Validation of the Place Image Scale – the first phase of research
DOI:
https://doi.org/10.18778/1508-1117.31.06Keywords:
Place Image Scale, measurement, validationAbstract
The article presents the idea of place image as a city, town or village. In the first part it focus on a review of selected methods and tools for measuring those and similar features. Next, the results of research on the original instrument for measuring the place image were presented. The investigation encompassed 400 residents. As a result of the factor analysis used, it was determined that the scale structure has a three parts. The psychometric parameters of the scale positions turned out to be satisfactory, and the coefficients of its internal consistency were acceptable.
References
Dej M., Zajda K., 2016, Kontrurbanizacja i jakość życia na wsi, „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Sociologica”, 57: 51–66.
Google Scholar
Dolnicar S., Grun B., 2013, Validly measuring destination image in survey studies, „Journal of Travel Research”, 52 (1): 3–14.
Google Scholar
Dudek-Mańkowska S., 2011, Koncepcja wizerunku miasta, [w:] Grzegorczyk A., Kochaniec A. (red.), Kreowanie wizerunku miast, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Promocji, Warszawa: 42–67.
Google Scholar
Echtner C.M., Ritchie J.R., 2003, The Meaning and Mesurement of Destination Image, „The Journal of Tourism Studies”, 14 (1): 37–48.
Google Scholar
Florek M., Glińska E., Kowalewska A., 2009, Wizerunek miasta: Od koncepcji do wdrożenia, Wolters Kluwer, Warszawa.
Google Scholar
Gallarza M., Saura I.G., Garcia H.C., 2002, Destination Image: Towards a Conceptual Framework, „Annals of Tourism Research”, 29 (1): 56–78.
Google Scholar
Hornowska E., 2009, Testy psychologiczne. Teoria i praktyka (wyd. 4), Wydawnictwo Scholar, Warszawa.
Google Scholar
Jankowski K., Zajenkowski M., 2009, Metody szacowania rzetelności pomiaru testem, [w:] Fronczyk K. (red.), Psychometria. Podstawowe zagadnienia, Wyższa Szkoła Finansów i Zarządzania w Warszawie, Warszawa: 84–110.
Google Scholar
Jenkins O.H., 1999, Understanding and Measuring Tourist Destination Images, „International Journal of Tourism Research”, 1: 1–15.
Google Scholar
Lewicka M., 2005, Ways to make people active: The role of place attachment, cultural capital, and neighborhood ties, „Journal of Environmental Psychology”, 25: 381–395.
Google Scholar
Lynch K., 1960/1990, The Image of the City, (wyd. 20), The MIT Press, Cambridge.
Google Scholar
Majer A., 2010, Socjologia i przestrzeń miejska, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Google Scholar
Mandal A., Moroń M., 2016, Skala przywiązania do miejsca – polska adaptacja The Measure of Place Attachment D. Williamsa i J. Vaske’a (2003), „Psychologia Społeczna”,2 (37): 211–222.
Google Scholar
Mańkowska M., 2010, Wprowadzenie do psychometrii, Wydawnictwo KUL, Lublin.
Google Scholar
Michalska A., 2002, Psychospołeczne więzi z miejscem zamieszkania na przykładzie wybranych osiedli łódzkich i wsi Brudzewice, „Studia Regionalne i Lokalne”, 1 (8): 79–100.
Google Scholar
Michalska A., 2003, Indywidualny i kolektywny wymiar identyfikacji przestrzennej, „Studia Regionalne i Lokalne”, 4 (14): 77–90.
Google Scholar
Nowacki M., Zmyślony P., 2011, The Measurement of City Image: Urban Tourism Market Segmentation, „Current Issues of Tourism Research”, 1 (1): 10–18.
Google Scholar
Pasikowski S., 2017, Metodologiczny kontekst pojęcia dyskryminacji w badaniach nad dyskryminacją społeczną, „Przegląd Badań Edukacyjnych”, 24 (1): 223–237.
Google Scholar
Pasikowski S., Ratkowska-Pasikowska J., 2017, Jakość życia Słupszczanek. Sprawozdanie z badań sondażowych, Niepublikowany raport wykonany na zlecenie Urzędu Miasta Słupska z rekomendacji Rady Kobiet przy Prezydencie Miasta.
Google Scholar
Pióro Z., 1962, Ekologia społeczna w urbanistyce, Arkady, Warszawa.
Google Scholar
Salesses P., Schechtner K., Hidalgo C.A., 2013, The Collaborative Image of The City: Mapping the Inequality of Urban Perception, „PLoS One”, 8 (7): 1–12.
Google Scholar
Starosta P., Brzeziński K., 2014, The Structure of Social Trust in Post-industrial Cities of Central and Eastern Europe, „Przegląd Socjologiczny”, 63 (1): 49–79.
Google Scholar
Sztabiński P.B., Sztabiński F., 1997, Przywiązanie do miejsca zamieszkania jako wymiar polskiego tradycjonalizmu, [w:] Domański H. (red.), Elementy nowego ładu, Wydawnictwo IFiS PAN, Warszawa: 256–269.
Google Scholar
Tobiasz-Lis P., 2016, Uwarunkowania rozwoju a wizerunek miasta. Przykład Łodzi, „Barometr Regionalny”, 14 (2): 85–94.
Google Scholar
Wojciszke B., 2011, Psychologia społeczna, Wydawnictwo Scholar, Warszawa.
Google Scholar
Zajda K., 2017a, Wdrażanie innowacji społecznych przez wiejskie organizacje pozarządowe, „Wieś i Rolnictwo”, 177: 97–114.
Google Scholar
Zajda K., 2017b, Non-governmental organizations’ collaboration with local entities and their potential for implementing social innovations, „Acta Innovations”, 24: 14–21.
Google Scholar