Transgresywność systemów wartości pokoleń we współczesnym kapitalizmie
DOI:
https://doi.org/10.18778/0208-6018.344.09Słowa kluczowe:
pokolenie, ciche pokolenie, baby boomers, pokolenie Jones, pokolenie X, echo boomers, milenialsi, pokolenie Y, pokolenie internetuAbstrakt
Artykuł stanowi próbę rewizji dotychczasowej percepcji kategorii pokolenia, sugerującej periodyzację i identyczność przedziałów czasowych przypisywanych kolejnym generacjom. Zawarta w nim analiza porównawcza została oparta na nowym ujęciu pokolenia, wyznaczanym przez procesy społeczne i psychologiczne determinowane wydarzeniami historycznymi i kontekstem ekonomicznym, stymulujące wspólną tożsamość i świadomość pokoleniową, nie zaś na podstawie zbliżonej daty urodzenia. Szczegółowym przedmiotem analizy są różnice, czy raczej transgresje, charakteryzujące najważniejsze wartości pokoleń rezydujących w obrębie tzw. późnego kapitalizmu, tj. jego obecnego ponowoczesnego etapu.
Pobrania
Bibliografia
Adams M. (2010), Styin’ Alive How Canadian Baby Boomers Will Work, Play, and Find Meaning in the Second Half of Their Adult Lives, Viking Canada, Toronto.
Google Scholar
Benckendorff P., Moscardo G., Pendergast D. (2010), Introduction, [w:] Benckendorff P., Moscardo G., Pendergast D. (red.), Tourism and Generation Y, CAB International, Cambridge, s. x–xii.
Google Scholar
Brokaw T. (2001), The Greatest Generation, Dell Publishing, New York.
Google Scholar
Carlson E. (2008), The Lucky Few. Between the Greatest Generation and the Baby Boomers, Springer, Dordrecht–London.
Google Scholar
Cochran L. J., Rothschadl A. M., Rudick J. L. (2009), Leisure Programming for Baby Boomers, Human Kinetics, Champaign.
Google Scholar
Daniels R. V. (2006), The Fourth Revolution. Transformations in American Society from the Sixties to the Present, Routledge, New York.
Google Scholar
Eisenstadt S. N. (2003), From Generation to Generation, Transaction Publishers, New Brunswick.
Google Scholar
Erickson T. (2008), Plugged In. The Generation Y Guide to Thriving at Work, Harvard Business Review Press, Cambridge.
Google Scholar
Fatyga B., Pokolenie, [w:] J. Bokszański (red.), Encyklopedia socjologii. Suplement, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2005, s. 193–197.
Google Scholar
Garewicz J. (1983), Pokolenie jako kategoria socjofilozoficzna, „Studia Socjologiczne”, nr 1, s. 75–87.
Google Scholar
Gillon S. M. (2004), Boomer Nation. The Largest and Richest Generation Ever, and How It Changed America, Free Press, New York.
Google Scholar
Goldsmith J. (2008), The Long Baby Boom. An Optimistic Vision for a Graying Generation, Johns Hopkins University Press, Baltimore.
Google Scholar
Howe N., Strauss W. (1991), Generations. The History of America’s Future, 1584 to 2069, William Morrow and Company, New York.
Google Scholar
Howe N., Strauss W. (2000), Millennials Rising. The Next Great Generation, Vintage Books, New York.
Google Scholar
Johnstone C. (2013), Embedded Faith. The Faith Journeys of Young Adults within Church Communities, Wipf & Stock, Eugene.
Google Scholar
Krauss Whitbourne S., Willis S. L. (2006), The Baby Boomers Grow Up. Contemporary Perspectives on Midlife, Psychology Press, Hove.
Google Scholar
Lancaster L. C., Stillman D. (2002), When Generations Collide. Traditionalists, Baby Boomers, Generation X‑ers, Millennials: who They are?, Harper Business, New York.
Google Scholar
Mannheim K. (1952), The Problem of Generations, [w:] P. Kecskemeti (red.), Essays on the Sociology of Knowledge by Karl Mannheim, Routledge & Kegan Paul, New York, s. 276–322.
Google Scholar
Mentré F. (1920), Les Générations Sociale, Bossard, Paris.
Google Scholar
Morgan L. A., Kunkel S. R. (2011), Aging, Society, and the Life Course, Springer, New York.
Google Scholar
Owram D. (1997), Born at the Right Time. A History of the Baby Boom Generation, University of Toronto Press, Toronto.
Google Scholar
Pendergast D. (2010), Getting to Know Y Generation, [w:] P. Benckendorff, G. Moscardo, D. Pendergast (red.), Tourism and Generation Y, CAB International, Cambridge, s. 1–15.
Google Scholar
Roof W. C. (1993), A Generation of Seekers. The Spiritual Journeys of the Baby Boom Generation, Harper, San Francisco.
Google Scholar
Rosen B. C. (2001), Masks and Mirrors. Generation X and the Chameleon Personality, Praeger, Westport.
Google Scholar
Ryan R. (2007), Live First, Work Second. Getting Inside the Head of the Next Generation, Next Generation Consulting, Madison.
Google Scholar
Salamone F. A. (2010), Religion and the Baby Boomers, [w:] R. Monhollon (red.), Baby Boom. People and Perspectives, ABC‑CLIO, Santa Barbara, s. 105–116.
Google Scholar
Savage J. (2008), Teenage. The Prehistory of Youth Culture, Penguin, New York.
Google Scholar
Sheahan P. (2005), Generation Y. Thriving and Surviving With Generation Y at Work, Hardie Grant, Melbourne.
Google Scholar
Starr K. (2009), Golden Dreams. California in an Age of Abundance 1950–1963, Oxford University Press, Oxford–New York.
Google Scholar
Strauss W., Howe N., Markiewicz P. (2006), Millennials and the Pop Culture. Strategies For a New Generation of Consumer in Music, Movies, Television, the Internet, and Video Games, Life- Course Associates, Great Falls.
Google Scholar
Sujansky J. G., Ferri‑Reed J. (2009), Keeping the Millennials. Why Companies Are Losing Billions in Turnover to This Generation, and What to Do About..., John Wiley & Sons, Hoboken.
Google Scholar
Świda‑Ziemba H. (1995), Wartości egzystencjalne młodzieży lat dziewięćdziesiątych, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.
Google Scholar
Tapscott D. (2009), Grown Up Digital. How the Net Generation is Changing Your World, McGraw‑Hill, New York.
Google Scholar
Tulgan B. (2009), Not Everyone Gets a Trophy. How to Manage Generation Y, Jossey‑Bass, San Francisco.
Google Scholar
Twenge J. M. (2006), Generation Me. Why Today’s Young Americans Are More Confident, Assertive, Entitled, and More Miserable Than Ever Before, Free Press, New York.
Google Scholar
Wątroba W. (2012), Baby Boomers a obecny kryzys finansowy, [w:] S. Partycki (red.), Kryzys finansowy. Przebieg, skutki społeczno‑gospodarcze w Europie Środkowej i Wschodniej, t. 2, Wydawnictwo Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, Lublin, s. 63–73.
Google Scholar
Wątroba W. (2017), Transgresje międzypokoleniowe późnego kapitalizmu, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław.
Google Scholar
Wątroba W. (2018), Trans‑generational regime of late capitalism. Introducing a new sociology of generation, „International Journal of Arts and Science” [w druku].
Google Scholar
Winograd M., Hais M. D. (2008), Millennial Makeover. My Space, YouTube, and the Future of American Politics, Rutgers University Press, New Brunswick.
Google Scholar