„Zilustrować niewysławialne” – o obrazach w filozoficznych picturebookach dla dzieci
DOI:
https://doi.org/10.18778/0860-7435.22.23.04Słowa kluczowe:
picturebook, książka filozoficzna dla dzieci, obraz, ilustracja, przekład intersemiotycznyAbstrakt
W ostatnich latach na rynku księgarskim pojawia się coraz więcej przeznaczonych dla dzieci książek filozoficznych, bądź przynajmniej „filozofujących”. Duża część publikacji tego typu to picturebooki, posługujące się obrazem jako głównym nośnikiem informacji. W niniejszym artykule spróbujemy odpowiedzieć na pytanie, czy konstruowanie treści w oparciu nie tylko o tekst, ale i o równie istotny obraz może być pomocne w przedstawieniu pojęć abstrakcyjnych. W jaki sposób autorzy i ilustratorzy próbują prezentować najbardziej ogólne, a zarazem najtrudniejsze zagadnienia filozoficzne? Czy posługiwanie się obrazem jest w tym przypadku ułatwieniem, czy też może to, co „niewysławialne”, jest zarazem „nieilustrowalne”?
Pobrania
Bibliografia
Brzuska-Kępa, Alina. (2013). Czytanie obrazu. O myślących książkach Iwony Chmielewskiej. W: M. Antczak, A. Brzuska-Kępa, A. Walczak-Niewiadomska (red. nauk.), Media a czytelnicy. Studia o popularyzacji czytelnictwa i uczestnictwie kulturowym młodego pokolenia (s. 303–328). Łódź: Wydaw. Uniwersytetu Łódzkiego.
Google Scholar
Cali, Davide & Bloch, Serge. (2013). A ja czekam…. Warszawa: Wydaw. Hokus–Pokus.
Google Scholar
Chmielewska, Iwona. (2008). Half full or half empty. Seoul: Nonjang Publishing Co.
Google Scholar
Chmielewska, Iwona. (2013). O tych, którzy się rozwijali. Poznań: Media Rodzina.
Google Scholar
Cirlot, Juan Eduardo. (2006). Słownik symboli. Kraków: Wydaw. Znak.
Google Scholar
Gaarder, Jostein. (1995). Świat Zofii. Warszawa: Jacek Santorski & CO Agencja Wydawnicza.
Google Scholar
Gibert, Bruno. (2011). Niebo. Warszawa: Wytwórnia.
Google Scholar
Erlbruch, Wolf. (2006). Wielkie pytanie. Warszawa: Wydaw. Hokus–Pokus.
Google Scholar
Erlbruch, Wolf. (2008). Gęś, śmierć i tulipan. Warszawa: Wydaw. Hokus–Pokus.
Google Scholar
Halling, Thomas & Eriksson, Eva. (2010). Co za szczęście!/Co za pech! Katowice: Wydaw. Ene Due Rabe.
Google Scholar
Jakobson, Roman. (1963). Essais de linguistique générale. Paris: Les éditions de Minuit.
Google Scholar
Kępa, Rafał. (2013). Wielkie pytania małych ludzi. O książkach filozoficznych dla dzieci. W: M. Antczak, A. Brzuska-Kępa, A. Walczak-Niewiadomska (red. nauk.), Media a czytelnicy. Studia o popularyzacji czytelnictwa i uczestnictwie kulturowym młodego pokolenia (s. 345–379). Łódź: Wydaw. Uniwersytetu Łódzkiego.
Google Scholar
Kiefer, Barbara. (2008). What is a picturebook, anyway? The evolution of form and substance through the postmodern era and beyond. W: L. R. Sipe, S. Pantaleo (red.), Postmodern Picturebooks. Play, Parody, and Self–Referentiality (pp. 9–21). New York–London: Routledge Taylor & Francis Group.
Google Scholar
Lurker, Manfred (1994). Przesłanie symboli w mitach, kulturach i religiach. Kraków: Znak.
Google Scholar
Marjańska-Czernik, Maria & Lipka-Sztarbałło, Krystyna (2008). Nic. Warszawa: Stentor.
Google Scholar
Moyeart, Bart, Erlbruch, Wolf. (2005). Stworzenie. Warszawa: Wydaw. Hokus–Pokus.
Google Scholar
Murawski, Roman. (2001). Filozofia matematyki: zarys dziejów. Warszawa: Wydaw. Naukowe UAM.
Google Scholar
Nikolajeva, Maria & Scott, Carole. (2006). How picturebooks work. New York–London: Routledge Taylor & Francis Group.
Google Scholar
Nodelman, Perry. (1988). Words about pictures: The narrative art of children’s picture books. Athens, Georgia: The University of Georgia Press.
Google Scholar
Oesterreicher-Mollwo, Marianne. (1992). Leksykon symboli. Warszawa: Wydaw. ROK Corporations SA.
Google Scholar
Schuster, Eva. (2002). Taniec śmierci od późnego średniowiecza do końca XX wieku. Szczecin: Zamek Książąt Pomorskich.
Google Scholar
Tomaszkiewicz, Teresa. (2009). Tłumaczenie piktogramów i ikon. W: A. Kwiatkowska, J. Jarniewicz (red.), Między obrazem a tekstem (s. 49–64). Łódź: Wydaw. Uniwersytetu Łódzkiego.
Google Scholar
Wittgenstein, Ludwig. (2016). Traktat logiczno-filozoficzny. Warszawa: PWN.
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.