BIZNES WYKORZYSTUJĄCY EMOCJE CZY ALTRUIZM? PRZYPADEK FINANSOWANIA PIŁKI NOŻNEJ W POLSCE
DOI:
https://doi.org/10.18778/0208-6021.310.06Słowa kluczowe:
piłka nożna, kursy bukmacherskie, emocje, modele typu ARCHAbstrakt
W książce „Soccernomics” S. Szymanski i S. Kuper piszą o obalaniu popularnych mitów związanych z piłką nożną. Jednym z większych mitów, jak piszą autorzy, jest stwierdzenie, że piłka nożna to wielki biznes. Jeżeli piłka nożna nie jest wielkim biznesem, to należy się zastanowić dlaczego skupia wokół siebie tak wielkie pieniądze – jak podaje raport Deloitte’a w 2014 r., przychody tylko 20 największych klubów na świecie najprawdopodobniej przekroczą 6 miliardów euro. Stąd pytanie, które postawiono w tym artykule – czy piłka nożna to biznes, który wykorzystuje emocje czy może kaprys altruistycznych biznesmenów?
Celem artykułu jest weryfikacja hipotezy o behawioralnym charakterze związków między przedsiębiorstwami finansującymi kluby piłkarskie a klubami i sympatykami tych klubów. Analizie zostaną poddane spółki giełdowe, które są zaangażowane w finansowanie funkcjo-nowania klubów najwyższej ligi rozgrywkowej w Polsce – Ekstraklasy. W analizie były wykorzystywane kursy akcji następujących spółek giełdowych: Comarch, KGHM, Zakłady Chemiczne Police Grupa Azoty, Tauron, Energa i Lotos. Wśród tych spółek można wyróżnić dwie grupy: właścicieli klubów piłkarskich (Cracovia, Zagłębie Lubin) oraz sponsorów piłki nożnej (Pogoń Szczecin, Lechia Gdańsk, Śląsk Wrocław). Do badania zostaną użyte kursy akcji, wyniki sportowe klubów oraz prawdopodobieństwa bukmacherskie.Pobrania
Bibliografia
Aglietta M., Andreff W., Drut B., 2010, Floating European Football Clubs in The Stock Market, Document de Travail Working Paper – 24.
Google Scholar
Antonowicz D., Szlendak T., Kossakowski R., 2012, Piłkarz jako marka i preferencyjny kibic jako aborygen. O wybranych społecznych konsekwencjach komercjalizacji sportu, Kultura i Społeczeństwo, Sport w kulturze 3, Warszawa.
Google Scholar
Ashton J. K., Gerrard B., Hudson R., 2003, Economic impact of national sporting success: Evidence from the London stock exchange, Applied Economics Letters 10(12), 783–785.
Google Scholar
Baur D. G., McKeating C., 2009, The Benefits of Financial Markets: A Case Study of European Football Clubs, January 31. Available at SSRN: http://ssrn.com/abstract=1333532.
Google Scholar
Bell A., Brooks C., Markham T., 2012, Does Managerial Turnover Affect Football Club Share Prices?, ICMA Centre Discussion Papers in Finance.
Google Scholar
Bell A., Brooks C., Matthews D., Sutcliffe C., 2012, Over the Moon or Sick as a Parrot? The Effects of Football Results on a Club’s Share Price, Applied Economics 1 Applied Economics 44(26), 3435–3452.
Google Scholar
Benkraiem R., Le Roy F., Louhichi W., 2010, Sporting Performances and the Volatility of Listed English Football Clubs, Arhus.
Google Scholar
Berument H., Ceylan N. B., 2012, Effects of Soccer on Stock Markets: The Return–Volatility Relationship, The Social Science Journal 49, 368–374.
Google Scholar
Berument H., Ceylan N. B., Gözpınar E., 2006, Performance of soccer on the stock market: Evidence from Turkey, The Social Science Journal 43(4), 695–699.
Google Scholar
Bollerslev T., 1986, Generalized autoregressive conditional heteroskedasticity, Journal of Econometrics 31.
Google Scholar
bossa.pl
Google Scholar
Deloitte, 2014, All to play for Football Money League, Sport Business Group.
Google Scholar
Demir E., Daniş H., 2011, The Effect of Performance of Soccer Clubs on Their Stock Prices: Evidence from Turkey, Emerging Markets Finance and Trade 47(4), 58–70.
Google Scholar
Duque J., Ferreira N. A. A., 2005, Explaining Share Price Performance of Football Clubs Listed on The Euronext Lisbon, Instituto Superior de Economia e Gestao.
Google Scholar
Edmans A., Garcia D., Norli O., 2007, Sports Sentiment and Stock Returns, The Journal of Finance LXII(4).
Google Scholar
Engle R., 1982, Autoregressive conditional heteroskedasticity with estimates of the variance of UK inflation, Econometrica 50.
Google Scholar
Ernst & Young, 2013, Ekstraklasa Polskiego Biznesu 2013, EYGM, Warszawa.
Google Scholar
http://www.pzpn.pl/federacja/historia (access: 29.05.2014).
Google Scholar
Klein C., Zwergel B., Heiden S., 2009, On the existence of sports sentiment: The relation between football match results and stock index returns in Europe, Review of Managerial Science 3(3), 191–208.
Google Scholar
Leitão J., da Rocha Amanda M., Ferreira J., 2012, Corruption and Co-Movements in European Listed Sport Companies: Did Calciocaos really matter?.
Google Scholar
Michie J., Oughton C., 2005, The corporate governance of professional football clubs in England, Corporate Governance 13(4), 517–531.
Google Scholar
Mikołajczyk A., 2008, Sponsoring sportowy w europejskich klubach piłkarskich, Studia Gdańskie, t. V.
Google Scholar
Neale W. C., 1964, The peculiar economics of professional sports, The Quarterly Journal of Economics 78 (1), 1–14.
Google Scholar
Nelson D. B., 1991, Conditional Heteroscedasticity in Asset Returns: A New Approach, Econometrica 59.
Google Scholar
Prabucki B., 2012, Gry sportowe jako element wzmacniający współczesne tożsamości etniczne. Analiza na przykładzie Basków, Homo Ludens 1(4).
Google Scholar
Samagio A., Couto E., Caiado J., 2009, Sporting, Financial And Stock Market Performance in English Football: An Empirical Analysis Of Structural Relationships, CEMAPRE Working Papers No. 0906.
Google Scholar
Saraç M., Zeren F., 2013, The Effect of Soccer Performance on Stock Return: Empirical Evidence From „The Big Three Clubs” of Turkish Soccer League, Journal of Applied Finance & Banking 3(5).
Google Scholar
Stadtmann G., 2003, An Empirical Examination of the News Model: The Case of Borussia Dortmund GmbH & Co. KGaA.
Google Scholar
Szymanski S., Kuper S., 2009, Soccernomics, Nation Books, A Member of the Perseus Books Group, New York.
Google Scholar
www.betexplorer.com
Google Scholar
Xiuhongshi S., Kobayashi M., 2009, Testing for jumps in the EGARCH process, Mathematics and Computers in Simulation 79
Google Scholar