Ilustracje w polskich książkach dla dzieci poświęconych niepełnosprawności – analiza wybranych przykładów z lat 2018–2022

Autor

DOI:

https://doi.org/10.18778/0860-7435.38.03

Słowa kluczowe:

literatura dla dzieci, studia nad niepełnosprawnością, ilustracja

Abstrakt

Niepełnosprawność to trudny temat, tak jak śmierć, choroba czy wojna. Według Narodowego Spisu Powszechnego Ludności i Mieszkań z 2021 r. osoby niepełnosprawne stanowią ponad 14% polskiego społeczeństwa. Niestety książki dla dzieci o niepełnosprawności nadal odgrywają marginalną rolę na polskim rynku wydawniczym.

Autorka koncentruje się na analizie dostępności i popularności książek dla dzieci o niepełnosprawności na polskim rynku wydawniczym, posługując się w tym celu metodą bibliograficzną i analizą treści, a także na roli i znaczeniu ilustracji na wybranych przykładach z lat 2018–2022.

Badanie podkreśla znaczenie ilustracji jako narzędzia komunikacji oraz potrzebę lepszej reprezentacji tematyki niepełnosprawności w literaturze dziecięcej. Wnioski dostarczają ważnych informacji autorom, wydawcom, pedagogom i rodzicom, a także stanowią punkt wyjścia do dalszych badań nad wpływem ilustracji na percepcję czytelników i kontynuację tematyki w omawianym obszarze literatury.

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.

Bibliografia

Barnes, Colin & Mercer, Geof (2008). Niepełnosprawność. Warszawa: Wydawnictwo Sic!
Google Scholar

Centner-Guz, Małgorzata (2020). Potencjał edukacyjny książek obrazkowych na przykładzie realizacji warsztatów językowo-czytelniczych w ramach projektu „ZA PROGIEM” – wyprawy odkrywców. Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze, 587(2), 64–80. DOI: https://doi.org/10.5604/01.3001.0013.8203
Google Scholar

Dawidowicz-Chymkowska, Olga (2023). Ruch Wydawniczy w Liczbach 2022. Książki. Warszawa: Biblioteka Narodowa.
Google Scholar

Definicja niepełnosprawności na podstawie materiałów ONZ we współpracy ze Stowarzyszeniem Przyjaciół Integracji [online]. Pobrano 07 lutego 2022 r., z: http://www.unic.un.org.pl/niepelnosprawnosc/definicja.php
Google Scholar

Dziennik Ustaw z 1997 r. nr 123, poz. 776, art. 1. Ustawa z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnieniu osób niepełnosprawnych.
Google Scholar

Fidowicz, Alicja (2016). Niepełnosprawność w polskiej literaturze dla dzieci XIX wieku. [online]. Wielogłos Pismo Wydziału Polonistyki UJ 4(30), 111–126. DOI: https://doi.org/10.4467/2084395XWI.16.032.6860
Google Scholar

Fidowicz, Alicja (2020). Niepełnosprawność w polskiej literaturze XX i XXI wieku dla dzieci i młodzieży. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Google Scholar

Garbat, Marcin (2015). Historia niepełnosprawności. Geneza i rozwój rehabilitacji, pomocy technicznych oraz wsparcia dla osób z niepełnosprawnościami. Gdynia: Novae Res.
Google Scholar

Janicka, Małgorzata (2024). Dane demograficzne. Biuro Pełnomocnika Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych [online]. Pobrano 26 marca 2024 r., z: https://niepelnosprawni.gov.pl/index.php?c=page&id=78
Google Scholar

Jendrzejewski, Rafał (b.d.). Ile jest osób z niepełnosprawnościami w Polsce? Gov.pl. [online]. Pobrano 26 marca 2024 r., z: https://www.gov.pl/web/popcwsparcie/ile-jest-osob-z-niepelnosprawnosciami-w-polsce
Google Scholar

Konwencja ONZ o prawach osób niepełnosprawnych z dnia 13.06.2013 r.
Google Scholar

Przybylski, Krzysztof (2010). Znaczenie terminu osoba niepełnosprawna – ku edukacyjnym i społecznym warunkom integracji osób niepełnosprawnych. Niepełnosprawność, 3, 141–147. Pobrano 4 lutego 2022 r., z: https://bazhum.muzhp.pl/media/files/Niepelnosprawnosc/Niepelnosprawnosc-r2010-t-n3/Niepelnosprawnosc-r2010-t-n3-s141-147/Niepelnosprawnosc-r2010-t-n3-s141-147.pdf
Google Scholar

Słońska, Irena (1977). Psychologiczne problemy ilustracji dla dzieci. Wydanie II. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Google Scholar

Szymborski, Janusz & Jakóbik, Krzysztof (Red.) (2008). Zdrowie dzieci i młodzieży w Polsce. Warszawa: Rzecznik Praw Obywatelskich przy współpracy Głównego Urzędu Statystycznego.
Google Scholar

Urząd Statystyczny w Krakowie (2022). Osoby niepełnosprawne w 2021 r. Główny Urząd Statystyczny [online]. Pobrano 26 marca 2024 r., z: https://stat.gov.pl/files/gfx/portalinformacyjny/pl/defaultaktualnosci/5487/26/3/1/osoby_niepelnosprawne_w_2021_r.pdf
Google Scholar

Walczak-Niewiadomska, Agata (2019). Wczesna alfabetyzacja i jej miejsce w działalności bibliotek publicznych. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Google Scholar

Wiercińska, Janina (1986). Sztuka i książka. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Google Scholar

Zabawa, Krystyna (2014). Ryzyko spotkania z Innym. W: Janus-Sitarz, A. Edukacja polonistyczna wobec Innego (s. 121–142). Kraków: Towarzystwo Autorów i Wydawców prac naukowych UNIVERSITAS.
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2024-09-17

Jak cytować

Diassakoula, M., & Walczak-Niewiadomska, A. (2024). Ilustracje w polskich książkach dla dzieci poświęconych niepełnosprawności – analiza wybranych przykładów z lat 2018–2022. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Librorum, 1(38), 41–61. https://doi.org/10.18778/0860-7435.38.03

Numer

Dział

Articles

Inne teksty tego samego autora