Dobra praktyka (oparta na kryteriach ELINET) edukacji pozaformalnej angażującej bibliotekę w celu poprawy umiejętności czytania i pisania (na przykładzie projektu węgierskiego)
DOI:
https://doi.org/10.18778/0860-7435.27.02Słowa kluczowe:
alfabetyzacja, dobra praktyka, edukacja nieformalna, współpraca bibliotekarzy, nauczyciele i przyszli nauczycieleAbstrakt
Rozpoczęty w lutym 2014 r. Projekt ELINET był realizowany przez 2 lata, przez 28 krajów europejskich. Jego celem była analiza i konsultacje w zakresie lokalnych, regionalnych, krajowych i ponadnarodowych polityk rozwoju umiejętności czytania i pisania, podnoszenie świadomości na temat alfabetyzacji oraz koordynowanie kampanii. Ostatecznie, efektem działania sieci było utworzenie Europejskiej ramy dobrych praktyk w podnoszeniu poziomu umiejętności czytania i pisania oraz przykładów jej zastosowania. Artykuł ma na celu przedstawienie sposobu, w jaki zebrano i zweryfikowano dobre praktyki, opisuje również dobrą praktykę (prowadzoną przez Wydział Pedagogiczny Uniwersytetu Johna von Neumanna w ramach programu „Czytanie należy do wszystkich, nawet do Ciebie!”), stworzoną w oparciu o dobre praktyki ELINET.
Pobrania
Bibliografia
ELINET (2016). European Framework of Good Practice in Raising Literacy Levels of Children, Adolescents and Adults. Final Version, March 2016. Retrieved 3rd September 2018 from: http://www.eli-net.eu/fileadmin/ELINET/Redaktion/user_upload/European_Framework_of_Good_Practice1.pdf
Google Scholar
ELINET (2018). Home Page. Retrieved 3rd September 2018 from http://www.eli-net.eu/
Google Scholar
EU High Level Group of Experts on Literacy. Final Report (2012). Retrieved 4th February 2016 from: https://publications.europa.eu/en/publication-detail/-/publication/96d782cc-7cad-4389-869a-bbc8e15e5aeb/language-en
Google Scholar
Garbe, Christine, Holle, Karl & Swantje, Weinhold (eds.) (2010). ADORE – Teaching Struggling Adolescent Readers in European Countries . Frankfurt am Main; New York: Peter Lang.
Google Scholar
OECD (2001). Knowledge and Skills for Live. First results from the OECD Programme for International Student Assessment (PISA) 2000. Retrieved 15th November 2018 from: https://www.oecd-ilibrary.org/docserver/9789264195905-en.pdf?expires=1543253615&id=id&accname=guest&checksum=32C9D964D2669A0BF657AB0F1F60C03B
Google Scholar
Steklács, János, Szabó, Ildikó & Szinger, Veronika (2013). Teaching Adolescent Struggling Readers: a Comparative Study of Good Practices in European Countries. In: Texts and Contexts: Collisions and Collusions Selected Papers (pp. 93–103).Vilnius: Vilnius University.
Google Scholar
Szabó, Ildikó, Szinger, Veronika & Steklács, János (2011). Basic Curriculum for Teachers' Professional Development in Content Area Literacy in Secondary School. In: Hegedűs Orsolya, Psenaková Ildikó (eds.), Science for education – Education for Science (pp. 217–222). Nitra: I. Constantine University.
Google Scholar
Szabó, Ildikó (2012). A gyermek- és ifjúsági korosztály olvasási képességének fejlesztése a nem formális képzés keretén belül a Kecskeméti Főiskolán. In: Agtedu 2012. A MagyarTudomány Ünnepe alkalmából rendezett tudományos konferencia kiadványa (pp. 279–284). Kecskemét: Kecskeméti Főiskola.
Google Scholar
Szabó, Ildikó & Steklács, János (2013). The Evaluation of BaCuLit-project in Hungary. Procedia – Social and Behavioral Sciences 81 (28), 638–643
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2013.06.489
“Tudásdepó-Expressz” a Kecskeméti Főiskolán. “Értő olvasás – piacképes tudás”– Szolgáltatásfejlesztés a szövegértés és a digitális korszerűsítés területén az élethosszig tartó tanulás érdekében a Kecskeméti Főiskolán. “Az olvasás mindenkié, a tiéd is!” (2013). Kecskemét: Kecskeméti Főiskola.
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.