„Exceptional” seniors in the perception of students.
DOI:
https://doi.org/10.18778/0208-6018.315.07Keywords:
elderly, antistereotypes of old age, „exceptional” seniorsAbstract
The elderly are often seen through the prism of negative stereotypes of old age. To change little perspective of looking at this age group, the author of the article has taken up the implementation of empirical research, in order to show the different dimensions of life of seniors, which may be regarded as “exceptional” elderly. The research’ person were students of the social sciences of Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego in Olsztynie, who have agreed to select and describe one old person, in their opinion exceptional and interview with the older person. Content of the article concerns to the first part of research, which sought to determine what features of exceptional seniors note the students and identify the most common of antistereotypes of old age.
Downloads
References
Sobol E.(red.) (1997), Mały słownik języka polskiego, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Google Scholar
Susułowska M. (1989), Psychologia starzenia się i starości, Wydawnictwo PWN, Warszawa.
Google Scholar
Susułowska M., (1986), Psychologiczne problemy starzenia się człowieka starego, (w:) Encyklopedia Seniora.
Google Scholar
Wydawnictwo Wiedza Powszechna, Warszawa.
Google Scholar
Trafiałek E. (1995a), Człowiek starszy w społeczeństwie polskim, „Praca Socjalna”, nr 4
Google Scholar
Trafiałek E. (2002), Kreowanie wizerunku polskiej starości – wsparcie, opieka, pomoc i edukacja. „Pedagogika Społeczna”, nr 4
Google Scholar
Trafiałek E. (1995b.), Polska starość demograficzna wyzwaniem dla edukacji. „Edukacja Dorosłych”, nr 3
Google Scholar
Trafiałek E. (1994), Jakość życia na emeryturze – miarą kultury społecznej. „Praca Socjalna”, nr 4
Google Scholar
Flick U. (2010), Projektowanie badania jakościowego. Wyd. Naukowe PWN, Warszawa.
Google Scholar
Szmidt K. J. (2007), Pedagogika twórczości. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.
Google Scholar
Kvale S. (2010), Prowadzenie wywiadów. Wyd. Naukowe PWN, Warszawa.
Google Scholar
Silverman D. (2009), Interpretacja danych jakościowych. Wyd. Naukowe PWN, Warszawa.
Google Scholar
Babbie E. (2008), Podstawy badań społecznych. Wyd. Naukowe PWN, Warszawa.
Google Scholar
Pilch T., Bauman T. (2001), Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe. Wyd. Akademickie „Żak”, Warszawa.
Google Scholar
Sławecki B. (2012), Znaczenie paradygmatów w badaniach jakościowych, (w:) Jemielniak D. (red.), Badania jakościowe. Podejścia i teorie. Tom 1, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa.
Google Scholar