Kobieca specjalizacja: sztuki upiększające. Inicjatywy wspierające aktywność kobiet w zakresie sztuki użytkowej oraz rzemiosła w drugiej połowie XIX w. w Królestwie Polskim
DOI:
https://doi.org/10.18778/0208-6050.106.05Słowa kluczowe:
praca kobiet, XIX wiek, sztuka użytkowa, rzemieślniczki, szkoły rzemiosłaAbstrakt
Uprawianie przez kobiety sztuki zawodowo w drugiej połowie XIX w. w Królestwie Polskim stanowiło nie tylko przejaw aspiracji emancypacyjnych, lecz także traktowane było jako jedna z opcji mających rozwiązać problem samodzielnego zarabiania na życie pań wywodzących się z ziemiaństwa lub inteligencji. Z tego względu cieszyło się znaczącym wsparciem społecznym, co przejawiało się zarówno w organizacji szkolnictwa, jak i wystaw „sztuki kobiecej”. Wątpliwości jednak, podzielane szczególnie przez konserwatystów, dotyczące braku predyspozycji płci żeńskiej do pracy intelektualnej, przy jednoczesnym przypisywaniu kobietom wrodzonych zdolności manualnych, sprawiało, że jako zajęcie właściwe dla pań propagowano nie tyle sztuki tzw. czyste, co sztukę zdobniczą. W latach sześćdziesiątych i siedemdziesiątych XIX w., kiedy potrzeba pracy zawodowej kobiet po raz pierwszy stała się w Królestwie Polskim problemem społecznym na dużą skalę, rzemiosło jawiło się jako optymalne wyjście z trudnej sytuacji, nie tylko z uwagi na manualny, a nie intelektualny charakter pracy oraz niski prestiż społeczny, lecz także dlatego, że można tu było odwołać się do tradycji kobiecych robótek. Z uwagi na opór cechów, które akceptując prowadzenie przez wdowy po rzemieślnikach warsztatów rzemieślniczych, nastawione były niechętnie do zjawiska samodzielnych kobiet-rzemieślniczek wkraczających do zawodu bez odpowiednich koneksji rodzinno-środowiskowych, i przy jednoczesnym rozbudzeniu, m.in. dzięki artykułom prasowym, zainteresowania kobiet pracą w rzemiośle, nastąpił w Królestwie Polskim, szczególnie w latach siedemdziesiątych XIX w., prawdziwy wysyp szkół i kursów. Wkrótce okazało się niestety, że rzemiosło nie spełni pokładanych w nim nadziei. Na rynku pracy pojawił się bowiem nadmiar „nowych rzemieślniczek”, jak je nazywano, często kiepsko wykwalifikowanych, rywalizujących między sobą, a także z rzemieślnikami cechowymi. Ponadto praco- oraz czasochłonne wyroby przegrywały w konkurencji z tanimi wyrobami fabrycznymi. W rezultacie zarobki były bardzo niskie. Moda edukacyjna przesunęła się wtedy w kierunku kształcenia kobiet w zakresie sztuki użytkowej i dekoratorstwa. Powstawały liczne szkoły, m.in. Marii hr. Łubieńskiej, Bronisławy Poświkowej, Bronisławy Wiesiołowskiej, Haliny Tokarzewskiej. Godnym podkreślenia zjawiskiem jest to, że większość tego typu placówek zakładały i prowadziły kobiety, traktując pracę dyrektorki szkoły artystycznej jako kolejną opcję zarobkową. Promowanie zarówno rzemiosła, jak i sztuki użytkowej miało duże znaczenie dla rozszerzenia wachlarza zawodów dostępnych kobietom z wyższych sfer społecznych, który, choć już nie tak drastycznie wąski jak w latach sześćdziesiątych XIX w., pod koniec tego stulecia nadal pozostawał niewystarczający w stosunku do potrzeb.
Pobrania
Bibliografia
Bartkiewicz W., Szkoła żeńska rysunku i malarstwa, „Bluszcz” 1868, nr 10, s. 57.
Google Scholar
Bojanowska J., Kobiety w cechach, „Gazeta Przemysłowo-Rzemieślnicza” 1896, nr 20, s. 171–172.
Google Scholar
Buszard L., Stosunek sztuki do życia, „Bluszcz” 1865, nr 6, s. 21–22.
Google Scholar
F.M., Z notatek pessymistki, „Kłosy” 1885, nr 1046, s. 37.
Google Scholar
Jurczyk J., Czy kobiety mogą być u nas rzemieślnikami?, „Przegląd Tygodniowy” 1867, nr 39, s. 305–306.
Google Scholar
Jurczyk J., Czy kobiety mogą być u nas rzemieślnikami?, „Przegląd Tygodniowy” 1867, nr 40, s. 313–314.
Google Scholar
Kołaczkowski J., Wiadomości tyczące się przemysłu i sztuki dawnej w Polsce, Kraków–Warszawa 1888.
Google Scholar
M.Ch., Listy z ulicy Złotej, „Bluszcz” 1867, nr 49, s. 226–227.
Google Scholar
M.G., Z tygodnia na tydzień, „Tygodnik Ilustrowany” 1896, nr 24, s. 463–464.
Google Scholar
M.K., Malarstwo przemysłowe kobiece, „Świt” 1885, nr 15(81), s. 113–114.
Google Scholar
Nałęcz E., Zawodowa praca kobiet, „Tygodnik Ilustrowany” 1895, nr 15, s. 237–238.
Google Scholar
Nowosielski A., O przeznaczeniu i zawodzie kobiety, „Tygodnik Ilustrowany” 1862, nr 166, s. 215–217.
Google Scholar
Orzeszkowa E., Marta, Warszawa 1954.
Google Scholar
P.R., Gorączka rzemieślnicza, „Świt” 1885, nr 42, s. 11–12.
Google Scholar
P.R., Gorączka rzemieślnicza, „Świt” 1885, nr 43, s. 19–20.
Google Scholar
Ruch. Kalendarz encyklopedyczny na rok zwyczajny 1887, Warszawa 1887.
Google Scholar
S.K. (Stanisław Krzemiński), Przegląd Piśmienniczy, „Bluszcz” 1880, nr 6, s. 47.
Google Scholar
Struve H., O emancypacyi kobiet, „Kronika Rodzinna” 1867, nr 5, s. 65–69.
Google Scholar
Struve H., Udział kobiet w sztukach pięknych: studyum, „Kłosy” 1874, nr 455, s. 187–188.
Google Scholar
Struve H., Udział kobiet w sztukach pięknych: studyum, „Kłosy” 1874, nr 456, s. 199–201.
Google Scholar
Burzyńska K., Kobiety witrażystki działające na terenach ziem polskich, [w:] Życie prywatne Polaków w XIX wieku. „Portret kobiecy”. Polki w realiach epoki, red. J. Kita, Łódź–Olsztyn 2014, t. III, s. 141–154.
Google Scholar
Chyra-Rolicz Z., Pionierki w nowych zawodach na początku XX wieku, [w:] Kobieta i edukacja na ziemiach polskich w XIX i XX w. Zbiór studiów, red. A. Żarnowska, A. Szwarc, cz. 2, Warszawa 1992, s. 221–236.
Google Scholar
Czapczyńska-Kleszczyńska D., Zapomniani twórcy. Stan badań nad polskim witrażownictwem (druga połowa wieku XIX – 1945), „Sacrum et Decorum” 2008, R. I, s. 94–123.
Google Scholar
Czapczyńska-Kleszczyńska D., Maria Magdalena Łubieńska (1833–1920) – artystka wyemancypowana, „Sacrum et Decorum” 2013, R. IV, s. 9–32.
Google Scholar
Dulębianka M., O twórczości kobiet, [w:] Głos kobiet w kwestii kobiecej, red. K. Bujwidowa, Kraków 1903, s. 163–207.
Google Scholar
Kras J., Wyższe Kursy dla Kobiet im. A. Baranieckiego w Krakowie 1868–1924, Kraków 1972.
Google Scholar
Nietyksza M., Ramy prawne zarobkowania kobiet w Królestwie Polskim w XIX i na początku XX wieku na tle porównawczym, [w:] Kobieta i praca. Wiek XIX i XX. Zbiór studiów, red. A. Żarnowska, A. Szwarc, Warszawa 2000, s. 15–28.
Google Scholar
Niklewska J., Być kobietą pracującą – czyli dola warszawskiej nauczycielki na przełomie XIX i XX wieku, [w:] Kobieta i edukacja na ziemiach polskich w XIX i XX w. Zbiór studiów, red. A. Żarnowska, A. Szwarc, cz. 2, Warszawa 1992, s. 267–280.
Google Scholar
Orzeszkowa E., O kobiecie, Warszawa 1873.
Google Scholar
Pokorzyńska E., Emancypacja kobiet w zawodzie introligatorskim w Warszawie w końcu XIX i na początku XX wieku, „Bibliotekarz Podlaski” [Białystok] 2014, R. XV, nr 1, s. 35–57.
Google Scholar
Poprzęcka M., Problemy feministycznej historii sztuki, [w:] Kobieta i edukacja na ziemiach polskich w XIX i XX w. Zbiór studiów, red. A. Żarnowska, A. Szwarc, cz. 1, Warszawa 1992, s. 267–279.
Google Scholar
Sosnowska J., Poza kanonem: sztuka polskich artystek 1880–1939, Warszawa 2003.
Google Scholar
Szwarc A., Aspiracje edukacyjne i zawodowe kobiet w środowiskach inteligencji Królestwa Polskiego u schyłku XIX wieku, [w:] Kobieta i edukacja na ziemiach polskich w XIX i XX w. Zbiór studiów, red. A. Żarnowska, A. Szwarc, cz. 1, Warszawa 1992, s. 95–108.
Google Scholar
http://www.ipsb.nina.gov.pl/a/biografia/alicja-nowinska (dostęp: 11 VIII 2018).
Google Scholar
Kuchtówna L., Bronisława Poświkowa, http://www.ipsb.nina.gov.pl/a/biografia/bronislawa-poswikowa (dostęp: 13 VIII 2018).
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.