Analiza sentymentu na podstawie polskojęzycznych recenzji klientów banku

Autor

  • Adam Piotr Idczak University of Łódź, Faculty of Economics and Sociology, Department of Statistical Methods Łódź, Poland https://orcid.org/0000-0001-9676-2410

DOI:

https://doi.org/10.18778/0208-6018.353.03

Słowa kluczowe:

analiza sentymentu, klasyfikacja dokumentów, textmining, regresja logistyczna, naiwny klasyfikator Bayesa

Abstrakt

Szacuje się, że około 80% wszystkich danych gromadzonych i przechowywanych w systemach informacyjnych przedsiębiorstw ma postać dokumentów tekstowych. Artykuł jest poświęcony jednemu z podstawowych problemów textminingu, tj. klasyfikacji tekstów w analizie sentymentu, która rozumiana jest jako badanie wydźwięku tekstu. Brak określonej struktury dokumentów tekstowych jest przeszkodą w realizacji tego zadania. Taki stan rzeczy wymusił rozwój wielu różnorodnych technik ustalania sentymentu dokumentów. W artykule przeprowadzono analizę porównawczą dwóch metod badania sentymentu: naiwnego klasyfikatora Bayesa oraz regresji logistycznej. Badane teksty są napisane w języku polskim, pochodzą z banków i mają charakter marketingowy. Klasyfikację przeprowadzono, stosując podejście bag‑of‑n‑grams. W ramach tego podejścia dokument tekstowy wyrażony jest za pomocą podciągów składających się z określonej liczby n wyrazów. Uzyskane wyniki pokazały, że lepiej spisała się regresja logistyczna.

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.

Bibliografia

Asur S., Huberman B. A. (2010), Prediction the Future with Social Media, https://www.researchgate.net/publication/45909086_Predicting_the_Future_with_Social_Media [accessed: 10.02.2021].
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1109/WI-IAT.2010.63

Bermingham A., Smeaton A. F. (2011), On Using Twitter to Monitor Political Sentiment and Predict Election Results, “Proceedings of the Workshop on Sentiment Analysis where AI meets Psychology (SAAIP)”, pp. 2–10, https://www.aclweb.org/anthology/W11-3702.pdf [accessed: 10.02.2021].
Google Scholar

Das S., Chen M. (2001), Yahoo! For Amazon: Extracting Market Sentiment from Stock Message Boards, “Proceedings of APFA–2001”.
Google Scholar

Dave K., Lawrence S., Pennock D. M. (2003), Mining the Peanut Gallery: Opinion Extraction and Semantic Classification of Product Reviews, “Proceedings of International Conference on World Wide Web (WWW–2003)”, https://www.researchgate.net/publication/2904559_Mining_the_Peanut_Gallery_Opinion_Extraction_and_Semantic_Classification_of_Product_Reviews [accessed: 10.02.2021].
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1145/775152.775226

Domański Cz., Pruska K. (2000), Nieklasyczne metody statystyczne, PWE, Warszawa.
Google Scholar

Hanbury A., Nopp C. (2015), Detecting Risks in the Banking System by Sentiment Analysis, “Proceedings of the 2015 Conference on Empirical Methods in Natural Language Processing”, pp. 591–600, https://www.aclweb.org/anthology/D15-1071.pdf [accessed: 15.02.2021].
Google Scholar

Hosmer D. W., Lemeshow S., Sturdivant R. X. (2013), Applied Logistic Regression, 3rd ed., John Wiley & Sons, New Jersey.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1002/9781118548387

Liu B. (2015), Sentiment Analysis. Mining Opinions, Sentiments, and Emotions, Cambridge University Press, New York.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1017/CBO9781139084789

Loughran T., McDonald B. (2011), When Is a Liability Not a Liability? Textual Analysis, Dictionaries, and 10‑Ks, “Journal of Finance”, vol. 66, no. 1, pp. 35–65, https://www.uts.edu.au/sites/default/files/ADG_Cons2015_Loughran%20McDonald%20JE%202011.pdf [accessed: 19.02.2021].
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1111/j.1540-6261.2010.01625.x

Morinaga S., Yamanishi K., Tateishi K., Fukushima T. (2002), Mining Product Reputations on the Web, “Proceedings of ACM SIGKDD International Conference on Knowledge Discovery and Data Mining (KDD–2002)”, https://www.researchgate.net/publication/200044311_Mining_product_reputations_on_the_Web [accessed: 10.02.2021].
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1145/775047.775098

Na J.Ch., Khoo C., Wu P. H.J. (2005), Use of negation phrases in automatic sentiment classification of product reviews, “Library Collections, Acquisitions & Technical Services”, no. 29, pp. 180–191, https://ccc.inaoep.mx/~villasen/bib/Use%20of%20negation%20phrases%20in%20automatic%20sentiment%20classification.pdf [accessed: 11.02.2021].
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1080/14649055.2005.10766050

Nasukawa T., Yi J. (2003), Sentiment Analysis: Capturing Favorability Using Natural Language Processing, “Proceedings of the K‑CAP–03, 2nd International Conference on Knowledge Capture”, pp. 70–77, https://www.researchgate.net/publication/220916772_Sentiment_analysis_Capturing_favorability_using_natural_language_processing [accessed: 15.02.2021].
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1145/945645.945658

Pang B., Lee L., Vaithyanathan S. (2002), Thumbs up? Sentiment Classification using Machine Learning Techniques, “Proceedings of the 2002 Conference on Empirical Methods in Natural Language Processing (EMNLP 2002)”, pp. 79–86, https://www.cs.cornell.edu/home/llee/papers/sentiment.pdf [accessed: 8.02.2021].
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.3115/1118693.1118704

Review Centre, https://www.reviewcentre.com/ [accessed: 25.02.2021].
Google Scholar

Saif H., He Y., Alani H. (2012), Alleviating data sparsity for Twitter sentiment analysis, [in:] 2nd Workshop on Making Sense of Microposts (#MSM2012): Big things come in small packages at the 21st International Conference on the World Wide Web (WWW’12), 16 Apr 2012, Lyon, France, CEUR Workshop Proceedings (CEUR‑WS.org), pp. 2–9, https://www.researchgate.net/publication/228450062_Alleviating_Data_Sparsity_for_Twitter_Sentiment_Analysis [accessed: 25.02.2021].
Google Scholar

Sullivan D. (2001), Integrating Data and Document Warehouses, “DM Review Magazine”, http://www.dmreview.com/article_sub_articleId_3697.html [accessed: 18.02.2021].
Google Scholar

Tong R.M (2001), An Operational System for Detecting and Tracking Opinions in on‑Line Discussion, “Proceedings of SIGIR Workshop on Operational Text Classification”.
Google Scholar

Turney P. D. (2002), Thumbs Up or Thumbs Down? Semantic Orientation Applied to Unsupervised Classification of Reviews, “Proceedings of the 40th Annual Meeting of the Association for Computational Linguistics (ACL)”, pp. 417–424, https://www.researchgate.net/publication/248832100_Thumbs_Up_or_Thumbs_Down_Semantic_Orientation_Applied_to_Unsupervised_Classification_of_Reviews [accessed: 22.02.2021].
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.3115/1073083.1073153

Wiebe J. (2000), Learning Subjective Adjectives from Corpora, “Proceedings of National Conference on Artificial Intelligence (AAAI–2000)”, pp. 735–740, https://www.aaai.org/Papers/AAAI/2000/AAAI00-113.pdf [accessed: 13.02.2021].
Google Scholar

Opublikowane

2021-06-30

Jak cytować

Idczak, A. P. (2021). Analiza sentymentu na podstawie polskojęzycznych recenzji klientów banku. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Oeconomica, 2(353), 43–56. https://doi.org/10.18778/0208-6018.353.03

Numer

Dział

Artykuł

Podobne artykuły

<< < 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 > >> 

Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.