Background for the Development of Gastronomy Enterprises in Knowledge-Based Economy

Authors

  • Edyta Gheribi Uniwersytet Łódzki, Wydział Zarządzania, Katedra Zarządzania Przedsiębiorstwem image/svg+xml
  • Aleksandra Majda Uniwersytet Łódzki, Wydział Zarządzania, Katedra Zarządzania Przedsiębiorstwem image/svg+xml

DOI:

https://doi.org/10.18778/0208-6018.287.16

Keywords:

food market, management, restaurants, catering

Abstract

The development of gastronomy enterprises is important because in today's world food and beverage companies play an important role in satisfying the changing nutritional needs of consumers. The development of the food service market undoubtedly is related to the social and economic changes taking place in recent years in our country. Once the industrial economy has turned into knowledge-based economy there are not only material assets but also intellectual resources that decide whether a company is able to earn and maintain competitive advantages or not.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bugarski B. (2007), Many Happy Return, "Restaurant Hospitality", http://restaurant-hospitality.com/observer/rh_imp_l6680
Google Scholar

Churchil N., Lewis V. (1983), The Five Stages of Small Business Growth, Harvard Business Review
Google Scholar

Głuszek E. (2004), Zarządzanie zasobami niematerialnymi przedsiębiorstwa, Wyd. AE, Wrocław
Google Scholar

Goltz J. (2012), Why Smali Businesses Fail to Grow, The New York Times 3.12.2012 http://boss.blogs.nytimes.com/2012/04/10/why-small-businesses-fail-to-grow/
Google Scholar

Huff A.S., Floyd S.W., Sherman H.D.. Terjesen S. (2011), Zarządzanie strategiczne, Wydawnictwo JAK, Warszawa
Google Scholar

Johns N., Pine R. (2002), Consumer Behaviour in The Food Services Industry: A Review, "Hospitality Management", No. 21/2/2002
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1016/S0278-4319(02)00008-7

Kim S.Y., Jung T.S., Suh E.H., Hwang H.S. (2006), Customer Segmentation and Strategy Development Based on Customer Lifetime Value. A Case Study, "Expert Systems with Applications", No. 31
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1016/j.eswa.2005.09.004

Knowles T. (2001), Zarządzanie hotelarstwem i gastronomią, PWE, Warszawa
Google Scholar

Kolarz F. (2005), Rola wiedzy w strategii wzrostu firmy, [w:] B. Godziszewski, M. Haffer, M. J. Stankiewicz, Wiedza jako czynnik międzynarodowej konkurencyjności w gospodarce, Towarzystwo Naukowe Organizacji Kierownictwa - Dom Organizatora, Toruń
Google Scholar

Kowrygo B. (2000), Studium wpływu gospodarki rynkowej na sferę żywności i żywienia w Polsce, Wydawnictwo SGGW, Warszawa
Google Scholar

Krajewski K. (2009), Funkcjonowanie MSP w warunkach gospodarki rynkowej i ich możliwości rozwojowe, http://www.medianet.pl
Google Scholar

Lichtarski J., Karaś M. (2003), Pojmowanie przedsiębiorczości i warunkujące ją czynniki, [w:] K. Jaremczuk (red.), Uwarunkowania rozwoju przedsiębiorczości - szanse i zagrożenia, Wydawnictwo PWSZ, Tarnobrzeg
Google Scholar

Kwiatkowska E. (2007), Trudna decyzja, "Przegląd Gastronomiczny", nr 10
Google Scholar

Łuczka T. (2001), Kapitał obcy w małym i średnim przedsiębiorstwie. Wybrane aspekty mikro - i makroekonomiczne, PWN, Poznań
Google Scholar

Masłowski A. (2001), Rynek usług gastronomicznych uwarunkowania i kierunki rozwoju, IRWiK, Warszawa
Google Scholar

Piasecki B. (red.) (1999), Ekonomika i zarządzanie małą firmą, PWN, Warszawa-Łódź
Google Scholar

Pugh S.D., Dietz J., Wiley J.W., Brooks S.M. (2002), Driving Services Effectiveness trough Employee-Customer Linkages, "Academy of Management Executive", No 16
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.5465/ame.2002.8951330

Rokita J. (2002), Organizacja ucząca się, Wydawnictwo AE, Katowice
Google Scholar

Sudoł S. (2006), Przedsiębiorstwo. Podstawy nauki o przedsiębiorstwie. Zarządzanie przedsiębiorstwem, PWE, Warszawa
Google Scholar

Wiatrak A. P. (2005), Wiedza i kapitał intelektualny jako źródło nierówności gospodarczych i społecznych, [w:] M. G. Woźniak (red.), Nierówności społeczne a wzrost gospodarczy. Kapitał ludzki i intelektualny, cz. II, z. 7, Wydawnictwo MITEL, Uniwersytet Rzeszowski, Rzeszów
Google Scholar

Żurek J. (2003), Ekonomika i kierowanie rozwojem przedsiębiorstwa, Fundacja Rozwoju UG, Gdańsk
Google Scholar

Published

2013-01-01

How to Cite

Gheribi, E., & Majda, A. (2013). Background for the Development of Gastronomy Enterprises in Knowledge-Based Economy. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Oeconomica, (287), 195–205. https://doi.org/10.18778/0208-6018.287.16

Issue

Section

Articles