomenological study of student experiences in and out of the classroom. Learning and Individual Difference. 44, 40–45.
Google Scholar
Handler, Miller C. (2014). Digital Storytelling. A Creator’s Guide to Interactive Entertainment . Ed. 3. New York–London: Focal Press.
Google Scholar
Hayles, Katherine N. (2008). Electronic Literature. New Horizons for the Literary . Notre Dame: University of Notre Dame.
Google Scholar
Hopping, Lorie (2010–2018). Hopping Fun Creations. Games, Stories, Jazzy Content. Pobrane 3 września 2018 z: http://www.hoppingfun.com/events.htm
Google Scholar
Inanimate Alice. Pobrane 1 września 2018 z: www.inanimatealice.com
Google Scholar
Jenkins, Henry (2007). Kultura konwergencji. Zderzenia starych i nowych mediów . Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne
Google Scholar
Jenkins, Henry, Ford, Sam & Green, Joshua (2018). Rozprzestrzenialne media. Jak powstają wartości i znaczenia w usieciowionej kulturze . Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Google Scholar
Jewitt, Carey (2008). Multimodality and Literacy in School Classroom. Rewiev of Research in Education. 32, 241–267.
Google Scholar
Lessig, Lawrence (2009). Remiks. Aby sztuka i biznes rozkwitały w hybrydowej gospodarce . Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
Google Scholar
Literatura a nowe media. Rozmowa redakcyjna (2010). Dekada Literacka. 1/2, 6–23.
Google Scholar
Montfort, Nick (2017). Odkrywanie kodu. Wprowadzenie do programowania w sztuce i humanistyce. Kraków: korporacja ha!art.
Google Scholar
Pawlicka, Urszula (2017). Literatura Cyfrowa. W stronę podejścia procesualnego . Gdańsk: Wydawnictwo Naukowe Katedra.
Google Scholar
Peret Teixteria Tárcia, Lorena (2018). Transmedia Education: Changing the Learning Landscape. In: M. Freeman, R. Rampazzo Gambarato (eds.). The Routledge Companion to Transmedia Studies, (pp. 314–323). New York: Routledge.
Google Scholar
Prensky, Marc (2001a). Digital Natives, Digital Immigrants. Part 1. On the Horizon. 9, 5, 1–6.
Google Scholar
Prensky, Marc (2001b). Digital Natives, Digital Immigrants. Part 2. On the Horizon. 9, 6, 1–6.
Google Scholar
Przybyszewska, Agnieszka (2017). Pisarz (i czytelnik) w laboratorium, czyli od twórczego pisania do twórczego programowania – przypadek Twine. Zagadnienia Rodzajów Literackich. 1, 43–56.
Google Scholar
Pullinger, Kate (2015). Inanimate Alice – How We Accidentally Created a Digital Story for Schools. In: M. Manresa, N. Real (eds.). Digital Literature for Children. Texts, Readers and Educational Practices. (pp. 213–220). Bruksela: Peter Lang.
Google Scholar
Steward, Gavin (2010). The Paratext of Inanimate Alice. Thresholds, Genre Expectations and Status. Convergence: The International Journal into New Media Technologies . 16, 1, 57–74.
Google Scholar
Strehovec, Janez (2014). The E-Literary Text as an Instrument and Ride. Novel Forms of Digital Literature and the Expanded Concept of Reading. In: M. Cornis-Pope (ed.). New Literary Hybrids in the Age of Multimedia Expression: Crossing Borders, Crossing Genres . (pp. 340–356). Amsterdam/Philadelphia: John Benjamins Publishing Company.
Google Scholar
Warnecke, Sylvia (2016). Uncovering reader expectations and concepts of reader in children’s literature of the digital age. In: E. Arzipe, V. Smith (eds.). Children as Readers in Children’s Literature. The power of texts and the importance of Reading. (pp. 107–118). New York: Routledge.
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.