Polish‑German and Czech‑German Intra‑Industry Trade in Parts and Accessories for Motor Vehicles. a Comparative Analysis
DOI:
https://doi.org/10.18778/0208-6018.334.06Keywords:
international trade, intra‑industry trade, parts and accessories for motor vehicles, Poland, Czech Republic, GermanyAbstract
The primary purpose of the paper is an identification of changes in relative trade advantages and intra‑industry trade between Poland, Czech Republic and Germany in the product cluster of parts and accessories for motor vehicles. The author conducts his research making use of trade data between 2001–2015 at the six‑digit disaggregation level and interprets the results using the paradigm of the middle‑income trap. Taking into account the context of ever growing fragmentation of corporate value chains, the first and foremost challenge for Poland and Czech Republic remains diversification of their exports regarding both goods as well as markets. The dominance of motor vehicle industry, including parts and accessories, deepens their technological dependence and does not support the process of increasing added value generated domestically.
Downloads
References
Ambroziak Ł. (2013), Wybrane miary wartości dodanej w wymianie handlowej na przykładzie państw Unii Europejskiej, [w:] E. Kaliszuk (red.), Mierzenie wartości dodanej w handlu zagranicznym. Nowe koncepcje, metody i wyzwania, Instytut Rynku, Konsumpcji i Koniunktur, Warszawa.
Google Scholar
Ambroziak Ł. (2016), Handel zagraniczny nowych państw członkowskich UE z Niemcami – analiza z wykorzystaniem międzynarodowych tablic przepływów międzygałęziowych, „Unia Europejska. pl”, nr 5(240), s. 7–19.
Google Scholar
Balassa B. (1965), Trade Liberalisation and “Revealed” Comparative Advantage, „The Manchester School”, vol. 33, no. 2, s. 99–123.
Google Scholar
Baldwin R., Venables A.J. (2013), Spiders and snakes: Offshoring and agglomeration in the global economy, „Journal of International Economics”, vol. 90, no. 2, s. 245–254.
Google Scholar
Błaszczuk‑Zawiła M., Kaliszuk E. (2013), Przepływy towarów w handlu wyrobami branży elektronicznej i motoryzacyjnej w Polsce, [w:] E. Kaliszuk (red.), Mierzenie wartości dodanej w handlu zagranicznym. Nowe koncepcje, metody i wyzwania, Instytut Rynku, Konsumpcji i Koniunktur, Warszawa.
Google Scholar
Brodzicki T., Śledziewska K. (2016), Determinanty wertykalnego i horyzontalnego handlu wewnątrzgałęziowego Polski. Analiza ekonometryczna, [w:] S. Wydymus, M. Maciejewski (red.), Handel międzynarodowy w rozwoju społeczno‑ekonomicznym państw, CeDeWu, Warszawa.
Google Scholar
Czarny E., Śledziewska K. (2012), Międzynarodowa współpraca gospodarcza w warunkach kryzysu: wnioski dla Polski, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.
Google Scholar
Gill I., Kharas H. (2007), An East Asian Renaissance: Ideas for Economic Growth, The World Bank, Washington.
Google Scholar
Gill I., Kharas H. (2015), The Middle‑Income Trap Turns Ten, Policy Research Working Paper No. 7403, The World Bank, Washington.
Google Scholar
Grubel H., Lloyd P. (1975), Intra‑Industry Trade. The Theory and Measurement of International Trade in Differentiated Products, Macmillan, London.
Google Scholar
Im F.G., Rosenblatt D. (2013), Middle‑Income Traps. A Conceptual and Empirical Survey, Policy Research Working Paper No. 6594, The World Bank, Washington.
Google Scholar
Ministerstwo Rozwoju (2017), Strategia na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju do roku 2020 (z perspektywą do 2030 r.), dokument przyjęty uchwałą Rady Ministrów w dniu 14 lutego 2017 r., Warszawa.
Google Scholar
Mińska‑Struzik E. (2014), Rozważania nad aktualnością tradycyjnej teorii handlu międzynarodowego, „Gospodarka Narodowa” nr 1(269), s. 73–95.
Google Scholar
Misala J. (2004), Współpraca gospodarcza Polski z Niemcami, [w:] J. Misala (red.), Współpraca gospodarcza Polski z krajami sąsiedzkimi w okresie transformacji, Politechnika Radomska, Radom.
Google Scholar
Misala J. (2005), Ewolucja międzynarodowej konkurencyjności gospodarki Niemiec oraz implikacje dla rozwoju powiązań gospodarczych z Polską, [w:] M. Weresa (red.), Międzynarodowa konkurencyjność Niemiec. Implikacje dla Polski, Szkoła Główna Handlowa, Warszawa.
Google Scholar
Molendowski E. (2012), Integracja handlowa w nowych państwach członkowskich (UE–10). Doświadczenia i wnioski dla innych krajów Europy Środkowej i Wschodniej, Difin, Warszawa.
Google Scholar
Ohno K. (2009), Avoiding the Middle‑Income Trap Renovating Industrial Policy Formulation in Vietnam, „ASEAN Economic Bulletin”, vol. 26, no. 1, s. 25–43.
Google Scholar
Ostasiewicz S., Rusnak Z., Siedliecka U. (1998), Statystyka. Elementy teorii i zadania, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej im. Oskara Langego we Wrocławiu, Wrocław.
Google Scholar
Staniszkis J. (2003), Władza globalizacji, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa.
Google Scholar
Trade Map (2017), http://www.trademap.org [dostęp: 14.01.2017].
Google Scholar
Ye M., Meng B., Wei S. (2015), Measuring Smile Curves in Global Value Chains, IDE Discussion Paper No. 530, Institute of Developing Economies, JETRO, Chiba, http://rigvc.uibe.edu.cn/docs/20160329210052329340.pdf [dostęp: 20.02.2017].
Google Scholar