ZRÓWNOWAŻONY ROZWÓJ TRANSPORTU JAKO PRZYKŁAD POPRAWY EFEKTYWNOŚCI ALOKACJI OGRANICZONYCH ZASOBÓW ŚRODOWISKOWYCH

Autor

  • Barbara Pawłowska Uniwersytet Gdański

DOI:

https://doi.org/10.18778/0208-6018.313.05

Słowa kluczowe:

transport, zrównoważony rozwój, efektywność

Abstrakt

Na obecnym etapie rozwoju cywilizacji, nie można powstrzymać dążenia do rozwoju społeczno-ekonomicznego. Podstawową kwestią jest w jaki sposób ten proces ma przebiegać i czy da się nim sterować w celu wprowadzenia na preferowaną ścieżkę rozwoju. Jednym z czynników umożliwiających rozwój społeczno-gospodarczy jest sprawny i efektywny  system transportowy. Ponieważ popyt na transport stale rośnie, odpowiedzią na te zjawiska nie może być po prostu budowanie nowej infrastruktury i otwieranie rynków. System transportowy wymaga optymalizacji, żeby spełnić wymagania wynikające z koncepcji zrównoważonego rozwoju. Głównym celem artykułu jest zaprezentowanie teoretycznego modelu zrównoważonego rozwoju transportu oraz pokazanie możliwości i kierunków wprowadzenia sektora transportu na zrównoważoną ścieżkę rozwoju. Efektywny transport rozumiany jest jako ten, który zaspokaja popyt na usługi przemieszczenia i jednocześnie minimalizuje wykorzystywane w tym celu zasoby. Racjonalność i równowagę można osiągnąć stosując skuteczne instrumenty obniżania transportochłonności gospodarki, a także stymulując zmiany technologiczne i organizacyjne w transporcie zmniejszające jego zasobochłonność, energochłonność i uciążliwość środowiskową.

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.

Biogram autora

Barbara Pawłowska - Uniwersytet Gdański

Katedra Badań Porównawczych Systemów Transportowych

Bibliografia

Biała księga (2011), Plan utworzenia jednolitego europejskiego obszaru transportu – dążenie do osiągnięcia konkurencyjnego i zasobooszczędnego systemu transportu, KOM(2011) 144
Google Scholar

Borys T. (2005), Wąskie i szerokie interpretacje zrównoważonego rozwoju oraz konsekwencje wyboru, [w:] Zrównoważony rozwój – od utopii do praw człowieka, pod red. A. Papuziński, Wyd. Branta, Bydgoszcz,
Google Scholar

Borys T. (2008), Analiza istniejących danych statystycznych pod kątem ich użyteczności dla określenia poziomu zrównoważonego transportu wraz z propozycja ich rozszerzenia, ekspertyza dla Ministerstwa Infrastruktury, Jelenia Góra-Warszawa,
Google Scholar

Burnewicz J. (2009), A Study of Innovative Trends in Transport, [w:] Innovative Perspective of Transport and Logistics, ed. by J. Burnewicz, Wyd. UG, Gdańsk,
Google Scholar

Drucker P. (1976), Skuteczne zarządzanie, PWN, Warszawa,
Google Scholar

Ejdys J. (2009), Zrównoważony rozwój jako perspektywa funkcjonowania transportu miejskiego, [w:] Ekologiczne problemy zrównoważonego rozwoju, pod red. D. Kiełczewskiego i B. Dobrzańskiej, Wyd. Wyższej Szkoły Ekonomicznej w Białymstoku, Białystok,
Google Scholar

European Union (2014), EU energy in figures. Statistical Pocketbook 2014,
Google Scholar

Jacyna M. (2009), Modelowanie i ocena systemów transportowych, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa,
Google Scholar

Kassenberg A., F. Jackl (2009), Wprowadzenie do debaty transportowej: wyzwania ekologiczno-gospodarcze, [w:] Jaki transport w zrównoważonym rozwoju?, pod red. J. Kamienieckiej, Zeszyt nr 2 serii: „Innowacyjne myślenie kluczem do zrównoważonego rozwoju”, z projektu: Eko-Herkules. Program aktywnej edukacji na rzecz zrównoważonego rozwoju, Instytut na Rzecz Ekorozwoju, Warszawa, http://www.aglomeracja.holdikom.com.pl/LinkClick.aspx?fileticket=9nT0rdpSvGA=&. (10.10.2014),
Google Scholar

Komisja Europejska (2008), Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego i Rady: Ekologiczny transport, KOM(2008) 433 wersja ostateczna,
Google Scholar

Łacny J., Zalewski W. (2009), Telematics as an Instrument for improving effectitiveness and safety of transport, [w:] Innovative Perspective of Transport and Logistics, ed. by J. Burnewicz, Wyd. UG, Gdańsk,
Google Scholar

Malik K. (2004), Efektywność zrównoważonego i trwałego rozwoju w wymiarze lokalnym i regionalnym, Wydawnictwo instytut Śląski Sp. z o.o., Opole,
Google Scholar

Pawłowska B. (2009), Modern Environmental Management in Transport [in:] Innovative Perspective of Transport and Logistics, ed. By J. Burnewicz, Wyd. UG, Gdańsk,
Google Scholar

Pawłowska B. (2010), Analiza efektywności procesu równoważenia rozwoju transportu, [w:] Logistyka, Systemy Transportowe, Bezpieczeństwo w Transporcie, LogiTrans, pod red. E. Szychty, Wyd. Politechniki Radomskiej i Komitetu Transportu PAN, Radom,
Google Scholar

Pawłowska B. (2013), Zrównoważony rozwój transportu na tle współczesnych procesów społeczno-gospodarczych, Wyd. UG, Gdańsk,
Google Scholar

Pieregund J. (2005), Kryteria i narzędzia oceny sprawności systemu transportowego, [w:] Wpływ procesów demopolizacji i konsolidacji w transporcie na sprawność i efektywność jego funkcjonowania, pod red. W. Paprockiego i J. Pieriegud, SGH, Warszawa,
Google Scholar

Piontek F. (1999), Metodyka oceny efektywności wydatkowania ekologicznych funduszy celowych, Środkowo-Pomorskie Towarzystwo Naukowe Ochrony Środowiska, „Rocznik Ochrony Środowiska”, http://old.ros.edu.pl/text/pp_1999_010.pdf (10.10.2014).
Google Scholar

Pobrania

Pliki dodatkowe

Opublikowane

2016-02-29

Jak cytować

Pawłowska, B. (2016). ZRÓWNOWAŻONY ROZWÓJ TRANSPORTU JAKO PRZYKŁAD POPRAWY EFEKTYWNOŚCI ALOKACJI OGRANICZONYCH ZASOBÓW ŚRODOWISKOWYCH. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Oeconomica, 2(313). https://doi.org/10.18778/0208-6018.313.05

Numer

Dział

Środowisko a rozwój

Podobne artykuły

<< < 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 > >> 

Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.