Instytucje szkoleniowe jako podmiot rynku usług edukacyjnych osób dojrzałych – wybrane aspekty w świetle badania empirycznego
Słowa kluczowe:
pracownik dojrzały, szkolenie, usługi edukacyjneAbstrakt
Artykuł dotyka niezwykle ważnego, w sytuacji starzenia się społeczeństwa, zagadnienia – szkoleń osób dojrzałych. Proces ten ma określoną specyfikę, dlatego zostanie ona przedstawiona na początku. Zostaną opisane także podstawowe instytucje oferujące szkolenia dla tej grupy docelowej. Następnie ukazane będą poszczególne fazy prawidłowego procesu szkoleniowego: od planowania szkoleń, poprzez ich przeprowadzenie, aż po ewaluację. Zagadnienie analizowane będzie w świetle badań empirycznych i krytycznej analizy literatury przedmiotu. Empiryczną podstawą tekstu będzie badanie jakościowe przeprowadzone wśród instytucji szkoleniowych, które zrealizowane zostało w projekcie Wyrównywanie szans na rynku pracy dla osób 50+.
Opracowanie zwieńczone zostanie wnioskami o charakterze teoretycznym i aplikacyjnym.
Pobrania
Bibliografia
Andrzejczak A. (2010), Projektowanie i realizacja szkoleń, PWE, Warszawa.
Google Scholar
Bersin J. (2008), The Training Measurement Book: Best Practices, Proven Methodologies and Practical Approaches, John Wiley and Sons, San Francisco.
Google Scholar
Chrzanowska M. (2011), Wirtual w biznesowym realu – nowe media w edukacji pracowników, Magazyn Nowoczesna Firma, wrzesień.
Google Scholar
Fortuna P. (2010), Studium przypadku w praktyce szkoleniowej, czyli jak uczyć się na doświadczeniach innych, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.
Google Scholar
Kirkpatrick D. L., Kirkpatrick J. D. (2010), Evaluating Training Programs: The Four Levels, San Francisco, APS.
Google Scholar
Kołodziejczyk-Olczak I., Feliniak U. (2002), Blaski i cienie zarządzania szkoleniami. Kryteria wyboru firm szkoleniowych i metod kształcenia oraz oceny efektów szkoleń, Personel, maj.
Google Scholar
Kołodziejczyk-Olczak I. (2010), Coaching as an element of building employee involvement, [w:] D. Lewicka (red.), Organisation Management. Competitiveness, Social Responsibility, Human Capital, AGH, Kraków.
Google Scholar
Kołodziejczyk-Olczak I. (2010), Rozwój kadr w nowoczesnym przedsiębiorstwie, [w:] J. Różański, J. Sokołowski (red.), Zarządzanie współczesnym przedsiębiorstwem. Wybrane zagadnienia, Wydawnictwo SWSPiZ, Łódź.
Google Scholar
Kołodziejczyk-Olczak I. (2014), Zarządzanie pracownikami w dojrzałym wieku. Wyzwania i problemy, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
Google Scholar
Koppett K. (2003), Techniki teatru improwizacji w programach szkoleniowych, Oficyna Ekonomiczna, Kraków.
Google Scholar
Kossowska M, Sołtysińska I. (2002), Szkolenia pracowników a rozwój organizacji, Oficyna Ekonomiczna, Kraków.
Google Scholar
Kostera M. (2003), Antropologia organizacji. Metodologia badań terenowych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Google Scholar
Kowalska-Dubas E. (2013), Life long Learning – aktualizowanie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji, [w:] Kryńska E., Szukalski P. (red.), Rozwiązania sprzyjające aktywnemu starzeniu się w wybranych krajach Unii Europejskiej. Raport końcowy, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
Google Scholar
Sidor-Rządkowska M. (2003), Kształtowanie nowoczesnych systemów ocen okresowych, Oficyna Ekonomiczna, Kraków.
Google Scholar
Sloman M (2013), Nowe zjawiska w świecie szkoleń, Wolters Kluwer, Warszawa.
Google Scholar
Smółka P. (2012), Mnożenie korzyści. Zalety programów rozwojowych typu blended, Personel i Zarządzanie, nr 1.
Google Scholar
Tamblyn D. (2009), Śmiej się i ucz. 95 sposobów wykorzystania humoru do zwiększenia efektywności nauczania i szkolenia, ABC a Wolters Kluwer business, Kraków.
Google Scholar
Wojtaszczyk K. (2012), Działania instytucji szkoleniowych w zakresie aktywizacji zatrudnienia osób 45+. Raport cząstkowy z badań jakościowych, lipiec.
Google Scholar
Woźniak J. (2008), E-Learning w biznesie i edukacji, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa.
Google Scholar