BIZNES WYKORZYSTUJĄCY EMOCJE CZY ALTRUIZM? PRZYPADEK FINANSOWANIA PIŁKI NOŻNEJ W POLSCE

Autor

  • Sebastian Mariusz Majewski Uniwersytet Szczeciński

DOI:

https://doi.org/10.18778/0208-6021.310.06

Słowa kluczowe:

piłka nożna, kursy bukmacherskie, emocje, modele typu ARCH

Abstrakt

W książce „Soccernomics” S. Szymanski i S. Kuper piszą o obalaniu popularnych mitów związanych z piłką nożną. Jednym z większych mitów, jak piszą autorzy, jest stwierdzenie, że  piłka nożna to wielki biznes. Jeżeli piłka nożna nie jest wielkim biznesem, to należy się zastanowić dlaczego skupia wokół siebie tak wielkie pieniądze – jak podaje raport Deloitte’a w 2014 r., przychody tylko 20 największych klubów na świecie najprawdopodobniej przekroczą 6 miliardów euro. Stąd pytanie, które postawiono w tym artykule – czy piłka nożna to biznes, który wykorzystuje emocje czy może kaprys altruistycznych biznesmenów?

Celem artykułu jest weryfikacja hipotezy o behawioralnym charakterze związków między przedsiębiorstwami finansującymi kluby piłkarskie a klubami i sympatykami tych klubów. Analizie zostaną poddane spółki giełdowe, które są zaangażowane w finansowanie funkcjo-nowania klubów najwyższej ligi rozgrywkowej w Polsce – Ekstraklasy. W analizie były wykorzystywane kursy akcji następujących spółek giełdowych: Comarch, KGHM, Zakłady Chemiczne Police Grupa Azoty, Tauron, Energa i Lotos. Wśród tych spółek można wyróżnić dwie grupy: właścicieli klubów piłkarskich (Cracovia, Zagłębie Lubin) oraz sponsorów piłki nożnej (Pogoń Szczecin, Lechia Gdańsk, Śląsk Wrocław). Do badania zostaną użyte kursy akcji, wyniki sportowe klubów oraz prawdopodobieństwa bukmacherskie.

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.

Bibliografia

Aglietta M., Andreff W., Drut B., 2010, Floating European Football Clubs in The Stock Market, Document de Travail Working Paper – 24.
Google Scholar

Antonowicz D., Szlendak T., Kossakowski R., 2012, Piłkarz jako marka i preferencyjny kibic jako aborygen. O wybranych społecznych konsekwencjach komercjalizacji sportu, Kultura i Społeczeństwo, Sport w kulturze 3, Warszawa.
Google Scholar

Ashton J. K., Gerrard B., Hudson R., 2003, Economic impact of national sporting success: Evidence from the London stock exchange, Applied Economics Letters 10(12), 783–785.
Google Scholar

Baur D. G., McKeating C., 2009, The Benefits of Financial Markets: A Case Study of European Football Clubs, January 31. Available at SSRN: http://ssrn.com/abstract=1333532.
Google Scholar

Bell A., Brooks C., Markham T., 2012, Does Managerial Turnover Affect Football Club Share Prices?, ICMA Centre Discussion Papers in Finance.
Google Scholar

Bell A., Brooks C., Matthews D., Sutcliffe C., 2012, Over the Moon or Sick as a Parrot? The Effects of Football Results on a Club’s Share Price, Applied Economics 1 Applied Economics 44(26), 3435–3452.
Google Scholar

Benkraiem R., Le Roy F., Louhichi W., 2010, Sporting Performances and the Volatility of Listed English Football Clubs, Arhus.
Google Scholar

Berument H., Ceylan N. B., 2012, Effects of Soccer on Stock Markets: The Return–Volatility Relationship, The Social Science Journal 49, 368–374.
Google Scholar

Berument H., Ceylan N. B., Gözpınar E., 2006, Performance of soccer on the stock market: Evidence from Turkey, The Social Science Journal 43(4), 695–699.
Google Scholar

Bollerslev T., 1986, Generalized autoregressive conditional heteroskedasticity, Journal of Econometrics 31.
Google Scholar

bossa.pl
Google Scholar

Deloitte, 2014, All to play for Football Money League, Sport Business Group.
Google Scholar

Demir E., Daniş H., 2011, The Effect of Performance of Soccer Clubs on Their Stock Prices: Evidence from Turkey, Emerging Markets Finance and Trade 47(4), 58–70.
Google Scholar

Duque J., Ferreira N. A. A., 2005, Explaining Share Price Performance of Football Clubs Listed on The Euronext Lisbon, Instituto Superior de Economia e Gestao.
Google Scholar

Edmans A., Garcia D., Norli O., 2007, Sports Sentiment and Stock Returns, The Journal of Finance LXII(4).
Google Scholar

Engle R., 1982, Autoregressive conditional heteroskedasticity with estimates of the variance of UK inflation, Econometrica 50.
Google Scholar

Ernst & Young, 2013, Ekstraklasa Polskiego Biznesu 2013, EYGM, Warszawa.
Google Scholar

http://www.pzpn.pl/federacja/historia (access: 29.05.2014).
Google Scholar

Klein C., Zwergel B., Heiden S., 2009, On the existence of sports sentiment: The relation between football match results and stock index returns in Europe, Review of Managerial Science 3(3), 191–208.
Google Scholar

Leitão J., da Rocha Amanda M., Ferreira J., 2012, Corruption and Co-Movements in European Listed Sport Companies: Did Calciocaos really matter?.
Google Scholar

Michie J., Oughton C., 2005, The corporate governance of professional football clubs in England, Corporate Governance 13(4), 517–531.
Google Scholar

Mikołajczyk A., 2008, Sponsoring sportowy w europejskich klubach piłkarskich, Studia Gdańskie, t. V.
Google Scholar

Neale W. C., 1964, The peculiar economics of professional sports, The Quarterly Journal of Economics 78 (1), 1–14.
Google Scholar

Nelson D. B., 1991, Conditional Heteroscedasticity in Asset Returns: A New Approach, Econometrica 59.
Google Scholar

Prabucki B., 2012, Gry sportowe jako element wzmacniający współczesne tożsamości etniczne. Analiza na przykładzie Basków, Homo Ludens 1(4).
Google Scholar

Samagio A., Couto E., Caiado J., 2009, Sporting, Financial And Stock Market Performance in English Football: An Empirical Analysis Of Structural Relationships, CEMAPRE Working Papers No. 0906.
Google Scholar

Saraç M., Zeren F., 2013, The Effect of Soccer Performance on Stock Return: Empirical Evidence From „The Big Three Clubs” of Turkish Soccer League, Journal of Applied Finance & Banking 3(5).
Google Scholar

Stadtmann G., 2003, An Empirical Examination of the News Model: The Case of Borussia Dortmund GmbH & Co. KGaA.
Google Scholar

Szymanski S., Kuper S., 2009, Soccernomics, Nation Books, A Member of the Perseus Books Group, New York.
Google Scholar

www.betexplorer.com
Google Scholar

Xiuhongshi S., Kobayashi M., 2009, Testing for jumps in the EGARCH process, Mathematics and Computers in Simulation 79
Google Scholar

Opublikowane

2015-11-27

Jak cytować

Majewski, S. M. (2015). BIZNES WYKORZYSTUJĄCY EMOCJE CZY ALTRUIZM? PRZYPADEK FINANSOWANIA PIŁKI NOŻNEJ W POLSCE. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Oeconomica, 1(310). https://doi.org/10.18778/0208-6021.310.06

Numer

Dział

Finanse neoklasyczne i behawioralne

Podobne artykuły

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 > >> 

Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.