Barki desantowe Andrew Jacksona Higginsa narzędziem sukcesu operacji „Overlord”
DOI:
https://doi.org/10.18778/0208-6050.113.10Słowa kluczowe:
II wojna światowa, Andrew Higgins, barki desantowe, Normandia, operacja „Overlord”Abstrakt
W latach II wojny światowej alianci stanęli przed poważnym problem związanym z wieloma morskimi operacjami desantowymi, prowadzonymi zarówno na Pacyfiku, jak i w Europie. Dla ich sprawnej realizacji koniecznym było skonstruowanie i zbudowanie różnorodnych łodzi i barek desantowych. Wśród nich znalazły się legendarne barki desantowe LCVP (Landing Craft Vehicle Personnel), zaprojektowane przez Andrew Jacksona Higginsa, amerykańskiego konstruktora i budowniczego łodzi pełnomorskich. Dzięki nim możliwe było m.in. lądowanie tysięcy żołnierzy i sprzętu na otwartych plażach Normandii w trakcie operacji „Overlord” w czerwcu 1944 r. Ostatni etap transportu żołnierzy i sprzętu z okrętów i statków na plaże Normandii był – zdaniem wielu wojskowych – najtrudniejszy. Potrzebowano do tego lekkich łodzi i barek desantowych, które byłyby w stanie przewieźć ludzi i sprzęt po płytkiej wodzie z okrętów na ląd. I wówczas właśnie Andrew J. Higgins zaproponował kilka rodzajów łodzi desantowych, w tym słynną LCVP. Nie ulega wątpliwości, że barki Higginsa w istotny sposób przyczyniły się do sukcesu alianckiej operacji lądowania na plażach Normandii.
Pobrania
Bibliografia
Daugherty III L. J., Techniki walki amerykańskiej piechoty morskiej, Warszawa 2002.
Google Scholar
Hough F. O., Ludwig V. E., Shaw H. I. Jr., Pearl Harbor to Guadalcanal: History of U. S. Marine Corps Operations in World War II, vol. I, [b.m.w.] 2013.
Google Scholar
Isely J. A., Crowl Ph.A., U. S. Marines and Amphibious Warfare, Princeton 2016.
Google Scholar
Naushul P., Andrew Jackson Higgins and the Mass Production of World War II Landing Craft, „Louisiana History: The Journal of the Louisiana Historical Association” 1998, vol. XXXIX, no. 2, s. 133–166.
Google Scholar
https://web.archive.org/web/20061003224201/http://www.nutrias.org/~nopl/monthly/june2000/june005.htm (dostęp: 19 II 2022).
Google Scholar
Baughman M., Brute: The Life of Victor Krulak. A Biography of “the Most Important Officer in the History of the United States Marine Corps”, https://www.aarp.org/entertainment/books/info-01-2011/book-review-brute.html (dostęp: 22 II 2022).
Google Scholar
Coram R., The Bridge to the Beach, https://www.historynet.com/the-bridge-to-the-beach.htm (dostęp: 21 II 2022).
Google Scholar
Folsom B. W. Jr., Andrew Higgins: stoczniowiec II wojny światowej, przekł. P. Toboła-Pertkiewicz, http://www.old.pafere.org/artykuly,n995,andrew_higgins_stoczniowiec_ii_wojny_swiatowej.html (do-stęp: 16 II 2022).
Google Scholar
Higgins Industries, https://web.archive.org/web/20130509045554/http://louisdl.louisli-braries.org/cdm/landingpage/collection/HIC (dostęp: 19 II 2022).
Google Scholar
Higgins_Boat_LCVP, https://web.archive.org/web/20160303220507/http://lst494.free-yellow.com/LST_494_Higgins_Boat_LCVP_.html (dostęp: 19 II 2022).
Google Scholar
Morgan W., The Higgins Boat, https://web.archive.org/web/20160303220507/http://lst494.freeyellow.com/LST_494_Higgins_Boat_LCVP_.html (dostęp: 19 II 2022).
Google Scholar
New Orleans: Home of the Higgins Boats, https://web.archive.org/web/20160301130422/http://www.nationalww2museum.org/learn/education/for-students/ww2-history/at-a-glance/higgins-boats.html (dostęp: 19 II 2022).
Google Scholar
Paźniewski W., Szczegóły, „Twórczość” 2006, nr 5, https://culture.pl/pl/artykul/szczegoly (dostęp: 14 II 2022).
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.