Różnice kulturowe a struktura konsumpcji w krajach Unii Europejskiej
DOI:
https://doi.org/10.18778/0208-6018.344.07Słowa kluczowe:
kultura, struktura konsumpcji, analiza skupień, modele przestrzenneAbstrakt
Celem artykułu jest zbadanie zróżnicowania kulturowego w krajach Unii Europejskiej oraz jego porównanie ze zróżnicowaniem wydatków konsumpcyjnych tych krajów. Pytanie badawcze dotyczy tego, czy podobieństwo kulturowe krajów jest równoznaczne z podobieństwem w ramach struktury konsumpcji. W badaniu kulturę opisano z wykorzystaniem sześciu wymiarów zaproponowanych przez G. Hofstedego – dystansu do władzy, indywidualizmu a kolektywizmu, męskości a kobiecości, unikania niepewności, orientacji długoterminowej, odpustu a powściągliwości. Struktura konsumpcji została opisana przez udział w wydatkach konsumpcyjnych gospodarstw domowych wydatków na następujące grupy dóbr: dobra trwałego użytku, dobra półtrwałego użytku, dobra nietrwałego użytku oraz usługi. W badaniu zweryfikowano wpływ kultury na udział wydatków na dobra nietrwałego użytkowania oraz usługi w finalnych wydatkach konsumpcyjnych. Podobieństwo kulturowe oraz konsumpcyjne krajów Unii Europejskiej zostało zweryfikowane z wykorzystaniem analizy skupień – algorytmu k‑średnich oraz metody Warda, a zależność między rozważanymi aspektami badania z wykorzystaniem przestrzennego modelu autoregresyjnego oraz modelu błędu przestrzennego.
Pobrania
Bibliografia
Borg M. A. (2011), National cultural dimensions as drivers of inappropriate ambulatory care consumption of antibiotics in Europe and their relevance to awareness campaigns, “Journal of Antimicrobial Chemotherapy”, no. 67(3), pp. 763–767.
Google Scholar
Bunn P., Le Roux J., Reinold K., Surico P. (2018), The consumption response to positive and negative income shocks, “Journal of Monetary Economics”, no. 96, pp. 1–15.
Google Scholar
Bywalec Cz. (2009), Ekonomika i finanse gospodarstw domowych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Google Scholar
Campbell J. Y., Mankiw N. G. (1990), Permanent income, current income, and consumption, “Journal of Business & Economic Statistics”, no. 8(3), pp. 265–279.
Google Scholar
De Mooij M., Hofstede G. (2002), Convergence and divergence in consumer behavior: implications for international retailing, “Journal of Retailing”, no. 78(1), pp. 61–69.
Google Scholar
Frątczak E. (ed.) (2009), Wielowymiarowa analiza statystyczna. Teoria – przykłady zastosowań z systemem SAS, SGH, Warszawa.
Google Scholar
Hofstede G., Hofstede G. J. (2007), Kultury i organizacje, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.
Google Scholar
Jankiewicz M. (2018a), The Influence of the Disposable Income on the Consumption Structure in European Countries – Spatio‑Temporal Analysis, “Proceedings of the 4th International Conference on European Integration 2018”, Ostrava, pp. 537–544.
Google Scholar
Jankiewicz M. (2018b), Spatio‑temporal analysis of the convergence on consumption expenditures in the European Union countries, [in:] C. Brătianu, A. Zbuchea, A. Viţelar (eds.), Challenging the status quo in management and economics: Strategica International Academic Conference, Sixth Edition, Tritonic Publishing House, Bucharest, pp. 142–154.
Google Scholar
Janoś‑Kresło M., Mróz B. (eds.) (2006), Konsument i konsumpcja we współczesnej gospodarce, SGH, Warszawa.
Google Scholar
Jovanovic M. (2016), Empirical analysis of income changes impact on food consumption expenditure, “Poljoprivredai Sumarstvo”, no. 62(3), pp. 49–56.
Google Scholar
Khan K., Chen F. E.I., Kamal M. A., Shaikh S. A. (2015), Determinants of Consumption Function. Case of China and G7 Countries, “International Journal of Economics and Empirical Research”, no. 3(4), pp. 202–210.
Google Scholar
Małysa‑Kaleta A. (2015), Kierunki oraz determinanty zmian struktury konsumpcji w krajach Unii Europejskiej, “Studia Ekonomiczne”, no. 231, pp. 56–79.
Google Scholar
Masih A. M., Masih R. (1997), On the temporal causal relationship between energy consumption, real income, and prices: some new evidence from Asian‑energy dependent NICs based Modeling”, no. 19(4), pp. 417–440.
Google Scholar
Podoshen J. S., Li L., Zhang J. (2011), Materialism and conspicuous consumption in China: A cross‑cultural examination, “International Journal of Consumer Studies”, no. 35(1), pp. 17–25.
Google Scholar
Schabenberger O., Gotway C. A. (2005), Statistical Methods for Spatial Data Analysis, Champion & Hall/CRC, Boca Raton, London−New York.
Google Scholar
Schaefer A., Crane A. (2005), Addressing sustainability and consumption, “Journal of Micromarketing”, no. 25(1), pp. 76–92.
Google Scholar
Soares A. M., Farhangmehr M., Shoham A. (2007), Hofstede’s dimensions of culture in international marketing studies, “Journal of Business Research”, no. 60(3), pp. 277–284.
Google Scholar
Subocz D. (2012), Geert Hofstede – praktyczne zastosowanie wymiarów kultur narodowych, “Annales Universitatis Mariae Curie‑Skłodowska”, no. 25(1–2), pp. 41–52.
Google Scholar
Suchecki B. (ed.) (2010), Ekonometria przestrzenna: metody i modele analizy danych przestrzennych, C. H. Beck, Warszawa.
Google Scholar
Suchecki B. (ed.) (2012), Ekonometria przestrzenna II: modele zaawansowane, C. H. Beck, Warszawa.
Google Scholar
Yeniyurt S., Townsend J. D. (2003), Does culture explain acceptance of new products in a country? An empirical investigation, “International Marketing Review”, no. 20(4), pp. 377–396.
Google Scholar
Zukin S., Maguire J. S. (2004), Consumers and consumption, “Annual Review of Sociology”, no. 30, pp. 173–197.
Google Scholar