Transgresywność systemów wartości pokoleń we współczesnym kapitalizmie

Autor

DOI:

https://doi.org/10.18778/0208-6018.344.09

Słowa kluczowe:

pokolenie, ciche pokolenie, baby boomers, pokolenie Jones, pokolenie X, echo boomers, milenialsi, pokolenie Y, pokolenie internetu

Abstrakt

Artykuł stanowi próbę rewizji dotychczasowej percepcji kategorii pokolenia, sugerującej periodyzację i identyczność przedziałów czasowych przypisywanych kolejnym generacjom. Zawarta w nim analiza porównawcza została oparta na nowym ujęciu pokolenia, wyznaczanym przez procesy społeczne i psychologiczne determinowane wydarzeniami historycznymi i kontekstem ekonomicznym, stymulujące wspólną tożsamość i świadomość pokoleniową, nie zaś na podstawie zbliżonej daty urodzenia. Szczegółowym przedmiotem analizy są różnice, czy raczej transgresje, charakteryzujące najważniejsze wartości pokoleń rezydujących w obrębie tzw. późnego kapitalizmu, tj. jego obecnego ponowoczesnego etapu.

 

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.

Bibliografia

Adams M. (2010), Styin’ Alive How Canadian Baby Boomers Will Work, Play, and Find Meaning in the Second Half of Their Adult Lives, Viking Canada, Toronto.
Google Scholar

Benckendorff P., Moscardo G., Pendergast D. (2010), Introduction, [w:] Benckendorff P., Moscardo G., Pendergast D. (red.), Tourism and Generation Y, CAB International, Cambridge, s. x–xii.
Google Scholar

Brokaw T. (2001), The Greatest Generation, Dell Publishing, New York.
Google Scholar

Carlson E. (2008), The Lucky Few. Between the Greatest Generation and the Baby Boomers, Springer, Dordrecht–London.
Google Scholar

Cochran L. J., Rothschadl A. M., Rudick J. L. (2009), Leisure Programming for Baby Boomers, Human Kinetics, Champaign.
Google Scholar

Daniels R. V. (2006), The Fourth Revolution. Transformations in American Society from the Sixties to the Present, Routledge, New York.
Google Scholar

Eisenstadt S. N. (2003), From Generation to Generation, Transaction Publishers, New Brunswick.
Google Scholar

Erickson T. (2008), Plugged In. The Generation Y Guide to Thriving at Work, Harvard Business Review Press, Cambridge.
Google Scholar

Fatyga B., Pokolenie, [w:] J. Bokszański (red.), Encyklopedia socjologii. Suplement, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2005, s. 193–197.
Google Scholar

Garewicz J. (1983), Pokolenie jako kategoria socjofilozoficzna, „Studia Socjologiczne”, nr 1, s. 75–87.
Google Scholar

Gillon S. M. (2004), Boomer Nation. The Largest and Richest Generation Ever, and How It Changed America, Free Press, New York.
Google Scholar

Goldsmith J. (2008), The Long Baby Boom. An Optimistic Vision for a Graying Generation, Johns Hopkins University Press, Baltimore.
Google Scholar

Howe N., Strauss W. (1991), Generations. The History of America’s Future, 1584 to 2069, William Morrow and Company, New York.
Google Scholar

Howe N., Strauss W. (2000), Millennials Rising. The Next Great Generation, Vintage Books, New York.
Google Scholar

Johnstone C. (2013), Embedded Faith. The Faith Journeys of Young Adults within Church Communities, Wipf & Stock, Eugene.
Google Scholar

Krauss Whitbourne S., Willis S. L. (2006), The Baby Boomers Grow Up. Contemporary Perspectives on Midlife, Psychology Press, Hove.
Google Scholar

Lancaster L. C., Stillman D. (2002), When Generations Collide. Traditionalists, Baby Boomers, Generation X‑ers, Millennials: who They are?, Harper Business, New York.
Google Scholar

Mannheim K. (1952), The Problem of Generations, [w:] P. Kecskemeti (red.), Essays on the Sociology of Knowledge by Karl Mannheim, Routledge & Kegan Paul, New York, s. 276–322.
Google Scholar

Mentré F. (1920), Les Générations Sociale, Bossard, Paris.
Google Scholar

Morgan L. A., Kunkel S. R. (2011), Aging, Society, and the Life Course, Springer, New York.
Google Scholar

Owram D. (1997), Born at the Right Time. A History of the Baby Boom Generation, University of Toronto Press, Toronto.
Google Scholar

Pendergast D. (2010), Getting to Know Y Generation, [w:] P. Benckendorff, G. Moscardo, D. Pendergast (red.), Tourism and Generation Y, CAB International, Cambridge, s. 1–15.
Google Scholar

Roof W. C. (1993), A Generation of Seekers. The Spiritual Journeys of the Baby Boom Generation, Harper, San Francisco.
Google Scholar

Rosen B. C. (2001), Masks and Mirrors. Generation X and the Chameleon Personality, Praeger, Westport.
Google Scholar

Ryan R. (2007), Live First, Work Second. Getting Inside the Head of the Next Generation, Next Generation Consulting, Madison.
Google Scholar

Salamone F. A. (2010), Religion and the Baby Boomers, [w:] R. Monhollon (red.), Baby Boom. People and Perspectives, ABC‑CLIO, Santa Barbara, s. 105–116.
Google Scholar

Savage J. (2008), Teenage. The Prehistory of Youth Culture, Penguin, New York.
Google Scholar

Sheahan P. (2005), Generation Y. Thriving and Surviving With Generation Y at Work, Hardie Grant, Melbourne.
Google Scholar

Starr K. (2009), Golden Dreams. California in an Age of Abundance 1950–1963, Oxford University Press, Oxford–New York.
Google Scholar

Strauss W., Howe N., Markiewicz P. (2006), Millennials and the Pop Culture. Strategies For a New Generation of Consumer in Music, Movies, Television, the Internet, and Video Games, Life- Course Associates, Great Falls.
Google Scholar

Sujansky J. G., Ferri‑Reed J. (2009), Keeping the Millennials. Why Companies Are Losing Billions in Turnover to This Generation, and What to Do About..., John Wiley & Sons, Hoboken.
Google Scholar

Świda‑Ziemba H. (1995), Wartości egzystencjalne młodzieży lat dziewięćdziesiątych, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.
Google Scholar

Tapscott D. (2009), Grown Up Digital. How the Net Generation is Changing Your World, McGraw‑Hill, New York.
Google Scholar

Tulgan B. (2009), Not Everyone Gets a Trophy. How to Manage Generation Y, Jossey‑Bass, San Francisco.
Google Scholar

Twenge J. M. (2006), Generation Me. Why Today’s Young Americans Are More Confident, Assertive, Entitled, and More Miserable Than Ever Before, Free Press, New York.
Google Scholar

Wątroba W. (2012), Baby Boomers a obecny kryzys finansowy, [w:] S. Partycki (red.), Kryzys finansowy. Przebieg, skutki społeczno‑gospodarcze w Europie Środkowej i Wschodniej, t. 2, Wydawnictwo Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, Lublin, s. 63–73.
Google Scholar

Wątroba W. (2017), Transgresje międzypokoleniowe późnego kapitalizmu, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław.
Google Scholar

Wątroba W. (2018), Trans‑generational regime of late capitalism. Introducing a new sociology of generation, „International Journal of Arts and Science” [w druku].
Google Scholar

Winograd M., Hais M. D. (2008), Millennial Makeover. My Space, YouTube, and the Future of American Politics, Rutgers University Press, New Brunswick.
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2019-10-31

Jak cytować

Wątroba, W. T. (2019). Transgresywność systemów wartości pokoleń we współczesnym kapitalizmie. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Oeconomica, 5(344), 139–157. https://doi.org/10.18778/0208-6018.344.09

Numer

Dział

Artykuł

Podobne artykuły

1 2 > >> 

Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.