Polszczyzna jako środowisko nauczania matematyki w świetle doświadczeń z pracy nad podręcznikiem dla cudzoziemców

Autor

  • Grzegorz Rudziński Uniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Instytut Filologii Polskiej i Logopedii, Zakład Lingwistyki Stosowanej i Kulturowej

DOI:

https://doi.org/10.18778/0860-6587.24.16

Słowa kluczowe:

język polski jako obcy w odmianie wyspecjalizowanej, nauczanie matematyki, podręcznik

Abstrakt

Rola polszczyzny jako środowiska w nauczaniu cudzoziemców matematyki jest zróżnicowana i zależy od etnosu oraz uprzedniego wykształcenia słuchacza. Na każdym poziomie organizacji języka istnieją w polszczyźnie źródła trudności podnoszące poziom wysiłku uczących się matematyki cudzoziemców. Nauczyciel matematyki pracujący z cudzoziemcami będzie działał skuteczniej, gdy weźmie pod uwagę te źródła trudności.

Bibliografia

Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców. Repozytorium Uniwersytetu Łódzkiego, http://dspace.uni.lodz.pl:8080/xmlui/handle/11089/1350.
Google Scholar

Chrupczalski A., 1994, Przygotowanie merytoryczne kandydatów ze Wschodu na studia w Polsce, w: J. Mazur (red.), Merytoryczne kształcenie Polaków ze Wschodu. Lublin, s. 163–169.
Google Scholar

Czernik B., 1988, Z prac nad słownikiem dydaktycznym dla cudzoziemców. Dobór i układ treści w matematycznym słowniku minimum, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców” t. 1, s. 33–46.
Google Scholar

Gove Ph. B. (red.), 1993, Webster’s Third New International Dictionary of the English Language Unabridged. Springfield-Cologne-Fulda.
Google Scholar

Grucza F., 1983, Zagadnienia metalingwistyki. Lingwistyka – jej przedmiot, lingwistyka stosowana, Warszawa.
Google Scholar

Grucza S., 2008: „Teksty specjalistyczne”: językowe eksponenty wiedzy specjalistycznej, „Języki Specjalistyczne” t. 8, s. 181–193.
Google Scholar

Jóźwiak Z., Wróbel D., 1994, Organizacja nauczania matematyki i sprawdzania wiadomości studentów w ramach sesji orientacyjnej, w: J. Mazur (red.), Merytoryczne kształcenie Polaków ze Wschodu, Lublin, s. 155–161.
Google Scholar

Jóźwiak Z., Kondrak L., 1996, Testy z matematyki a sprawność językowa i wiedza merytoryczna studentów SJPdC, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców” t. 7/8, s. 221–227.
Google Scholar

Jóźwiak Z., Kondrak L., Wróbel D., Zielińska A., 1999, Słownik polsko-angielsko-francusko-rosyjski podstawowych terminów matematycznych z wykazami haseł angielsko-polskim, francusko-polskim, rosyjsko-polskim oraz tablicą symboli, Łódź.
Google Scholar

Lesz-Duk M., 1988, Czasowniki o składni przyimkowej w języku polskim, Częstochowa.
Google Scholar

Lukszyn J., 2007, Tekst specjalistyczny pod lingwistyczną lupą, „Języki Specjalistyczne” t. 7, s. 51–70.
Google Scholar

Nocoń J., 2009, Podręcznik szkolny w dyskursie dydaktycznym – tradycja i zmiana, Opole.
Google Scholar

Ożdżyński J., Treliński G., 1982, Niektóre cechy wypowiedzi wykładowej. Na przykładzie wykładów z dydaktyki matematyki, „Zeszyty Naukowe WSP w Szczecinie. Prace Wydziału Humanistycznego” t. 11, s. 257–285.
Google Scholar

Rudziński G., 1992, Młodzież polonijna w świetle wyników sesji orientacyjnej w SJPdCUŁ, w: J. Mazur (red.), Problemy kształcenia Polaków ze Wschodu, Lublin, s. 41–44.
Google Scholar

Słaby-Góral I., 1998, Analiza możliwości funkcjonalnego wprowadzenia form fleksyjnych w grupach studentów cudzoziemców uczących się języka polskiego (na podstawie wybranych związków składniowych z liczebnikami głównymi, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców” t. 10, s. 353–359.
Google Scholar

Wróbel D., 1991, Niedefinicyjne wprowadzanie pojęć matematycznych, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców” t. 3, s. 63–74.
Google Scholar

Wróbel D., Zielińska A., Rudziński G., 2011, Wstęp do matematyki. Podręcznik dla cudzoziemców, Łódź.
Google Scholar

Wróbel D., Zielińska A., Rudziński G., 2013, Matematyka po polsku. Podręcznik dla cudzoziemców, Łódź.
Google Scholar

Żylińska M., 2013, Neurodydaktyka. Nauczanie i uczenie się przyjazne mózgowi, Toruń.
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2017-12-08

Jak cytować

Rudziński, G. (2017). Polszczyzna jako środowisko nauczania matematyki w świetle doświadczeń z pracy nad podręcznikiem dla cudzoziemców. Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców, 24, 213–227. https://doi.org/10.18778/0860-6587.24.16