„Auto Motor i Sport”: analiza miesięcznika motoryzacyjnego w latach 2018–2020

Autor

  • Michał Kimaczyński Katedra Informatologii i Bibliologii, Wydział Filologiczny Uniwersytetu Łódzkiego image/svg+xml

DOI:

https://doi.org/10.18778/0860-7435.35.06

Słowa kluczowe:

„Auto Motor i Sport”, badania prasoznawcze, prasa motoryzacyjna, prasa hobbystyczna, prasa dla mężczyzn

Abstrakt

Niniejszy artykuł otwiera planowany cykl publikacji na temat współczesnego rynku prasy motoryzacyjnej w Polsce. W tym inicjującym opracowaniu, skupiono się na analizie popularnego miesięcznika o ogólnomotoryzacyjnym charakterze, „Auto Motor i Sport”. Zasadniczym celem pracy było scharakteryzowanie oraz próba klasyfikacji wymienionego periodyku. Postawiono następujące pytania badawcze: czy i w jaki sposób analizowany periodyk realizuje funkcje przypisane tego rodzaju prasie? jak zaprojektowana jest jego makieta? jakie treści publikowane są na jego łamach i tym samym, co wyróżnia zawartość tego tytułu na tle innych? W jaki sposób przedstawiano testy samochodów na łamach wybranego periodyku? jakiego rodzaju i jakie marki pojazdów testowano? do jakiej z proponowanych grup zaklasyfikować można analizowany periodyk? Aby odpowiedzieć na tak postawione pytania, w badaniach skorzystano przede wszystkim z metody analizy zawartości prasy, ale także z metody analizy i krytyki piśmiennictwa, metody historycznej oraz statystycznej. Podstawą analizy było 36 numerów wydanych w latach 2018–2020 (po 12 numerów na rok).

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.

Bibliografia

„Auto Motor i Sport” (2018), nr 1–12, ISSN 1426-6385.
Google Scholar

„Auto Motor i Sport” (2019), nr 1–12, ISSN 1426-6385.
Google Scholar

„Auto Motor i Sport” (2020), nr 1–12, ISSN 1426-6385.
Google Scholar

Bańdo, Adam (2015). Polskie czasopisma motoryzacyjne do 1989 roku. Gospodarka-Rynek-Edukacja [online], 16, s. 5–14. Pobrany 13.08.2022, z: http://ojs.edukacja.wroc.pl/index.php/GRE/article/view/113/118
Google Scholar

Bańdo, Adam (2019). The rise and evolution of Polish automotive magazines until 1989. Rocznik historii prasy polskiej [online], 4(12), s. 6–18. Pobrany 13.08.2022, z: https://journals.pan.pl/Content/113713/PDF/RHPP%204-2019%201-A.Bando.pdf?handler=pdf
Google Scholar

Czasopismo motoryzacyjne. W: Wikipedia. Wolna encyklopedia [online]. Pobrany 10.08.2022, z: https://pl.wikipedia.org/wiki/Czasopismo_motoryzacyjne
Google Scholar

Dąbrowska-Cendrowska, Olga (2009). Niemieckie koncerny prasowe w Polsce w latach 1989–2008. Warszawa: Dom Wydawniczy Elipsa.
Google Scholar

Filas, Ryszard (1999). Dziesięć lat przemian mediów masowych w Polsce (1989–1999). Zeszyty Prasoznawcze [online], 1–2(42), s. 31–55. Pobrany 13.02.2021, z: http://www.obp.pl/past/files/RF-10-lat-przemian.pdf
Google Scholar

Filas, Ryszard (2020). Co się stało z prasą drukowaną w Polsce? Bilans ostatniej dekady (2010–2019). Naukowy Przegląd Dziennikarski [online], 2(42), s. 49–82. Pobrany 13.02.2021, z: https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/bitstream/handle/item/272133/filas_co_sie_stalo_z_prasa_drukowana_w_polsce_2020.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Google Scholar

History. W: Motor Presse Stuttgart [online]. Pobrany 13.08.2022, z: https://www.motorpresse.de/en/history/
Google Scholar

Jaśkiewicz, Konrad (2013). Monografia czasopisma Auto Świat 1995–2001. [Niepublikowana praca magisterska]. https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/191717
Google Scholar

[jk] (2018). Maciej Mizuro kupił Motor-Presse Polska, firma będzie dalej współpracować z Motor Presse Stuttgart. W: Wirtualne Media [online]. Pobrany 13.08.2022, z: https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/maciej-mizuro-kupil-motor-presse-polska-firma-bedzie-dalej-wspolpracowac-z-motor-presse-stuttgart.
Google Scholar

Kimaczyński, Michał (2022). Analiza wybranych miesięczników motoryzacyjnych w latach 2018–2020 na przykładzie „Auto Moto” i „Auto Motor i Sport” [Niepublikowana praca magisterska].
Google Scholar

Komunikat polskich badań czytelnictwa o wysokości nakładów i dystrybucji tytułów kontrolowanych w 2016 roku (2016). W: Związek Kontroli i Dystrybucji Prasy [online]. Pobrany 10.12.2021, z: https://www.zkdp.pl/index.php?option=com_content&view=category&layout=blog&id=8&Itemid=4&lang=pl
Google Scholar

Pisarek, Walery (1983). Analiza zawartości prasy. Biblioteka Wiedzy o Prasie [online], (16). Pobrany 4.03.2022, z: https://pm.media.uj.edu.pl/documents/19112558/108702669/Pisarek%20-%20Analiza%20zawarto%C5%9Bci%20prasy.compressed.pdf
Google Scholar

Roman Popkiewicz jurorem konkursu Car of the Year. W: Auto Motor i Sport [online]. Pobrany 16.06.2021, z: https://www.auto-motor-i-sport.pl/wydarzenia/Roman-Popkiewicz-jurorem-konkursu-Car-of-the-Year,36660,1
Google Scholar

Sołtysik, Łukasz (2010). „TopGear” – analiza zawartości magazynu i jego miejsce na rynku prasy motoryzacyjnej. [Niepublikowana praca magisterska]. Dostęp: https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/167756
Google Scholar

Szczypiński, Michał & Kuleta, Katarzyna (2020). Marka premium. W: Encyklopedia Zarządzania [online]. Pobrany 13.08.2022, z: https://mfiles.pl/pl/index.php/Marka_premium
Google Scholar

Ślaski, Robert (2018a). „Motor” jako najstarsze współczesne polskie czasopismo motoryzacyjne: monografia za lata 1952–1991. [Niepublikowana praca magisterska]. Dostęp: https://apd.uni.lodz.pl/diplomas/131691/
Google Scholar

Ślaski, Robert (2018b). Tygodnik „Motor” jako najstarsze współczesne polskie czasopismo motoryzacyjne Analiza za lata 1952–1991. Acta Universitatis Lodziensis: Folia Librorum, 2(27), s. 87–107.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.18778/0860-7435.27.05

Test. W: Słownik języka polskiego PWN [online]. Pobrany 13.09.2022, z: https://sjp.pwn.pl/sjp/test;2578096
Google Scholar

Towarek, Arkadiusz (2010). Rynek polskiej prasy motoryzacyjnej [Niepublikowana praca magisterska]. Dostęp: https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/164686
Google Scholar

Tuszyński, Bogdan (1981). Prasa i sport. Wydawnictwo z okazji 100-lecia prasy sportowej 1881–1981. Warszawa: Sport i Turystyka.
Google Scholar

Wojtak, Maria (2006). Gatunki mowy charakterystyczne dla prasy motoryzacyjnej. Prace Językoznawcze [online], 8, s. 61–78. Pobrany 8.09.2022, z: https://bazhum.muzhp.pl/media/files/Prace_Jezykoznawcze/Prace_Jezykoznawcze-r2006-t8/Prace_Jezykoznawcze-r2006-t8-s61-77/Prace_Jezykoznawcze-r2006-t8-s61-77.pdf
Google Scholar

Wolny-Zmorzyński, Kazimierz, Kaliszewski Andrzej, Snopek, Jerzy & Furman, Wojciech (2006). Prasowe gatunki dziennikarskie. Warszawa: Wydawnictwo Poltext.
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2023-02-28

Jak cytować

Kimaczyński, M. (2023). „Auto Motor i Sport”: analiza miesięcznika motoryzacyjnego w latach 2018–2020. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Librorum, 2(35), 103–131. https://doi.org/10.18778/0860-7435.35.06

Numer

Dział

Articles