Training institutions as an agent in the market of educational services for older people – chosen aspects in the context of empirical research
Keywords:
educational services, older employee, trainingAbstract
The article deals with a matter that is extremely important because of population aging – training for older people. The presentation of the special characteristics of the process precedes the discussion of the main training institutions providing services to this group of customers. This part is followed by the presentation of stages comprising a correct training process, i.e. the planning of a training activity, training delivery, and the evaluation of its outcomes. The topic is analysed based on empirical research and a critical analysis of the literature on this subject. The empirical basis of the article is a qualitative survey of training institutions which was carried out for the project: Equal opportunities in the labour market for people 50+. The article ends with theoretical and practical conclusions.Downloads
References
Andrzejczak A. (2010), Projektowanie i realizacja szkoleń, PWE, Warszawa.
Google Scholar
Bersin J. (2008), The Training Measurement Book: Best Practices, Proven Methodologies and Practical Approaches, John Wiley and Sons, San Francisco.
Google Scholar
Chrzanowska M. (2011), Wirtual w biznesowym realu – nowe media w edukacji pracowników, Magazyn Nowoczesna Firma, wrzesień.
Google Scholar
Fortuna P. (2010), Studium przypadku w praktyce szkoleniowej, czyli jak uczyć się na doświadczeniach innych, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.
Google Scholar
Kirkpatrick D. L., Kirkpatrick J. D. (2010), Evaluating Training Programs: The Four Levels, San Francisco, APS.
Google Scholar
Kołodziejczyk-Olczak I., Feliniak U. (2002), Blaski i cienie zarządzania szkoleniami. Kryteria wyboru firm szkoleniowych i metod kształcenia oraz oceny efektów szkoleń, Personel, maj.
Google Scholar
Kołodziejczyk-Olczak I. (2010), Coaching as an element of building employee involvement, [w:] D. Lewicka (red.), Organisation Management. Competitiveness, Social Responsibility, Human Capital, AGH, Kraków.
Google Scholar
Kołodziejczyk-Olczak I. (2010), Rozwój kadr w nowoczesnym przedsiębiorstwie, [w:] J. Różański, J. Sokołowski (red.), Zarządzanie współczesnym przedsiębiorstwem. Wybrane zagadnienia, Wydawnictwo SWSPiZ, Łódź.
Google Scholar
Kołodziejczyk-Olczak I. (2014), Zarządzanie pracownikami w dojrzałym wieku. Wyzwania i problemy, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
Google Scholar
Koppett K. (2003), Techniki teatru improwizacji w programach szkoleniowych, Oficyna Ekonomiczna, Kraków.
Google Scholar
Kossowska M, Sołtysińska I. (2002), Szkolenia pracowników a rozwój organizacji, Oficyna Ekonomiczna, Kraków.
Google Scholar
Kostera M. (2003), Antropologia organizacji. Metodologia badań terenowych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Google Scholar
Kowalska-Dubas E. (2013), Life long Learning – aktualizowanie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji, [w:] Kryńska E., Szukalski P. (red.), Rozwiązania sprzyjające aktywnemu starzeniu się w wybranych krajach Unii Europejskiej. Raport końcowy, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
Google Scholar
Sidor-Rządkowska M. (2003), Kształtowanie nowoczesnych systemów ocen okresowych, Oficyna Ekonomiczna, Kraków.
Google Scholar
Sloman M (2013), Nowe zjawiska w świecie szkoleń, Wolters Kluwer, Warszawa.
Google Scholar
Smółka P. (2012), Mnożenie korzyści. Zalety programów rozwojowych typu blended, Personel i Zarządzanie, nr 1.
Google Scholar
Tamblyn D. (2009), Śmiej się i ucz. 95 sposobów wykorzystania humoru do zwiększenia efektywności nauczania i szkolenia, ABC a Wolters Kluwer business, Kraków.
Google Scholar
Wojtaszczyk K. (2012), Działania instytucji szkoleniowych w zakresie aktywizacji zatrudnienia osób 45+. Raport cząstkowy z badań jakościowych, lipiec.
Google Scholar
Woźniak J. (2008), E-Learning w biznesie i edukacji, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa.
Google Scholar