Memy internetowe na stronach Classical Art Memes i Sztuczne Fiołki w opinii użytkowników portalu Facebook
DOI:
https://doi.org/10.18778/0860-7435.32.04Słowa kluczowe:
Classical Art Memes, Malarstwo, Mem, Mem internetowy, Sztuczne FiołkiAbstrakt
Omówiono wyniki badania ankietowego przeprowadzonego od 5 do 9 maja 2020 roku wśród 178 członków trzech grup na Facebooku: Sekcja Estetyczna, Dictator of good taste i Jak będzie na płótnie? Celem przeprowadzonej ankiety było zanalizowanie znajomości wśród internautów dwóch stron na Facebooku – Classical Art Memes oraz Sztuczne Fiołki. Pytania zawarte w ankiecie miały na celu określenie jak często użytkownicy odwiedzają strony, komentują treści, udostępniają posty publikowane na stronach, ale również czy identyfikują autorów obrazów oraz jak oceniają treści na stronach. Przeprowadzone badanie miało wskazać zainteresowanie internautów memami oraz udzielić odpowiedzi na kluczowe dla badania pytania – Jaki jest odbiór memów opracowanych na podstawie dzieł sztuki? oraz Czy mogą się one stać elementem edukacji artystycznej?
Pobrania
Bibliografia
Bjarneskans, Henrik, Grönnevik, Bjare & Sandberg, Anders (2009). Cykl życiowy memów. W: Wężowicz-Ziółkowska, D. (red.), Infosfera. Memetyczne koncepcje kultury i komunikacji (s. 65–89). Katowice: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Zarządzania Ochroną Pracy w Katowicach.
Google Scholar
Blackmore, Susan J. (2002). Maszyna Memowa. Poznań: Dom wydawniczy „Rebis”.
Google Scholar
Bochnak, Adam (1958). Historia sztuki nowożytnej. Kraków: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Google Scholar
Bochnak, Adam (1973). Historia sztuki średniowiecznej. Warszawa, Kraków: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Google Scholar
Borkiewicz, Anna (2018). „Polandball”: memy internetowe o tematyce historycznej jako przykład wizualizacji historii. W: Wojdon, J. (red.), Historia w przestrzeni publicznej (s. 332–336). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar
Borkowski, Wojciech & Nowak, Andrzej (2009) Wpływ społeczny – alternetywny model rozprzestrzeniania się memów. W: Wężowicz-Ziółkowska, D. (red.) Infosfera. Memetyczne koncepcje kultury i komunikacji (s. 173–212). Katowice: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Zarządzania Ochroną Pracy w Katowicach.
Google Scholar
Brodie, Richard (1996). Wirus umysłu. Łódź: TeTa Publishing.
Google Scholar
Classical Art Memes ([2021]). Facebook.com [online]. Pobrane 21 listopada 2020 r., z: https://www.facebook.com/classicalartmemes/
Google Scholar
Dawkins, Richard (1996). Samolubny gen. Warszawa: Prószyński i S-ka.
Google Scholar
Dubisz, Stanisław (red.) (2003). Uniwersalny słownik języka polskiego. T. 2, H-N. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar
Estreicher, Karol (1973). Historia sztuki w zarysie. Warszawa, Kraków: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Google Scholar
Heylighen, Francis (2009). Memetyka. W: Wężowicz-Ziółkowska D. (red.) Infosfera. Memetyczne koncepcje kultury i komunikacji (s. 27–31). Katowice: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Zarządzania Ochroną Pracy w Katowicach.
Google Scholar
Jak będzie na płótnie? ([2021]). Facebook.com [online]. Pobrane 14 maja 2021 r., z: https://www.facebook.com/groups/1763148367347400
Google Scholar
Kamińska, Magdalena (2011). Niecne memy: dwanaście wykładów o kulturze internetu. Poznań: Wydawnictwo Galeria Miejska „Arsenał”.
Google Scholar
Kamińska, Magdalena (2017). Memosfera: wprowadzenie do cyberkulturoznawstwa. Poznań: Wydawnictwo Galeria Miejska „Arsenał”.
Google Scholar
Kokoszka, Joanna (2020). Mem – specjalne medium informacyjne. Stan badań polskiego piśmiennictwa m.in. w dziedzinie nauk o kulturze i religii. Nowa Biblioteka. Usługi, Technologie Informacyjne i Media, 1(36), 7–23 [online]. Pobrane 14.05.2021, z: http://www.nowabiblioteka.us.edu.pl/archiwum/2020_1/Kokoszka.pdf
Google Scholar
Kołowiecki, Wiktor (2012). Memy internetowe, jako nowy język internetu. Kultura i Historia, 21 [online]. Pobrane 13 maja 2021, z: http://www.kulturaihistoria.umcs.lublin.pl/archives/3637
Google Scholar
Pastuszka-Roczek, Joanna (2014). Elektroniczne rysunki na ścianie – rola obrazkowych memów internetowych w procesie komunikacji i socjalizacji. Analiza treściowa wybranych polskich portali rozrywkowych. W: Bierówka, J. & K. Pokorny-Ignatowicz (red.), Media, kultura popularna, polityka. Wzajemne oddziaływania i nowe zjawiska (s. 141–163). Kraków: Krakowskie Towarzystwo Edukacyjne sp. z o.o. – Oficyna Wydawnicza AFM.
Google Scholar
Pisarek, Walery (2006). Słownik terminologii medialnej. Kraków: Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych „Universitas”.
Google Scholar
Piskorz, Krzysztof (2013). Internetowe memy – hieroglify XXI wieku. W: Hofman, I. & D. Kępa-Figura (red.), Współczesne media: język mediów (s. 227–237). Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.
Google Scholar
Replikator (2020). Wikipedia. Wolna encyklopedia [online]. Wikimedia Commons, 24.05.2020. Pobrane 13 maja 2021, z: https://pl.wikipedia.org/wiki/Replikator
Google Scholar
Sarna, Paweł (2016). Memy w perspektywie retorycznej. W: Sarna, P. & M. Sęk-Iwanek (red.) Dyskursy widzialności: słowa a obrazy (s. 123–149). Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Google Scholar
Sekcja estetyczna ([2021]). Facebook.com [online]. Pobrane 14 maja 2021, z: https://www.facebook.com/groups/jbwa.estetyczna/
Google Scholar
Sroka, Jakub (2014). #OBRAZKOWE #MEMY #INTERNETOWE. Warszawa: CeDeWu.pl.
Google Scholar
Szczęsna, Ewa (red.) (2002). Słownik pojęć i tekstów kultury. Warszawa: Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne.
Google Scholar
Sztuczne Fiołki ([2021]). Facebook.com [online]. Pobrane 21 listopada 2020 r., z: https://www.facebook.com/SztuczneFiolki/
Google Scholar
Walkiewicz, Adam (2012). Czym są memy internetowe? Rozważania z perspektywy memetycznej. Teksty z Ulicy, 14, 49–70 [online]. Pobrane 13 maja 2021, z: http://www.memetyka.us.edu.pl/pdf/TzU_2012.pdf
Google Scholar
Wołoszyn, Magdalena (2019). Czy memy są tekstami kultury? Toruńskie Studia Bibliologiczne, 1, 9–28 [online]. Pobrane 13 maja 2021, z: https://apcz.umk.pl/czasopisma/index.php/TSB/article/view/TSB.2019.001/23566
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.12775/TSB.2019.001
Zaremba, Maciej (2012). Memy internetowe (2010–2011). Media i Społeczeństwo, 2, 60–73 [online]. Pobrane 13 maja 2021, z: http://www.mediaispoleczenstwo.ath.bielsko.pl/art/060_zaremba.pdf
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.