Analiza zmian preferencji z wykorzystaniem metody wektorów dryfu

Autor

  • Artur Zaborski Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu. Wydział Ekonomii, Zarządzania i Turystyki

DOI:

https://doi.org/10.18778/0208-6018.314.04

Słowa kluczowe:

analiza preferencji, skalowanie wielowymiarowe, dane asymetryczne, wektory dryfu

Abstrakt

Punktem wyjścia w skalowaniu wielowymiarowym jest symetryczna macierz niepodobieństw. Jednak macierz danych o zmianach preferencji (np. prawdopodobieństwo, że konsument dokonuje zakupu marki j pod warunkiem, że przy wcześniejszych zakupach była to marka i, liczba osób deklarujących, że marka j jest przez nich najbardziej preferowana, mimo że we wcześniejszym okresie była to marka i i in.) nie jest symetryczna. Dla takich danych uśrednienie odpowiednich wartości niepodobieństw prowadzi do utraty cennych informacji dotyczących analizowanego zjawiska, stąd konieczność stosowania metod właściwych dla danych niesymetrycznych. Spośród wybranych metod niesymetrycznego skalowania wielowymiarowego szczególną uwagę zwrócono na metodę wektorów dryfu. Metoda ta umożliwia równoczesną prezentację na mapie percepcyjnej konfiguracji punktów reprezentujących analizowane obiekty, jak również wektorów wskazujących kieru­nek i siłę zmian zachodzących w preferencjach respondentów.

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.

Bibliografia

Borg, I., Groenen, P. (2005), Modern multidimensional scaling. Theory and applications. Second Edition, Springer-Verlag, New York.
Google Scholar

Chino N. (1978), A graphical technique for representing the asymmetric relationship between N objects, Behaviometrika, no 5, 23-40.
Google Scholar

DeSarbo W. S., Johnson M.D., Manrai A.K., Manrai L.A., Edward E.A. (1992), TSCALE: A New Multidimensional Scaling Procedure Based on Tversky’s Contrast Model, Psycho-metrika, 57, 43-69.
Google Scholar

Harshman R.A., Green P.E., Wind Y., Lundy M.E. (1982), A model for the analysis of asymmetric data in marketing research, Marketing Science, vol. I, no 2, 205-242.
Google Scholar

Holyoak K.J., Gordon P.C. (1983), Social reference points, Journal of Personality and Social Psychology, no 44, 881-887.
Google Scholar

Okada A., Imaizumi T. (1987), Nonmetric multidimensional scaling of asymmetric prox-imities, Behaviometrika, no 21, 81-96.
Google Scholar

Okada A., Imaizumi T. (2007), Multidimensional scaling of asymmetric proximities with a dominance point, Advances in Data Analysis Studies in Classification, Data Analysis, and Knowledge Organization, (red.) R. Decker, H.J. Lenz, Springer-Verlag, Berlin, Heidel-berg, 307-318.
Google Scholar

Tversky A., Gati I. (1982), Features of similarity, Psychological Review, no 89, 123-154.
Google Scholar

Zielman B., Heiser W.J. (1996), Analysis of Asymmetry by a Slide-Vector, Psychometrika, 58, 101-114.
Google Scholar

Opublikowane

2016-02-29

Jak cytować

Zaborski, A. (2016). Analiza zmian preferencji z wykorzystaniem metody wektorów dryfu. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Oeconomica, 3(314). https://doi.org/10.18778/0208-6018.314.04

Numer

Dział

MSA2015

Podobne artykuły

<< < 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 > >> 

Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.