Źródła wiedzy i kompetencje w zakresie zdobywania wiedzy firm zielonych technologii w Polsce

Autor

  • Magdalena Marczewska Uniwersytet Warszawski, Wydział Zarządzania, Katedra Teorii Organizacji i Zarządzania
  • Adrianna Jaskanis

DOI:

https://doi.org/10.18778/0208-6018.336.11

Słowa kluczowe:

zielone technologie, wiedza, źródła wiedzy, teoria zasobowa, przewaga konkurencyjna

Abstrakt

Artykuł podejmuje problematykę przewagi konkurencyjnej opartej na wiedzy polskich firm zielonych technologii. Jego celem jest identyfikacja źródeł wiedzy oraz wskazanie kompetencji w zakresie zdobywania wiedzy, które leżą u podstaw sukcesu rynkowego tych firm. Badania empiryczne prowadzone metodą wywiadów pogłębionych koncentrują się na identyfikacji źródeł wiedzy i kompetencji firm, a także sposobów ich kształtowania. Uzyskane wyniki pozwoliły na wskazanie najważniejszych źródeł wiedzy, które można ustrukturalizować w następujące filary: prace badawczo‑rozwojowe, wiedza o konkurencji, klientach i odbiorcach, rynku i możliwych zmianach oraz o rynkach zagranicznych. W artykule zidentyfikowano także kompetencje firm zielonych technologii w Polsce w zakresie zdobywania wiedzy istotnej dla funkcjonowania organizacji i realizacji przez nie celów strategicznych, takich jak opracowywanie nowych technologii i doskonalenie aktualnie posiadanego rozwiązania, wzrost sprzedaży i ekspansja rynkowa.

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.

Biogramy autorów

Magdalena Marczewska - Uniwersytet Warszawski, Wydział Zarządzania, Katedra Teorii Organizacji i Zarządzania

dr Magdalena Marczewska – adiunkt w Zakładzie Teorii i Metod Organizacji Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego. Zajmuje się zagadnieniami z zakresu zarządzania projektami i innowacjami oraz zarządzania technologiami środowiskowymi. Autorka publikacji naukowych z obszaru zarządzania i polityki innowacyjnej oraz raportów badawczych. Wykonawca w projektach badawczych m.in. na zlecenie Ministerstwa Środowiska, Urzędu Patentowego RP, Światowej Organizacji Własności Intelektualnej i Komisji Europejskiej. Beneficjentka Narodowego Centrum Nauki oraz programu Horyzont 2020.

Adrianna Jaskanis

dr Adrianna Jaskanis – adiunkt w Zakładzie Teorii i Metod Organizacji Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego. Zajmuje się zagadnieniami uwarunkowań procesów uczenia się, zarządzaniem wiedzą oraz innowacjami i technologiami. Autorka publikacji z obszaru zarządzania wiedzą, budowy organizacji uczącej się oraz zarządzania projektami. Prowadziła badania i analizy m.in. na zlecenie Światowej Organizacji Własności Intelektualnej (WIPO), Ministerstwa Środowiska, Urzędu Patentowego RP oraz w ramach projektów finansowanych przez PARP – np. projektu „Społeczna odpowiedzialność biznesu – perspektywa pracownika”.

Bibliografia

Barney J. B. (1991), Firm resources and sustained competitive advantage, „Journal of Management”, t. 17, nr 1, s. 99–120.
Google Scholar

Boisot M. (2013), The creation and sharing knowledge, [w:] J. Child, M. Ihrig (red.), Knowledge, organization and management. Building on the work of Max Boisot, Oxford University Press,Oxford.
Google Scholar

Cohen W. M., Levinthal D. A. (1990), Absorptive capacity: a new perspective on learning and innovation, „Administrative Science Quarterly”, t. 35, s. 128–152.
Google Scholar

Galikhanov M. F., Ilyasova A., Ivanov V., Gorodetskaya I. M., Shageeva F. T. (2015), Continuous professional education as an instrument for development of industry employees’ innovational competences within regional territorial‑production cluster, „Proceedings of 2015 InternationalConference on Interactive Collaborative Learning”, ICL 2015.
Google Scholar

Grant R. (2002), Towards a knowledge based theory of the firm, „Strategic Management Journal”, t. 17, s. 109–122.
Google Scholar

Hamel G., Prahalad C. K. (1994), Competing for the future, Harvard Business School Press, Boston.
Google Scholar

Hamel G., Prahalad C. K. (1999), Przewaga konkurencyjna jutra. Strategie przejmowania kontroli nad branżą i tworzenia rynków przyszłości, Business Press, Warszawa.
Google Scholar

Ihrig M., MacMillan I. (2013), The strategic management of knowledge, [w:] J. Child, M. Ihrig (red.), Knowledge, organization and management. building on the work of Max Boisot, Oxford University Press, Oxford.
Google Scholar

Jednoralska A. (2013), Wizje przyszłości dostawców technologii środowiskowych, [w:] K. Klincewicz (red.), Polski rynek technologii środowiskowych – doświadczenia dostawców, rekomendacjedla instytucji publicznych. Raport z badań, Ministerstwo Środowiska, Warszawa.
Google Scholar

Klincewicz K. (2008a), Cele zarządzania wiedzą, [w:] D. Jemielniak, A. K. Koźmiński (red.), Zarządzanie wiedzą. Podręcznik akademicki, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne,Warszawa.
Google Scholar

Klincewicz K. (2008b), Systemy i struktury gromadzenia i rozpowszechniania wiedzy, [w:] D. Jemielniak, A. K. Koźmiński (red.), Zarządzanie wiedzą. Podręcznik akademicki, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa.
Google Scholar

Klincewicz K. (2013), Polskie technologie środowiskowe – rynek i dostawcy, [w:] K. Klincewicz (red.), Polski rynek technologii środowiskowych – doświadczenia dostawców, rekomendacjedla instytucji publicznych. Raport z badań, Ministerstwo Środowiska, Warszawa.
Google Scholar

Konecki K. (2000), Studia z metodologii badań jakościowych. Teoria ugruntowana, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Google Scholar

Latusek D. (2008), Pozyskiwanie wiedzy z otoczenia. Wywiad gospodarczy. Relacje z partnerami oparte na wiedzy, [w:] D. Jemielniak, A. K. Koźmiński (red.), Zarządzanie wiedzą. Podręcznik akademicki, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa.
Google Scholar

Lockett A., Thompson S., Morgenstern U. (2009), The development of the resource‑based view of the firm: a critical appraisal, „International Journal of Management Reviews”, t. 11, nr 1,s. 9–28.
Google Scholar

Nonaka I., Toyama R., Konno N. (2000), SECI, Ba and leadership: a unified model of dynamic knowledge creation, „Long Range Planning”, t. 33, nr 1, s. 5–34.
Google Scholar

Noori J., Tidd J., Arasti M. R. (2012), Dynamic capability and diversification, [w:] J. Tidd (red.), From knowledge management to strategic competence. Assessing technological, market andorganisational innovation, Imperial College Press, London.
Google Scholar

Prahalad C. K., Hamel G. (1990), The core competence of the corporation, „Harvard Business Review”, t. 68, nr 3, s. 79–91.
Google Scholar

Shrivastava P. (1995), Environmental technologies and competitive advantage, „Strategic Management Journal”, t. 16, s. 183–200.
Google Scholar

Testa G. (2013), Knowledge transfer in vertical relationship: the case study of Val d’Agri oil district, „Journal of Knowledge Management”, t. 17, nr 4, s. 617–636.
Google Scholar

Tushman M. L., Scanlan T. J. (1981), Boundary Spanning Individuals: Their Role in Information Transfer and Their Antecendents, „Academy of Management Journal”, t. 24, nr 2, s. 289–305.
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2018-09-04

Jak cytować

Marczewska, M., & Jaskanis, A. (2018). Źródła wiedzy i kompetencje w zakresie zdobywania wiedzy firm zielonych technologii w Polsce. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Oeconomica, 4(336), 173–193. https://doi.org/10.18778/0208-6018.336.11

Numer

Dział

Artykuł

Podobne artykuły

<< < 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 > >> 

Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.