Polszczyzna jako środowisko nauczania matematyki w świetle doświadczeń z pracy nad podręcznikiem dla cudzoziemców
DOI:
https://doi.org/10.18778/0860-6587.24.16Słowa kluczowe:
język polski jako obcy w odmianie wyspecjalizowanej, nauczanie matematyki, podręcznikAbstrakt
Rola polszczyzny jako środowiska w nauczaniu cudzoziemców matematyki jest zróżnicowana i zależy od etnosu oraz uprzedniego wykształcenia słuchacza. Na każdym poziomie organizacji języka istnieją w polszczyźnie źródła trudności podnoszące poziom wysiłku uczących się matematyki cudzoziemców. Nauczyciel matematyki pracujący z cudzoziemcami będzie działał skuteczniej, gdy weźmie pod uwagę te źródła trudności.
Bibliografia
Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców. Repozytorium Uniwersytetu Łódzkiego, http://dspace.uni.lodz.pl:8080/xmlui/handle/11089/1350.
Google Scholar
Chrupczalski A., 1994, Przygotowanie merytoryczne kandydatów ze Wschodu na studia w Polsce, w: J. Mazur (red.), Merytoryczne kształcenie Polaków ze Wschodu. Lublin, s. 163–169.
Google Scholar
Czernik B., 1988, Z prac nad słownikiem dydaktycznym dla cudzoziemców. Dobór i układ treści w matematycznym słowniku minimum, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców” t. 1, s. 33–46.
Google Scholar
Gove Ph. B. (red.), 1993, Webster’s Third New International Dictionary of the English Language Unabridged. Springfield-Cologne-Fulda.
Google Scholar
Grucza F., 1983, Zagadnienia metalingwistyki. Lingwistyka – jej przedmiot, lingwistyka stosowana, Warszawa.
Google Scholar
Grucza S., 2008: „Teksty specjalistyczne”: językowe eksponenty wiedzy specjalistycznej, „Języki Specjalistyczne” t. 8, s. 181–193.
Google Scholar
Jóźwiak Z., Wróbel D., 1994, Organizacja nauczania matematyki i sprawdzania wiadomości studentów w ramach sesji orientacyjnej, w: J. Mazur (red.), Merytoryczne kształcenie Polaków ze Wschodu, Lublin, s. 155–161.
Google Scholar
Jóźwiak Z., Kondrak L., 1996, Testy z matematyki a sprawność językowa i wiedza merytoryczna studentów SJPdC, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców” t. 7/8, s. 221–227.
Google Scholar
Jóźwiak Z., Kondrak L., Wróbel D., Zielińska A., 1999, Słownik polsko-angielsko-francusko-rosyjski podstawowych terminów matematycznych z wykazami haseł angielsko-polskim, francusko-polskim, rosyjsko-polskim oraz tablicą symboli, Łódź.
Google Scholar
Lesz-Duk M., 1988, Czasowniki o składni przyimkowej w języku polskim, Częstochowa.
Google Scholar
Lukszyn J., 2007, Tekst specjalistyczny pod lingwistyczną lupą, „Języki Specjalistyczne” t. 7, s. 51–70.
Google Scholar
Nocoń J., 2009, Podręcznik szkolny w dyskursie dydaktycznym – tradycja i zmiana, Opole.
Google Scholar
Ożdżyński J., Treliński G., 1982, Niektóre cechy wypowiedzi wykładowej. Na przykładzie wykładów z dydaktyki matematyki, „Zeszyty Naukowe WSP w Szczecinie. Prace Wydziału Humanistycznego” t. 11, s. 257–285.
Google Scholar
Rudziński G., 1992, Młodzież polonijna w świetle wyników sesji orientacyjnej w SJPdCUŁ, w: J. Mazur (red.), Problemy kształcenia Polaków ze Wschodu, Lublin, s. 41–44.
Google Scholar
Słaby-Góral I., 1998, Analiza możliwości funkcjonalnego wprowadzenia form fleksyjnych w grupach studentów cudzoziemców uczących się języka polskiego (na podstawie wybranych związków składniowych z liczebnikami głównymi, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców” t. 10, s. 353–359.
Google Scholar
Wróbel D., 1991, Niedefinicyjne wprowadzanie pojęć matematycznych, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców” t. 3, s. 63–74.
Google Scholar
Wróbel D., Zielińska A., Rudziński G., 2011, Wstęp do matematyki. Podręcznik dla cudzoziemców, Łódź.
Google Scholar
Wróbel D., Zielińska A., Rudziński G., 2013, Matematyka po polsku. Podręcznik dla cudzoziemców, Łódź.
Google Scholar
Żylińska M., 2013, Neurodydaktyka. Nauczanie i uczenie się przyjazne mózgowi, Toruń.
Google Scholar