Czynniki rozwoju przedsiębiorstw na rynku usług gastronomicznych w Polsce

Autor

  • Edyta Gheribi Uniwersytet Łódzki, Wydział Zarządzania, Katedra Zarządzania Przedsiębiorstwem image/svg+xml
  • Aleksandra Majda Uniwersytet Łódzki, Wydział Zarządzania, Katedra Zarządzania Przedsiębiorstwem image/svg+xml

DOI:

https://doi.org/10.18778/0208-6018.287.16

Słowa kluczowe:

rynek gastronomiczny, zarządzanie, restauracje, catering

Abstrakt

Małe i średnie przedsiębiorstwa jakimi są najczęściej przedsiębiorstwa gastronomiczne odgrywają dużą rolę w gospodarce kraju. W Polsce w 2011 roku funkcjonowało 67 954 placówek gastronomicznych i było to o 3,59% mniej n iż w r oku poprzednim. Przychody z ich działalności gastronomicznej w 2011 roku przyniosły kwotę 21 567,0 mln zł, która była o 0,54% zaledwie niższa niż w roku 2010.

W latach 2000–2011 odnotowano znaczny rozwój działalności gospodarczej w branży gastronomicznej. Wzrosła znacznie ogólna liczba placówek, zmianom uległa struktura oraz wzrosły przychody z działalności. W 2005 roku ogólna liczba przedsiębiorstw w branży gastronomicznej wyniosła rekordową liczbę 92 072.

Niestety dalszy rozwój ilościowy został przyhamowany przez czynniki zewnętrzne, a szczególnie kryzys gospodarczy, który wpłynął na obniżenie koniunktury w branży gastronomicznej. Na zmiany w rozwoju przedsiębiorstw gastronomicznych wpływ wywarły również inne czynniki zewnętrzne makro i mikroekonomiczne. Kryzys gospodarczy nie ominął również sektora gastronomicznego, co wpłynęło na przyhamowanie rozwoju przedsiębiorstw w tej branży w ostatnich latach. Ale rynek wciąż nie jest nasycony szczególnie w mniejszych miastach, które są szansą na zaistnienie przedsiębiorstw gastronomicznych.

Na rozwój przedsiębiorstw gastronomicznych wpływ wywierają również czynniki wewnętrzne. Na wyróżnienie zasługują takie cechy wewnętrzne jak: elastyczność w wyszukiwaniu i wypełnianiu nisz rynkowych, szybkie reagowanie na zmiany w otoczeniu oraz zorientowanie działalności na klienta. Jednak przedsiębiorstwa gastronomiczne napotykają również na ograniczenia, a do najważniejszych należą ograniczenia kapitałowe, które powodują niską intensywność wykorzystania różnorodnych źródeł finansowania. Możliwości rozwojowe również ogranicza mały kapitał intelektualny, a wynika przede wszystkim z mniejszych możliwości korzystania z wiedzy odpowiednich specjalistów.

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.

Bibliografia

Bugarski B. (2007), Many Happy Return, "Restaurant Hospitality", http://restaurant-hospitality.com/observer/rh_imp_l6680
Google Scholar

Churchil N., Lewis V. (1983), The Five Stages of Small Business Growth, Harvard Business Review
Google Scholar

Głuszek E. (2004), Zarządzanie zasobami niematerialnymi przedsiębiorstwa, Wyd. AE, Wrocław
Google Scholar

Goltz J. (2012), Why Smali Businesses Fail to Grow, The New York Times 3.12.2012 http://boss.blogs.nytimes.com/2012/04/10/why-small-businesses-fail-to-grow/
Google Scholar

Huff A.S., Floyd S.W., Sherman H.D.. Terjesen S. (2011), Zarządzanie strategiczne, Wydawnictwo JAK, Warszawa
Google Scholar

Johns N., Pine R. (2002), Consumer Behaviour in The Food Services Industry: A Review, "Hospitality Management", No. 21/2/2002
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1016/S0278-4319(02)00008-7

Kim S.Y., Jung T.S., Suh E.H., Hwang H.S. (2006), Customer Segmentation and Strategy Development Based on Customer Lifetime Value. A Case Study, "Expert Systems with Applications", No. 31
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1016/j.eswa.2005.09.004

Knowles T. (2001), Zarządzanie hotelarstwem i gastronomią, PWE, Warszawa
Google Scholar

Kolarz F. (2005), Rola wiedzy w strategii wzrostu firmy, [w:] B. Godziszewski, M. Haffer, M. J. Stankiewicz, Wiedza jako czynnik międzynarodowej konkurencyjności w gospodarce, Towarzystwo Naukowe Organizacji Kierownictwa - Dom Organizatora, Toruń
Google Scholar

Kowrygo B. (2000), Studium wpływu gospodarki rynkowej na sferę żywności i żywienia w Polsce, Wydawnictwo SGGW, Warszawa
Google Scholar

Krajewski K. (2009), Funkcjonowanie MSP w warunkach gospodarki rynkowej i ich możliwości rozwojowe, http://www.medianet.pl
Google Scholar

Lichtarski J., Karaś M. (2003), Pojmowanie przedsiębiorczości i warunkujące ją czynniki, [w:] K. Jaremczuk (red.), Uwarunkowania rozwoju przedsiębiorczości - szanse i zagrożenia, Wydawnictwo PWSZ, Tarnobrzeg
Google Scholar

Kwiatkowska E. (2007), Trudna decyzja, "Przegląd Gastronomiczny", nr 10
Google Scholar

Łuczka T. (2001), Kapitał obcy w małym i średnim przedsiębiorstwie. Wybrane aspekty mikro - i makroekonomiczne, PWN, Poznań
Google Scholar

Masłowski A. (2001), Rynek usług gastronomicznych uwarunkowania i kierunki rozwoju, IRWiK, Warszawa
Google Scholar

Piasecki B. (red.) (1999), Ekonomika i zarządzanie małą firmą, PWN, Warszawa-Łódź
Google Scholar

Pugh S.D., Dietz J., Wiley J.W., Brooks S.M. (2002), Driving Services Effectiveness trough Employee-Customer Linkages, "Academy of Management Executive", No 16
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.5465/ame.2002.8951330

Rokita J. (2002), Organizacja ucząca się, Wydawnictwo AE, Katowice
Google Scholar

Sudoł S. (2006), Przedsiębiorstwo. Podstawy nauki o przedsiębiorstwie. Zarządzanie przedsiębiorstwem, PWE, Warszawa
Google Scholar

Wiatrak A. P. (2005), Wiedza i kapitał intelektualny jako źródło nierówności gospodarczych i społecznych, [w:] M. G. Woźniak (red.), Nierówności społeczne a wzrost gospodarczy. Kapitał ludzki i intelektualny, cz. II, z. 7, Wydawnictwo MITEL, Uniwersytet Rzeszowski, Rzeszów
Google Scholar

Żurek J. (2003), Ekonomika i kierowanie rozwojem przedsiębiorstwa, Fundacja Rozwoju UG, Gdańsk
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2013-01-01

Jak cytować

Gheribi, E., & Majda, A. (2013). Czynniki rozwoju przedsiębiorstw na rynku usług gastronomicznych w Polsce. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Oeconomica, (287), 195–205. https://doi.org/10.18778/0208-6018.287.16

Numer

Dział

Artykuł