Wpływ pandemii na rozwój handlu elektronicznego
DOI:
https://doi.org/10.18778/0208-6018.359.01Słowa kluczowe:
e‑commerce, handel elektroniczny, sektor usług, rozwójAbstrakt
W ostatnich latach obserwuje się dynamiczny rozwój sektora usług, a zwłaszcza handlu elektronicznego. Jest to spowodowane wzrostem znaczenia nowych technologii, lepszym dostępem do internetu oraz ewolucją nawyków konsumentów. Handel elektroniczny sprawił, że zakupy stały się szybsze i wygodniejsze, a w okresie pandemii COVID–19 bezpieczniejsze. Celem artykułu jest ocena wpływu pandemii na poziom rozwoju handlu internetowego w Polsce. W opracowaniu wyjaśniono pojęcie e‑handlu, przedstawiono zalety i wady tej formy sprzedaży z punktu widzenia kupującego i sprzedającego oraz dynamikę rozwoju e‑commerce przed i po okresie pandemii COVID–19. Zaprezentowane w artykule dane i ich analiza wskazują na tendencję wzrostową w handlu elektronicznym w Polsce. Analiza trendów i wyników badań pozwala stwierdzić, że handel elektroniczny w Polsce rozwija się w szybkim tempie, ma duży potencjał wzrostowy i będzie ewoluować w zależności od potrzeb klientów. Uważa się, że pandemia zwiększyła tempo przechodzenia klientów z zakupów w formie tradycyjnej, stacjonarnej, do zakupów w sieci. Po zniesieniu lockdownu nie zaobserwowano spadku liczby transakcji zakupowych.
Pobrania
Bibliografia
Chodak G. (2014), Wybrane zagadnienia logistyki w sklepach internetowych – modele, badania rynku, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław.
Google Scholar
Daszkowska M. (1998), Usługi. Produkcja, rynek, marketing, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Google Scholar
Dąbrowska A. (2008), Rozwój rynku usług w Polsce. Uwarunkowania i perspektywy, Oficyna Wydawnicza SGH – Szkoła Główna Handlowa w Warszawie, Warszawa.
Google Scholar
Drobiazgiewicz J. (2011), Poziom rozwoju e-commerce’u w Polsce, „Ekonomiczne Problemy Usług”, nr 68, s. 121–126.
Google Scholar
E-commerce w Polsce (b.d.), https://www.sempire.pl/e-commerce-w-polsce.html [dostęp: 15.06.2022].
Google Scholar
Encyklopedia PWN, hasło: e-, https://encyklopedia.pwn.pl/haslo/e;3896284.html [dostęp: 20.06.2022].
Google Scholar
Główny Urząd Statystyczny (b.d.), Pojęcia stosowane w statystyce publicznej, https://stat.gov.pl/metainformacje/slownik-pojec/pojecia-stosowane-w-statystyce-publicznej/1778,pojecie.html [dostęp: 16.06.2022].
Google Scholar
Główny Urząd Statystyczny (b.d.), Społeczeństwo informacyjne w Polsce w 2021 r., https://stat.gov.pl/download/gfx/portalinformacyjny/pl/defaultaktualnosci/5497/2/11/1/spoleczenstwo_informacyjne_w_polsce_w_2021_r..pdf [dostęp: 15.06.2022].
Google Scholar
Główny Urząd Statystyczny (2019), Społeczeństwo informacyjne w Polsce. Wyniki badań statystycznych z lat 2015–2019, https://stat.gov.pl/download/gfx/portalinformacyjny/pl/defaultaktualnosci/5497/1/13/1/spoleczenstwo_informacyjne_w_polsce_-_wyniki_badan_statystycznych_z_lat_2015-2019.pdf [dostęp: 15.06.2022].
Google Scholar
Główny Urząd Statystyczny (2020), Społeczeństwo informacyjne w Polsce w 2020 r., https://stat.gov.pl/files/gfx/portalinformacyjny/pl/defaultaktualnosci/5497/1/14/1/spoleczenstwo_informacyjne_w_polsce_w_2020_r..pdf [dostęp: 13.06.2022].
Google Scholar
Główny Urząd Statystyczny, Urząd Statystyczny w Szczecinie (2018), Społeczeństwo informacyjne w Polsce. Wyniki badań statystycznych z lat 2014–2018, https://stat.gov.pl/files/gfx/portalinformacyjny/pl/defaultaktualnosci/5497/1/12/1/spoleczenstwo_informacyjne_w_polsce._wyniki_badan_statystycznych_z_lat_2014-2018.pdf [dostęp: 8.06.2022].
Google Scholar
Gregor B., Stawiszyński M. (2002), E-commerce, Oficyna Wydawnicza Branta, Bydgoszcz.
Google Scholar
Gulc A. (2020), Determinants of Courier Service Quality in e-Commerce from Customers’ Perspective, „Quality Innovation Prosperity”, nr 24(2), s. 137–152.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.12776/qip.v24i2.1438
Handel internetowy w Polsce 2019. Analiza i prognoza rozwoju rynku e-commerce na lata 2019–2024 (b.d.), https://mypmr.pro/products/handel-internetowy-w-polsce-2019 [dostęp: 12.06.2022].
Google Scholar
Handel internetowy w Polsce 2020. Analiza rynku i prognozy rozwoju na lata 2020–2025 (b.d.), https://mypmr.pro/products/handel-internetowy-w-polsce-2020#tabs [dostęp: 10.06.2022].
Google Scholar
Hartman A., Sifonis J., Kador J. (2001), E-biznes – strategie sukcesu w gospodarce internetowej, K.E. Liber s.c., Warszawa.
Google Scholar
Kotler Ph., Armstrong G., Saunders J., Wong V., 2002, Marketing. Podręcznik europejski, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.
Google Scholar
Lange O. (1967), Ekonomia polityczna, t. I, Państwowe Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.
Google Scholar
Levinson J.C., Rubin Ch. (1998), Marketing partyzancki on line, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.
Google Scholar
Nicodim L. (2006), Advantages and disadvantages of the electronic commerce, „Analele Universitatii Din Oradea Stiinte Economice”, t. XV, nr 1, s. 298–299.
Google Scholar
Niedźwiedziński M. (2004), Globalny handel elektroniczny, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Google Scholar
Niranjanamurthy M., Kavyashree N., Jagannath S., Chahar D. (2013), Analysis of e-commerce and m-commerce: advantages, limitations and security t.s, „International Journal of Advanced Research in Computer and Communication Engineering”, nr 2, t. 6, s. 2362–2363.
Google Scholar
Norris M., West, S. (2001), e-biznes, Wydawnictwo Komunikacji i Łączności, Warszawa.
Google Scholar
PwC (2021), Perspektywy rozwoju e-commerce w Polsce w 2021–2026, https://www.slideshare.net/PwCPolska/analiza-rynku-ecommerce-w-polsce-20212026-242474281 [dostęp: 13.06.2022].
Google Scholar
Roggeveen L., Sethuraman R. (2020), How the COVID Pandemic May Change the World of Retailing, „Journal of Retailing”, nr 96, t. 2, s. 169–171.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1016/j.jretai.2020.04.002
Rogoziński K. (1993), Usługi rynkowe, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej, Poznań.
Google Scholar
Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 20 marca 2020 r. w sprawie ogłoszenia na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej stanu epidemii (Dz.U. z 2020 r., poz. 491).
Google Scholar
SENUTO (b.d.), E-commerce w Polsce 2021. Sklepy internetowe z najlepszym SEO, https://lp.senuto.com/raport-ecommerce-2021?utm_campaign=raport-ecommerce-21&utm_source=blog [dostęp: 13.06.2022].
Google Scholar
Szopiński T. (2013), Czynniki determinujące korzystanie z handlu elektronicznego przez konsumentów, Wyższa Szkoła Finansów i Zarządzania w Warszawie, Warszawa.
Google Scholar
Timmers P. (1998), Business models for Electronic Markets, „Electronic Markets”, nr 8(2), s. 3–8.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1080/10196789800000016
United Nations (2022), COVID–19 Impact on e-commerce. Post pandemic COVID–19 Economic Recovery: Harnessing E-commerce for the UNECE Transition Economies, https://unece.org/sites/default/files/2022-01/ECE_TRADE_468E_1.pdf [dostęp: 17.06.2022].
Google Scholar
Ustawa z dnia 18 lipca 2002 o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz.U. z 2002 r. Nr 144, poz. 1204).
Google Scholar
Wawszczyk A., (2003), E-gospodarka. Poradnik przedsiębiorcy, Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, Warszawa.
Google Scholar
Wielki J. (2000), Elektroniczny marketing poprzez Internet, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa–Wrocław.
Google Scholar
Zagajewski A., Saniuk S. (2018), E-commerce w dobie rozwoju koncepcji Przemysł 4.0, „Systemy Wspomagania w Inżynierii Produkcji”, nr 7, t. 2, s. 83–88.
Google Scholar
Zieliński R. (2021) Typowe powody porzucenia koszyka w e-commerce, https://thestory.is/pl/journal/porzucone-koszyki-w-sklepie-internetowym/ [dostęp: 10.06.2022].
Google Scholar
Zwass V . (1996), Electronic commerce: Structures and t.s, „International Journal of Electronic Commerce”, no. 1, s. 3–23.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1080/10864415.1996.11518273
Zwiększ swoją sprzedaż w e-commerce. Dlaczego płatności są kluczowe (2022), https://forsal.pl/biznes/handel/artykuly/8349011,zwieksz-swoja-sprzedaz-w-e-commerce-dlaczego-platnosci-sa-kluczowe.html?utm_sour [dostęp: 17.06.2022].
Google Scholar