Popularyzacja nauki z zakresu astronomii w wybranych polsko- i anglojęzycznych zasobach YouTube (marzec 2023)

Autor

  • Bogdan Kobiałka Uniwersytet Łódzki, Katedra Informatologii i Bibliologii image/svg+xml

DOI:

https://doi.org/10.18778/0860-7435.37.04

Słowa kluczowe:

YouTube, popularyzacja nauki, astronomia, Astrofaza, PBS Space Time, NASA

Abstrakt

Serwis internetowy YouTube oferuje swoim użytkownikom opcję bezpłatnego udostępniania treści w postaci filmów wideo. Jedną z grup twórców, którzy korzystają z takiej możliwości są popularyzatorzy nauki. W artykule dokonano charakterystyki oraz analizy porównawczej pod względem ilościowym i jakościowym trzech wybranych kanałów popularyzujących naukę z dziedziny astronomii: Astrofaza, PBS Space Time oraz NASA. Badania wykonano metodą analizy zawartości mediów oraz statystyczną. Przedmiotem badania były filmy oraz zapisy zakończonych transmisji na żywo opublikowanych na uwzględnionych kanałach w okresie od 1 do 31 marca 2023 roku. W ramach dokonanej analizy ustalono podobieństwa i różnice dotyczące wybranych kanałów.

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.

Bibliografia

YouTubers Who Eventually Got Their Own TV Shows. W: Collider.com [online]. Pobrano 18 lipca 2023 r., z: https://collider.com/10-youtubers-who-eventually-got-their-own-tv-shows/#rosanna-pansino-baketopia
Google Scholar

Aktualizacja dotycząca liczby negatywnych ocen. W: YouTube.com [online]. Pobrano 25 maja 2023 r., z: https://www.youtube.com/watch?v=kxOuG8jMIgI
Google Scholar

Artemis Systems Are Ready to Fly Astronauts on This Week @NASA – March 10, 2023. W: YouTube.com [online]. Pobrano 20 lipca 2023 r., z: https://www.youtube.com/watch?v=HvbI3nPsrh0
Google Scholar

Arthurs, Jane, Drakopoulou, Sophia & Gandini, Alessandro (2018). Researching YouTube. Convergence: The International Journal of Research into New Media Technologies, 24 (1), 3–15.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1177/1354856517737222

Astrofaza – dla głodnych kosmosu! W: Nauka w Polsce [online]. Pobrano 14 kwietnia 2023 r., z: https://naukawpolsce.pl/aktualnosci/news%2C32177%2Castrofaza-dla-glodnych-kosmosu.html
Google Scholar

Astronomiczne propozycje na czas domowej nauki. W: Nauka w Polsce [online]. Pobrano 10 grudnia 2022 r., z: https://naukawpolsce.pl/aktualnosci/news%2C81268%2Castronomiczne-propozycje-na-czas-domowej-nauki.html
Google Scholar

Budzinski, Oliver & Gaenssle, Sophia (2018). The economics of social media (super-)stars: an empirical investigation of stardom and success on YouTube. Journal of Media Economics, 31(3–4), 75–95.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1080/08997764.2020.1849228

Chau, Clement (2010). YouTube as a participatory culture. New Directions for Youth Development, 128, 65–74.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1002/yd.376

Dalewska-Greń, Hanna (2002). Języki Słowiańskie. Warszawa: Wydawnictwo PWN.
Google Scholar

FAQ. W: Space Time [online]. Pobrano 15 kwietnia 2023 r., z: https://www.pbsspacetime.com/faq
Google Scholar

Firat, Duygu (2019). YouTube advertising value and its effects on purchase intention. Journal of Global Business Insights, 4 (2), 141–155.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.5038/2640-6489.4.2.1097

Guo, Philip J., Kim, Juho & Rubin, Rob (2014). How video production affects student engagement: An empirical study of MOOC videos. L@S '14: Proceedings of the first ACM conference on Learning @ scale conference. [online]. Pobrano 6 czerwca 2023 r., z: https://www.researchgate.net/publication/262393281_How_video_production_affects_student_engagement_An_empirical_study_of_MOOC_videos
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1145/2556325.2566239

Jak mierzone są wskaźniki zaangażowania. W: YouTube – Pomoc [online]. Pobrano 25 maja 2023 r., z: https://support.google.com/youtube/answer/2991785?hl=pl
Google Scholar

Kosmela, Monika (2015). Ranga i zakres tematyczny współczesnych zasobów NASA dostępnych na wirtualnych nośnikach YouTube. Teledykcja Środowiska, 53, 87–111.
Google Scholar

Mankiewicz, Lech (2013). Dlaczego popularyzacja nauki jest dla mnie tak ważna? [online]. Pobrano 10 grudnia 2022 r., z: https://cittru.uj.edu.pl/promosaurus/dlaczego-popularyzacja-nauki-jest-dla-mnie-tak-wazna
Google Scholar

Me at the zoo. W: YouTube.com [online]. Pobrano 14 lipca 2023 r., z: https://www.youtube.com/watch?v=jNQXAC9IVRw
Google Scholar

O języku tekstów popularnonaukowych. W: Zintegrowana Platforma Edukacyjna [online]. Pobrano 19 lipca 2023 r., z: https://zpe.gov.pl/a/o-jezyku-tekstow-popularnonaukowych/D16XJSz7q
Google Scholar

Official NASA Social Media Accounts. W: NASA [online]. Pobrano 16 kwietnia 2023 r., z: https://www.nasa.gov/content/official-nasa-social-media-accounts
Google Scholar

Pattier, Daniel (2021). Science on YouTube: Successful Edutubers. Techno Review – International technology, science and society review, 10 (1), 1–15.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.37467/gka-revtechno.v10.2696

PBS is moving HQ, but stays in Crystal City. W: WTOP News [online]. Pobrano 14 kwietnia 2023 r., z: https://wtop.com/business-finance/2019/01/pbs-is-moving-hq-but-stays-in-crystal-city/
Google Scholar

Rakiety o napędzie jądrowym przyspieszą podróże na Marsa – AstroSzort. W: YouTube.com [online]. Pobrano 7 czerwca 2023 r., z: https://www.youtube.com/watch?v=wLrIB5RVlRA
Google Scholar

Subramanian, Kalpathy R. (2018). Myth and Mystery of Shrinking Attention Span. International Journal of Trend in Research and Development, 5 (3).
Google Scholar

The most spoken languages worldwide in 2022. W: Statista – The statistics portal for market data, market research, and market studies [online]. Pobrano 25 maja 2023 r., z: https://www.statista.com/statistics/266808/the-most-spoken-languages-worldwide/
Google Scholar

What If Black Holes ARE Dark Energy? W: YouTube.com [online]. Pobrano 20 lipca 2023 r., z: https://www.youtube.com/watch?v=EGe5qvIzjTY
Google Scholar

Why everyone’s wearing NASA-branded clothes. W: CNN Business [online]. Pobrano 25 maja 2023 r., z: https://edition.cnn.com/2022/07/23/tech/nasa-apparel-popularity-space/index.html
Google Scholar

YouTube removing dislike ‘discourages trolls’ but ‘unhelpful for users’. W: BBC News [online]. Pobrano 25 maja 2023 r., z: https://www.bbc.com/news/newsbeat-59264070
Google Scholar

Zespół – Astrofaza. W: Astrofaza [online]. Pobrano 14 kwietnia 2023 r., z: https://astrofaza.pl/zespol/
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2023-12-30

Jak cytować

Kobiałka, B. (2023). Popularyzacja nauki z zakresu astronomii w wybranych polsko- i anglojęzycznych zasobach YouTube (marzec 2023). Acta Universitatis Lodziensis. Folia Librorum, 2(37), 73–93. https://doi.org/10.18778/0860-7435.37.04

Numer

Dział

Articles