„Exceptional” seniors in the perception of students.

Authors

  • Anna Maria Leszczyńska-Rejchert Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie

DOI:

https://doi.org/10.18778/0208-6018.315.07

Keywords:

elderly, antistereotypes of old age, „exceptional” seniors

Abstract

 

The elderly are often seen through the prism of negative stereotypes of old age. To change little perspective of looking at this age group, the author of the article has taken up the implementation of empirical research, in order to show the different dimensions of life of seniors, which may be regarded as “exceptional” elderly. The research’ person were students of the social sciences of Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego in Olsztynie, who have agreed to select and describe one old person, in their opinion exceptional and interview with the older person. Content of the article concerns to the first part of research, which sought to determine what features of exceptional seniors note the students and identify the most common of antistereotypes of old age.

 

 

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Sobol E.(red.) (1997), Mały słownik języka polskiego, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Google Scholar

Susułowska M. (1989), Psychologia starzenia się i starości, Wydawnictwo PWN, Warszawa.
Google Scholar

Susułowska M., (1986), Psychologiczne problemy starzenia się człowieka starego, (w:) Encyklopedia Seniora.
Google Scholar

Wydawnictwo Wiedza Powszechna, Warszawa.
Google Scholar

Trafiałek E. (1995a), Człowiek starszy w społeczeństwie polskim, „Praca Socjalna”, nr 4
Google Scholar

Trafiałek E. (2002), Kreowanie wizerunku polskiej starości – wsparcie, opieka, pomoc i edukacja. „Pedagogika Społeczna”, nr 4
Google Scholar

Trafiałek E. (1995b.), Polska starość demograficzna wyzwaniem dla edukacji. „Edukacja Dorosłych”, nr 3
Google Scholar

Trafiałek E. (1994), Jakość życia na emeryturze – miarą kultury społecznej. „Praca Socjalna”, nr 4
Google Scholar

Flick U. (2010), Projektowanie badania jakościowego. Wyd. Naukowe PWN, Warszawa.
Google Scholar

Szmidt K. J. (2007), Pedagogika twórczości. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.
Google Scholar

Kvale S. (2010), Prowadzenie wywiadów. Wyd. Naukowe PWN, Warszawa.
Google Scholar

Silverman D. (2009), Interpretacja danych jakościowych. Wyd. Naukowe PWN, Warszawa.
Google Scholar

Babbie E. (2008), Podstawy badań społecznych. Wyd. Naukowe PWN, Warszawa.
Google Scholar

Pilch T., Bauman T. (2001), Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe. Wyd. Akademickie „Żak”, Warszawa.
Google Scholar

Sławecki B. (2012), Znaczenie paradygmatów w badaniach jakościowych, (w:) Jemielniak D. (red.), Badania jakościowe. Podejścia i teorie. Tom 1, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa.
Google Scholar

Published

2016-02-29

How to Cite

Leszczyńska-Rejchert, A. M. (2016). „Exceptional” seniors in the perception of students. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Oeconomica, 4(315). https://doi.org/10.18778/0208-6018.315.07

Issue

Section

Aging population