Characteristics of Varsavianas published in the years 1875–1918 stored in the Main Library of the Stanisław Moniuszko Music Academy in Gdańsk
DOI:
https://doi.org/10.18778/0860-7435.27.01Keywords:
Warsaw printed music, Warsaw music publishers, book collections, musical typography, Main Library of the Stanisław Moniuszko Music Academy in GdańskAbstract
The Warsaw musical editing from the last quarter of the nineteenth century is a material that has not been touched up in bibliological and musicological researches. Basing on the methodology used in the publication of Warsaw musical editing in the years 1772–1865 by Wojciech Tomaszewski (Warsaw 1992b), the author of article has made a similar characterization of printed music issued with the Warsaw publishing address in the years 1875–1918, stored in the Main Library of the Stanisław Moniuszko Music Academy in Gdańsk [abbr.: BG AMuz]. She also has paid attention to a topic not examined so far – the relations between publishers and printers appearing in the varsavianas preserved in BG AMuz and she has isolated musical printers sensu stricto.
Downloads
References
Arditi, Luigi ([189?]). L'estasi: Valse na mezzosopran z towarzyszeniem fortepianu, sł. pol. F. Schobera. Warszawa: G. Sennewald (C.G. Röder, Leipzig).
Google Scholar
Beethoven, Ludvig van (cenz. 1899 [druk po 1903]). Drobnostka = Bagatelle op. 33 nr 1 [na fortepian]. Varsovie: chez F. Hösick (w lit. C. Witanowskiego Krakowskie Przedmieście 2).
Google Scholar
Bellini, Vincenzo ([około 1865]). Norma: Arya Orovesa. Warszawa: nakładem G. Sennewalda (Sztych i druk C.G. Rödera w Lipsku).
Google Scholar
Bettinelli, Angelo ([1911]). Tęsknota = Lontananza [na głos i fortepian], sł. pol. T. Leliwy. Warszawa: Gebethner i Wolff.
Google Scholar
Brahms, Johannes ([19?]). Danse hongroise No. 4 pour violon avec accompagnement de piano, revues et doigtées par Romuald Aust. Varsovie: Gebethner & Wolff.
Google Scholar
Chopin, Fryderyk ([1877]). Oeuvres pour le Piano, vol. 1–3. Varsovie: Gebethner et Wolff.
Google Scholar
Chopin, Fryderyk ([1905–1910]). Wojak op. 74 no. 10 [na głos i fortepian]. Warszawa: Gebethner i Wolff.
Google Scholar
Chopin, Fryderyk ([1909–1913]). Mazourka op. 7 no. 1 pour Piano, Violon et Cello, arr. par Prof. A. Cink. Varsovie: Gebethner & Wolff (Druk. i Lit. Jana Cotty w Warszawie, ul. Kapucyńska 7).
Google Scholar
Dargomyżski, Aleksandr ([po 1911]). Nocowała chmurka złotowłosa = Nocevala tucka zolotaja, trio [na sopran, tenor, baryton i fortepian], tekst ros. M. Lermontowa. Warszawa: Leon Idzikowski (w Drukarni Społecznej Stowarzyszenia Robotników Chrześcijańskich, Pl. Grzybowski 3/5; [nuty:] Sztych. K. Drzewiecki).
Google Scholar
Denza, Luigi ([19?]a). Cudne oczy = Occhi turchini [na głos i fortepian], sł. pol. W. Rapackiego (syna). Warszawa: B. Rudzki.
Google Scholar
Denza, Luigi ([19?]b). O! Gdybyś mnie kochała! = Si tu m'aimais!, przekł. M. Radziszewskiego. Warszawa: Hösick.
Google Scholar
Estreicher, Karol (1876–). Bibliografia polska XIX. stólecia. Kraków: Uniwersytet Jagielloński.
Google Scholar
Gabussi, Vincenzo [19?], Rybacy = I pescatori, duetto per tenore e basso. Varsovie: F. Hösick.
Google Scholar
Grieg, Edvard H. ([około 1910]). Śmierć Azy = (La mort d'Ase) op. 46 no. 2. Warszawa: B. Rudzki (W–wa, Nowy Świat 47, Lit. J.F. Konarzewski i I. Mękarski).
Google Scholar
Grieg, Edvard H. ([po 1912?). Ja kocham cię = Je t'aime [na głos i fortepian], tłom.: M. Radziszewski. Warszawa: Gebethner i Wolff (Zakłady Graficzne Wierzbicki i S-ka).
Google Scholar
Hasła "Lutni" oraz stowarzyszeń śpiewackich w Warszawie, w Łodzi, w Kaliszu, w Radomiu, w Wieluniu [na chór męski a cappella] ([1898]). Warszawa: Echo Muzyczne.
Google Scholar
Heiser, Wilhelm ([1890–1915]). Na grobie op. 30 [na głos i fortepian], sł. pol. W. Rapackiego, syna. Warszawa: Michał Arct. Pobrano 17 października 2018, z: http://pbc.gda.pl/dlibra/docmetadata?id=32842
Google Scholar
Kossobudzki, Ignacy ([1908–1912]). Stach = Mädchensklage, [pieśń] na głos [wysoki] z towarzyszeniem fortepianu, sł. Or–Ot'a; Deutsch von G. Guranowski. Warszawa: Gebethner i Wolff.
Google Scholar
Kücken, Friedrich W. (cenz. 1882). Serenada Maurytańska, sł. pol. R. Nowiny. Warszawa: nakładem G. Sennewalda (w Lit. Mękarskiego, Krakowskie Przedmieście 38 w Warszawie).
Google Scholar
Liszt, Franz ([przed 1900]). Rapsodie Hongroise no. 2, s. 244, pour piano. Varsovie: chez Ferdinand Hösick (Litografia i Sztycharnia Nut J. Mękarskiego No. 411 Krak. Przedm).
Google Scholar
Makowski, Henryk & Surzyński, Mieczysław ([po 1895]). Szkoła na organy, cz. 1. Warszawa: nakład i własność Gebethnera i Wolffa (Lit. J. Konarzewski).
Google Scholar
Marks, G.W. ([po 1911]). Potpourri sur des motifs de l'Opéra „Der Freischütz” de Weber, pour le piano. Varsovie: Léon Idzikowski (Impr. de Musique J. Tchokoloff, Kieff).
Google Scholar
Massenet, Jules ([około 1895]). Noc w Hiszpanii = Nuit d'Espagne, tłom. M. Radziszewski. Warszawa: F. Hösick.
Google Scholar
Mendelssohn-Bartholdy, Feliks ([189?]). Na okręcie = Wasserfahrt [na dwa głosy z fortepianem], sł. H. Heine; sł. pol. J. Chęcińskiego. Warszawa, F. Hösick.
Google Scholar
Moniuszko, Stanisław ([1909]). Milda, kantata mitologiczna litewska partytura orkiestrowa sprawdzona i do druku przyg. przez P. Maszyńskiego, sł.: J. I. Kraszewski. Warszawa: Warszawskie Towarzystwo Muzyczne, Sekcja im. S. Moniuszki; sgł. Gebethner i Wolff.
Google Scholar
Moniuszko, Stanisław ([po 1908]). Halka, ouverture pour Piano a deux mains. Warszawa: Gebethner & Wolff.
Google Scholar
Moniuszko, Stanisław (cenz. 11.06.1901). Dla czego [na baryton z towarzyszeniem fortepianu], sł.: autor nieznany. Warszawa: Gebethner i Wolff (Litogr.: J. Mękarski).
Google Scholar
Moszkowski, Maurycy (cenz. 1883). Oczęta = Mädchenaug, sł. pol. M. Radziszewskiego. Varsovie: chez Kruziński et Lewi (w Lit. Mękarskiego 38 Krak. Przedm. w Warszawie).
Google Scholar
Münchheimer, Adam ([po 1908]). Graduale ze Mszy Solennej, na Bas lub Baryton z towarzyszeniem organu lub fortepianu. Warszawa: Gebethner i Wolff (Druk. W. Piekarniaka).
Google Scholar
Ohrt, Janina (oprac.) (1969). Towarzystwo imienia Fryderyka Chopina: katalog zbiorów, nuty. Warszawa: Towarzystwo im. Fryderyka Chopina.
Google Scholar
Pankiewicz, Eugeniusz ([1912–1915]). Sześć pieśni weselnych ludowych polskich, w formie suity na dwa głosy żeńskie (albo chór żeński) i fortepian na cztery ręce. Warszawa: Gebethner i Wolff.
Google Scholar
Przegląd Bibliograficzny Księgarni Gebethnera i Wolffa w Warszawie, wrzesień 1913 nr 9. Pobrane 17 października 2018, z: http://bc.wbp.lublin.pl/dlibra/plain–content?id=14096
Google Scholar
Schubert, Franz ([około 1890]). Zdrowaś Marya = Modlitwa matki D:839 na głos wysoki z tow. fortepianu, przeł. z niem. J. Chęciński; sł. franc. P. Bélanger. Warszawa: F. Hösick.
Google Scholar
Schubert, Franz (cenz. 1899). Ostatnia nadzieja = Letzte Hoffnung, sł. pol. naśladował z poezji Hajoty W. Aleksandrowicz. Warszawa: Wydawnictwo Stanisława Sadowskiego (Lit. Konarzewskiego Nowy Świat 38 w Warszawie).
Google Scholar
Singer, Zygmunt ([około 1912]). Méthode pour Hautbois Théorique et Pratique:… l'usage des joueurs avancés pour le développement artistique en VI parties, [1], op. 12. Varsovie: Gebethner & Wolff; Berlin: Albert Stahl.
Google Scholar
Starczewski, Feliks (1916). Biją się dwaj Cyganie, śpiew z towarzyszeniem fortepianu. Warszawa; Kraków: nakład i własność wydawców Gebethner i Wolff (Lit. J.F. Konarzewski i J. Mękarski, Nowy Świat 47 w Warszawie).
Google Scholar
Suppé, Franz von (cenz. 1915). Poëte et Paysan, ouverture pour piano. Varsovie: Gebethner & Wolff (Druk L. Bilińskiego i W. Maślankiewicza, Warszawa, Nowogrodzka 17).
Google Scholar
Troschel, Wilhelm ([około 1880]). Mój kwiatek, wiersz M.B. Antoniewicza. Warszawa: G. Sennewald (Lipsk: sztych i druk C.G. Rödera).
Google Scholar
Troschel, Wilhelm ([po 1910?]). Mój kwiatek, romans [na głos i fortepian], wiersz M.B. Antoniewicza. Warszawa: Gebethner i Wolff (Druk. i Lit. Jana Cotty w Warszawie).
Google Scholar
Troschel, Wilhelm (cenz. 1887). Czarodziejka, śpiew, sł. Deotymy. Warszawa: nakład G. Sennewalda (lit. Mękarskiego 40 Krak. Przedm. w Warszawie).
Google Scholar
Verdi, Giuseppe ([około 1910]). Traviata: Violetta [na mezzosopran lub baryton i fortepian]. Warszawa: nakład i własność wydawców Gebethner i Wolff.
Google Scholar
Wieniawski, Henryk ([po 1913]). Modlitwa do Najświętszej Maryi Panny Ostrobramskiej op. 16 [na głos wysoki z towarzyszeniem organu lub fortepianu], sł. Domher. Warszawa: Gebethner & Wolff (Lit. C. Witanowski, Oboźna 9).
Google Scholar
Wroński, Adam (cenz. 1899). Tęsknota, piosenka z tow. fortepianu op. 149, sł. N. N. Warszawa: Gebethner & Wolff (Lit. Mękarski, Krakowskie Przedmieście 40 w Warszawie).
Google Scholar
Żeleński, Władysław (cenz. 1900). Łaskawa dziewczyna op. 25 nr 5 [na głos i fortepian]. Warszawa: F. Hösick.
Google Scholar
Arct, Stanisław & Pawłowska, Elżbieta (1961). Wydawcy warszawscy w latach 1878–1914. W: S. Tazbir (red.) Z dziejów książki i bibliotek w Warszawie (s. 320–384). Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
Google Scholar
Bibliografia Polska 1901–1939 (1986–). Warszawa: Biblioteka Narodowa.
Google Scholar
Bułhak, Henryk (1977). Metoda typograficzna w badaniach nad dawną książką. Uwagi i refleksje, Biuletyn Poligraficzny, 2, 37–52.
Google Scholar
Chomiński, Józef M. & Turło, Teresa D. (1990). Katalog dzieł Fryderyka Chopina. Kraków: Polskie Wydawnictwo Muzyczne.
Google Scholar
Mazur, Krzysztof (1970). Pierwodruki Stanisława Moniuszki. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Google Scholar
Mazur, Krzysztof (1971). Polskie edytorstwo muzyczne między powstaniem listopadowym a styczniowym. W: Z. Chechlińska (red.), Szkice o kulturze muzycznej XIX w., Studia i materiały z XIX w., t. 1 (s. 51–89). Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Google Scholar
Poniatowska, Irena (2000). Moszkowski Moritz. W: E. Dziębowska (red.), Encyklopedia Muzyczna PWM, część biograficzna [T. 6] (s. 384–385). Kraków: Polskie Wydawnictwo Muzyczne.
Google Scholar
Prosnak, Antoni (1993). Chopinowskie cimelia nutowe w Bibliotece AMFC. Warszawa: Akademia Muzyczna im. Fryderyka Chopina.
Google Scholar
Prosnak, Antoni (1997). Dawne nuty drukowane w cimeliach AMFC. Warszawa: Akademia Muzyczna im. Fryderyka Chopina.
Google Scholar
Prosnak, Antoni (2003). Cimelia AMFC po 1850. Warszawa: Akademia Muzyczna im. Fryderyka Chopina.
Google Scholar
Sawicki, M. (1965). Matryce nutowe. Wiadomości Graficzne. Czasopismo Związku Zawodowego Pracowników Poligrafii, R. 45, 6, 5.
Google Scholar
Spózowie, Andrzej & Irena (2000). Katalog polskich druków muzycznych 1801–1875 w zbiorach Biblioteki, Muzeum i Archiwum Warszawskiego Towarzystwa Muzycznego im. Stanisława Moniuszki. Warszawa: Warszawskie Towarzystwo Muzyczne im. Stanisława Moniuszki.
Google Scholar
Tomaszewski, Wojciech (1992a). Bibliografia warszawskich druków muzycznych 1801–1850, Warszawa: Biblioteka Narodowa.
Google Scholar
Tomaszewski, Wojciech (1992b). Warszawskie edytorstwo muzyczne w latach 1772–1865, Warszawa: Biblioteka Narodowa.
Google Scholar
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.