Charakterystyka muzycznych varsavianów wydanych w latach 1875–1918 przechowywanych w Bibliotece Głównej Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku
DOI:
https://doi.org/10.18778/0860-7435.27.01Słowa kluczowe:
warszawskie druki muzyczne, warszawscy wydawcy muzyczni, księgozbiory, typografia muzyczna, Biblioteka Główna Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w GdańskuAbstrakt
Warszawskie edytorstwo muzyczne począwszy od ostatniej ćwierci XIX w., stanowi nie ruszany dotąd w badaniach bibliologicznych materiał. W oparciu o metodologię zastosowaną w publikacji Warszawskie edytorstwo muzyczne w latach 1772–1865 autorstwa Wojciecha Tomaszewskiego (1992b), autorka artykułu przeprowadziła podobną charakterystykę druków muzycznych wydanych z warszawskim adresem wydawniczym w latach 1875–1918, przechowywanych w Bibliotece Głównej Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku [dalej: BG AMuz]. Zwróciła przy tym uwagę na temat również dotąd nie badany – występujące w warszawskich muzykaliach zachowanych w BG AMuz relacje kontrahenckie między wydawcami a drukarniami, i wyodrębniła stricte muzyczne zakłady drukarskie.
Pobrania
Bibliografia
Arditi, Luigi ([189?]). L'estasi: Valse na mezzosopran z towarzyszeniem fortepianu, sł. pol. F. Schobera. Warszawa: G. Sennewald (C.G. Röder, Leipzig).
Google Scholar
Beethoven, Ludvig van (cenz. 1899 [druk po 1903]). Drobnostka = Bagatelle op. 33 nr 1 [na fortepian]. Varsovie: chez F. Hösick (w lit. C. Witanowskiego Krakowskie Przedmieście 2).
Google Scholar
Bellini, Vincenzo ([około 1865]). Norma: Arya Orovesa. Warszawa: nakładem G. Sennewalda (Sztych i druk C.G. Rödera w Lipsku).
Google Scholar
Bettinelli, Angelo ([1911]). Tęsknota = Lontananza [na głos i fortepian], sł. pol. T. Leliwy. Warszawa: Gebethner i Wolff.
Google Scholar
Brahms, Johannes ([19?]). Danse hongroise No. 4 pour violon avec accompagnement de piano, revues et doigtées par Romuald Aust. Varsovie: Gebethner & Wolff.
Google Scholar
Chopin, Fryderyk ([1877]). Oeuvres pour le Piano, vol. 1–3. Varsovie: Gebethner et Wolff.
Google Scholar
Chopin, Fryderyk ([1905–1910]). Wojak op. 74 no. 10 [na głos i fortepian]. Warszawa: Gebethner i Wolff.
Google Scholar
Chopin, Fryderyk ([1909–1913]). Mazourka op. 7 no. 1 pour Piano, Violon et Cello, arr. par Prof. A. Cink. Varsovie: Gebethner & Wolff (Druk. i Lit. Jana Cotty w Warszawie, ul. Kapucyńska 7).
Google Scholar
Dargomyżski, Aleksandr ([po 1911]). Nocowała chmurka złotowłosa = Nocevala tucka zolotaja, trio [na sopran, tenor, baryton i fortepian], tekst ros. M. Lermontowa. Warszawa: Leon Idzikowski (w Drukarni Społecznej Stowarzyszenia Robotników Chrześcijańskich, Pl. Grzybowski 3/5; [nuty:] Sztych. K. Drzewiecki).
Google Scholar
Denza, Luigi ([19?]a). Cudne oczy = Occhi turchini [na głos i fortepian], sł. pol. W. Rapackiego (syna). Warszawa: B. Rudzki.
Google Scholar
Denza, Luigi ([19?]b). O! Gdybyś mnie kochała! = Si tu m'aimais!, przekł. M. Radziszewskiego. Warszawa: Hösick.
Google Scholar
Estreicher, Karol (1876–). Bibliografia polska XIX. stólecia. Kraków: Uniwersytet Jagielloński.
Google Scholar
Gabussi, Vincenzo [19?], Rybacy = I pescatori, duetto per tenore e basso. Varsovie: F. Hösick.
Google Scholar
Grieg, Edvard H. ([około 1910]). Śmierć Azy = (La mort d'Ase) op. 46 no. 2. Warszawa: B. Rudzki (W–wa, Nowy Świat 47, Lit. J.F. Konarzewski i I. Mękarski).
Google Scholar
Grieg, Edvard H. ([po 1912?). Ja kocham cię = Je t'aime [na głos i fortepian], tłom.: M. Radziszewski. Warszawa: Gebethner i Wolff (Zakłady Graficzne Wierzbicki i S-ka).
Google Scholar
Hasła "Lutni" oraz stowarzyszeń śpiewackich w Warszawie, w Łodzi, w Kaliszu, w Radomiu, w Wieluniu [na chór męski a cappella] ([1898]). Warszawa: Echo Muzyczne.
Google Scholar
Heiser, Wilhelm ([1890–1915]). Na grobie op. 30 [na głos i fortepian], sł. pol. W. Rapackiego, syna. Warszawa: Michał Arct. Pobrano 17 października 2018, z: http://pbc.gda.pl/dlibra/docmetadata?id=32842
Google Scholar
Kossobudzki, Ignacy ([1908–1912]). Stach = Mädchensklage, [pieśń] na głos [wysoki] z towarzyszeniem fortepianu, sł. Or–Ot'a; Deutsch von G. Guranowski. Warszawa: Gebethner i Wolff.
Google Scholar
Kücken, Friedrich W. (cenz. 1882). Serenada Maurytańska, sł. pol. R. Nowiny. Warszawa: nakładem G. Sennewalda (w Lit. Mękarskiego, Krakowskie Przedmieście 38 w Warszawie).
Google Scholar
Liszt, Franz ([przed 1900]). Rapsodie Hongroise no. 2, s. 244, pour piano. Varsovie: chez Ferdinand Hösick (Litografia i Sztycharnia Nut J. Mękarskiego No. 411 Krak. Przedm).
Google Scholar
Makowski, Henryk & Surzyński, Mieczysław ([po 1895]). Szkoła na organy, cz. 1. Warszawa: nakład i własność Gebethnera i Wolffa (Lit. J. Konarzewski).
Google Scholar
Marks, G.W. ([po 1911]). Potpourri sur des motifs de l'Opéra „Der Freischütz” de Weber, pour le piano. Varsovie: Léon Idzikowski (Impr. de Musique J. Tchokoloff, Kieff).
Google Scholar
Massenet, Jules ([około 1895]). Noc w Hiszpanii = Nuit d'Espagne, tłom. M. Radziszewski. Warszawa: F. Hösick.
Google Scholar
Mendelssohn-Bartholdy, Feliks ([189?]). Na okręcie = Wasserfahrt [na dwa głosy z fortepianem], sł. H. Heine; sł. pol. J. Chęcińskiego. Warszawa, F. Hösick.
Google Scholar
Moniuszko, Stanisław ([1909]). Milda, kantata mitologiczna litewska partytura orkiestrowa sprawdzona i do druku przyg. przez P. Maszyńskiego, sł.: J. I. Kraszewski. Warszawa: Warszawskie Towarzystwo Muzyczne, Sekcja im. S. Moniuszki; sgł. Gebethner i Wolff.
Google Scholar
Moniuszko, Stanisław ([po 1908]). Halka, ouverture pour Piano a deux mains. Warszawa: Gebethner & Wolff.
Google Scholar
Moniuszko, Stanisław (cenz. 11.06.1901). Dla czego [na baryton z towarzyszeniem fortepianu], sł.: autor nieznany. Warszawa: Gebethner i Wolff (Litogr.: J. Mękarski).
Google Scholar
Moszkowski, Maurycy (cenz. 1883). Oczęta = Mädchenaug, sł. pol. M. Radziszewskiego. Varsovie: chez Kruziński et Lewi (w Lit. Mękarskiego 38 Krak. Przedm. w Warszawie).
Google Scholar
Münchheimer, Adam ([po 1908]). Graduale ze Mszy Solennej, na Bas lub Baryton z towarzyszeniem organu lub fortepianu. Warszawa: Gebethner i Wolff (Druk. W. Piekarniaka).
Google Scholar
Ohrt, Janina (oprac.) (1969). Towarzystwo imienia Fryderyka Chopina: katalog zbiorów, nuty. Warszawa: Towarzystwo im. Fryderyka Chopina.
Google Scholar
Pankiewicz, Eugeniusz ([1912–1915]). Sześć pieśni weselnych ludowych polskich, w formie suity na dwa głosy żeńskie (albo chór żeński) i fortepian na cztery ręce. Warszawa: Gebethner i Wolff.
Google Scholar
Przegląd Bibliograficzny Księgarni Gebethnera i Wolffa w Warszawie, wrzesień 1913 nr 9. Pobrane 17 października 2018, z: http://bc.wbp.lublin.pl/dlibra/plain–content?id=14096
Google Scholar
Schubert, Franz ([około 1890]). Zdrowaś Marya = Modlitwa matki D:839 na głos wysoki z tow. fortepianu, przeł. z niem. J. Chęciński; sł. franc. P. Bélanger. Warszawa: F. Hösick.
Google Scholar
Schubert, Franz (cenz. 1899). Ostatnia nadzieja = Letzte Hoffnung, sł. pol. naśladował z poezji Hajoty W. Aleksandrowicz. Warszawa: Wydawnictwo Stanisława Sadowskiego (Lit. Konarzewskiego Nowy Świat 38 w Warszawie).
Google Scholar
Singer, Zygmunt ([około 1912]). Méthode pour Hautbois Théorique et Pratique:… l'usage des joueurs avancés pour le développement artistique en VI parties, [1], op. 12. Varsovie: Gebethner & Wolff; Berlin: Albert Stahl.
Google Scholar
Starczewski, Feliks (1916). Biją się dwaj Cyganie, śpiew z towarzyszeniem fortepianu. Warszawa; Kraków: nakład i własność wydawców Gebethner i Wolff (Lit. J.F. Konarzewski i J. Mękarski, Nowy Świat 47 w Warszawie).
Google Scholar
Suppé, Franz von (cenz. 1915). Poëte et Paysan, ouverture pour piano. Varsovie: Gebethner & Wolff (Druk L. Bilińskiego i W. Maślankiewicza, Warszawa, Nowogrodzka 17).
Google Scholar
Troschel, Wilhelm ([około 1880]). Mój kwiatek, wiersz M.B. Antoniewicza. Warszawa: G. Sennewald (Lipsk: sztych i druk C.G. Rödera).
Google Scholar
Troschel, Wilhelm ([po 1910?]). Mój kwiatek, romans [na głos i fortepian], wiersz M.B. Antoniewicza. Warszawa: Gebethner i Wolff (Druk. i Lit. Jana Cotty w Warszawie).
Google Scholar
Troschel, Wilhelm (cenz. 1887). Czarodziejka, śpiew, sł. Deotymy. Warszawa: nakład G. Sennewalda (lit. Mękarskiego 40 Krak. Przedm. w Warszawie).
Google Scholar
Verdi, Giuseppe ([około 1910]). Traviata: Violetta [na mezzosopran lub baryton i fortepian]. Warszawa: nakład i własność wydawców Gebethner i Wolff.
Google Scholar
Wieniawski, Henryk ([po 1913]). Modlitwa do Najświętszej Maryi Panny Ostrobramskiej op. 16 [na głos wysoki z towarzyszeniem organu lub fortepianu], sł. Domher. Warszawa: Gebethner & Wolff (Lit. C. Witanowski, Oboźna 9).
Google Scholar
Wroński, Adam (cenz. 1899). Tęsknota, piosenka z tow. fortepianu op. 149, sł. N. N. Warszawa: Gebethner & Wolff (Lit. Mękarski, Krakowskie Przedmieście 40 w Warszawie).
Google Scholar
Żeleński, Władysław (cenz. 1900). Łaskawa dziewczyna op. 25 nr 5 [na głos i fortepian]. Warszawa: F. Hösick.
Google Scholar
Arct, Stanisław & Pawłowska, Elżbieta (1961). Wydawcy warszawscy w latach 1878–1914. W: S. Tazbir (red.) Z dziejów książki i bibliotek w Warszawie (s. 320–384). Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
Google Scholar
Bibliografia Polska 1901–1939 (1986–). Warszawa: Biblioteka Narodowa.
Google Scholar
Bułhak, Henryk (1977). Metoda typograficzna w badaniach nad dawną książką. Uwagi i refleksje, Biuletyn Poligraficzny, 2, 37–52.
Google Scholar
Chomiński, Józef M. & Turło, Teresa D. (1990). Katalog dzieł Fryderyka Chopina. Kraków: Polskie Wydawnictwo Muzyczne.
Google Scholar
Mazur, Krzysztof (1970). Pierwodruki Stanisława Moniuszki. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Google Scholar
Mazur, Krzysztof (1971). Polskie edytorstwo muzyczne między powstaniem listopadowym a styczniowym. W: Z. Chechlińska (red.), Szkice o kulturze muzycznej XIX w., Studia i materiały z XIX w., t. 1 (s. 51–89). Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Google Scholar
Poniatowska, Irena (2000). Moszkowski Moritz. W: E. Dziębowska (red.), Encyklopedia Muzyczna PWM, część biograficzna [T. 6] (s. 384–385). Kraków: Polskie Wydawnictwo Muzyczne.
Google Scholar
Prosnak, Antoni (1993). Chopinowskie cimelia nutowe w Bibliotece AMFC. Warszawa: Akademia Muzyczna im. Fryderyka Chopina.
Google Scholar
Prosnak, Antoni (1997). Dawne nuty drukowane w cimeliach AMFC. Warszawa: Akademia Muzyczna im. Fryderyka Chopina.
Google Scholar
Prosnak, Antoni (2003). Cimelia AMFC po 1850. Warszawa: Akademia Muzyczna im. Fryderyka Chopina.
Google Scholar
Sawicki, M. (1965). Matryce nutowe. Wiadomości Graficzne. Czasopismo Związku Zawodowego Pracowników Poligrafii, R. 45, 6, 5.
Google Scholar
Spózowie, Andrzej & Irena (2000). Katalog polskich druków muzycznych 1801–1875 w zbiorach Biblioteki, Muzeum i Archiwum Warszawskiego Towarzystwa Muzycznego im. Stanisława Moniuszki. Warszawa: Warszawskie Towarzystwo Muzyczne im. Stanisława Moniuszki.
Google Scholar
Tomaszewski, Wojciech (1992a). Bibliografia warszawskich druków muzycznych 1801–1850, Warszawa: Biblioteka Narodowa.
Google Scholar
Tomaszewski, Wojciech (1992b). Warszawskie edytorstwo muzyczne w latach 1772–1865, Warszawa: Biblioteka Narodowa.
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.