From animation to innovation. How to activate rural communities? An example of the village Krzaki
DOI:
https://doi.org/10.18778/1508-1117.31.04Keywords:
Animation, innovation, animator, youth, village, KrzakiAbstract
The article presents the activities undertaken in the village Krzaki in the Sieradz district, the Łódź region, which contributed to increasing the activity of the residents, and also created the active form of spending free time in the period free from schooling. The article is also an attempt to summarize the 15-year activity of the youth from Krzaki, which since 2003 has been carrying out actions and projects responding to the needs to be indicated by the local community. Currently, not only in one village, but in the Brzeźnio commune. The approach to animation was described from the perspective of the organizer, who in the process of operation acquired new competences and skills necessary to implement the planned initiatives.
References
Bąbska B., Dudkiewicz M., 2014, Czym jest usługa OSL?, [w:] Dudkiewicz M. (red.), ABC organizowania społeczności lokalnej. Organizowanie społeczności lokalnej – usługa społeczna. Poradnik III, Centrum Wspierania Aktywności Lokalnej CAL, Warszawa.
Google Scholar
Bąbska B., Jordan P., 2014, Organizator społeczności lokalnej jako refleksyjny praktyk, [w:] Kaźmierczak T. (red.), ABC organizowania społeczności lokalnej. Organizator społeczności lokalnej – refleksyjny praktyk. Poradnik I, Centrum Wspierania Aktywności Lokalnej CAL, Warszawa.
Google Scholar
Białek M., 2005a, DLA Animacja kultury. Metody, działania, inspiracje, Towarzystwo Inicjatyw Twórczych „ę”, Warszawa.
Google Scholar
Białek M., 2005b, Siedmiu wspaniałych, Społeczne Stowarzyszenie Edukacyjno-Teatralne „Stacja Szamocin”, Szamocin.
Google Scholar
EUR-Lex Access to European Union Law: Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006 roku w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie (2006/962/WE), http://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/?uri=celex:32006H0962 (dostęp: 29.05.2018).
Google Scholar
Gawrońska W., 2013, Młodzi buszują w Krzakach, [w:] Szymanik G. (red.), Aktywne społeczności. Zmiana społeczna. Katalog praktyk, t. III, Centrum Wspierania Aktywności Lokalnej CAL, Warszawa.
Google Scholar
Historyczna mapa Krzaków, 2011, Grupa „Rozrywkowa młodzież”, Krzaki.
Google Scholar
Inspiracje z Krzaków, 2014, Pracownia Inspiracji Kulturalnych, Krzaki.
Google Scholar
Kargul J., 2003, Animacja społeczno-kulturalna, [w:] Pilch T., Lepalczyk I. (red.), Pedagogika społeczna, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa.
Google Scholar
Kaźmierczak T., 2014, Być organizatorem społeczności lokalnej, [w:] Kaźmierczak T. (red.), Organizator społeczności lokalnej – refleksyjny praktyk, Centrum Wspierania Aktywności Lokalnej CAL, Warszawa.
Google Scholar
Konieczny M., 2015, Bajkowa Pracownia, [w:] Kołucki S., Matug E. (red.), Atlas dobrych praktyk FIO 2014, Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej, Warszawa.
Google Scholar
Lubimow-Burzyńska I., 2014, Proces tworzenia innowacji społecznych, [w:] Wyrwa J. (red.), Innowacje społeczne w teorii i praktyce, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.
Google Scholar
Pilch T., 2003, Środowisko lokalne – struktura, funkcje, przemiany, [w:] Pilch T., Lepalczyk I. (red.), Pedagogika społeczna, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa.
Google Scholar
Putnam R.D., 2008, Samotna gra w kręgle. Upadek i odrodzenie wspólnot lokalnych w Stanach Zjednoczonych, Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne, Warszawa.
Google Scholar
Pylak W., 2008, Animować, czyli co (robić)?, [w:] Czerkawska M., Mika K. (red.), Animator skuteczny, Instytut Spraw Publicznych, Warszawa.
Google Scholar
Schienstock G., Hämäläinen T., 2001, Transformation of Finnish innovation system: A network approach, Report series 7, SITRA, Helsinki.
Google Scholar