Geography of lobbing ‒ spatial differentiation of lobbing perception

Authors

  • Magdalena Rosińska-Bukowska Zakład Handlu Światowego Katedra Międzynarodowych Stosunków Gospodarczych Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny, Uniwersytet Łódzki image/svg+xml
  • Józef Bukowski Zakład Bioetyki i Prawa Medycznego Wojskowy Instytut Medyczny w Warszawie image/svg+xml

DOI:

https://doi.org/10.18778/1508-1117.16.03

Keywords:

lobbing, regional differentiation, social geography, legislation process

Abstract

The aim of the article is to analyze lobbing in context of variety of lobbing regulations in various territories, as well as attempt to assess Polish regulation and practice. The nature of this research is paying particular attention on spatial differentiation of lobbing perception – the geography of lobbing and its dynamics. In the first part of the paper author presents the essence of lobbing in the modern world – strategies and methods of its influence on the legislation process. In the second part the stress is put on difference between two basic models of realization and assessment of lobbing – American and European. The essential principles of lobbing monitoring which are of universal character and the consequences of regional perception of lobbing monitoring in various states are presented later on. In the last section of the paper author shows Polish experiences in lobbing – Polish model of lobbing seen through Polish parliament.

References

Appadurai A., 2000, Grassroots Globalization and the Research Imagination, „Public Culture”, 12.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1215/08992363-12-1-1

Auble D., 2013, Lobbyists 2012: Out of the Game or Under the Radar?, Report March 20, 2013, http://www.opensecrets.org/
Google Scholar

Bai J., Olken B.A., 2013, Does Economic Growth Reduce Corruption? Theory and Evidence from Vietnam, Working Papers Series NBER.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.3386/w19483

CBA, 2011, Zinstytucjonalizowana działalność antykorupcyjna na świecie, Wydawnictwo Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Warszawa.
Google Scholar

Clamen M., 2005, Podręcznik lobbingu, Wydawnictwo Felberg, Warszawa
Google Scholar

Daszkiewicz M., 2008, Konkurencyjność. Poziom makro, mezo i mikro, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Google Scholar

De Wit B., Meyer R., 2007, Synteza strategii, Wydawnictwo PWE, Warszawa.
Google Scholar

Gueguen D., 2011, Lobbing europejski, Krajowa Szkoła Administracji Publicznej, Warszawa.
Google Scholar

Hằkansson H., Johanson J., 1993, Formal and Informal Cooperation Strategies in International Industrial Networks, [w:] Ford D. (ed.), Understanding Business Markets: Interaction, Relationships and Networks, Harcourt Brace & Company.
Google Scholar

Jasiecki K., 2002, Lobbing w USA, Europie Zachodniej i Polsce. Podobieństwa i różnice, „Studia Europejskie”, 4.
Google Scholar

Jasiecki K., 2005, Lobbing po polsku, BDS, nr 9.
Google Scholar

Joker J., Rudnicka A., Reichel J., 2011, Nowe horyzonty. Przewodnik po społecznej odpowiedzialności i rozwoju zrównoważonym, Centrum Strategii i Rozwoju Impact, Łódź.
Google Scholar

Lobbying-Forum-Sessions-Material, 2013, OECD Forum on Transparency and Integrity in Lobbing, General Scheme of the Regulation of Lobbying Bill, http://www.oecd.org.pdf
Google Scholar

Kuźma I., 2006, Czym jest Śródziemnomorze dla współczesnej etnologii europejskiej?, Uniwersytet Łódzki, Łódź.
Google Scholar

McGann J.G., 2007, Think Tanks and Policy Advice in the United States. Academics, advisors and advocates, Routledge, New York
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.4324/9780203963203

Mungiu-Pippidi A., 2012, Report Transparency International, Hertie School of Governance Berlin & Fundacja Bertelsmanna.
Google Scholar

New EU lobby register to go online in June, 2011, EurActiv.eu: http://www.euractiv.com
Google Scholar

Pike S., Roos G., 2000, Intellectual Capital Measurement and Holistic Value Approach (HVA), „Works Institute Journal (Japan)”, 42.
Google Scholar

Porter M.E., Kramer M.R., 2011, The Big Idea: Creating Shared Value, „Harvard Business Review”, 89(1/2).
Google Scholar

Rosińska-Bukowska M., 2009, Rola korporacji transnarodowych w procesach globalizacji, Wyd. A. Marszałek, Dom Wydawniczy Duet, Toruń.
Google Scholar

Rosińska-Bukowska M., 2012, Rozwój globalnych sieci biznesowych jako strategia konkurencyjna korporacji transnarodowych, Wydawnictwo UŁ, Łódź
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.18778/7525-675-8

Souza C., 1998, So You Want To Be a Lobbyist? The Inside Story of the Political Lobbying Industry, London.
Google Scholar

The Global Corruption Barometer, 2013, http://www.transparency.org
Google Scholar

Ustawa o działalności lobbingowej, Dz. U., 2005, nr 169, poz. 1414, wejście w życie 5 lutego 2006 r.
Google Scholar

Van Schendelen M. (ed.), 1993, National and Private EC Lobbying, London
Google Scholar

Waning Influence?, 2014, Report Center for Responsive Politics March 18, 2014, http://www.opensecrets.org
Google Scholar

Wiszowaty M.M., 2012, Zagadnienie think tanków w ujęciu interdyscyplinarnym, Ośrodek Analiz Polityczno-Prawnych, Gdańsk
Google Scholar

Wnuk M., Cybulski P., 2013, Co oficjalnie wiemy o lobbingu w Unii Europejskiej, Wydawnictwo Stowarzyszenia „Mam prawo wiedzieć”, Warszawa.
Google Scholar

Zorack J. (ed.), 1990, The Lobbying Handbook, Professional Lobbying and Consulting Center, Washington
Google Scholar

Published

2014-01-01

How to Cite

Rosińska-Bukowska, M., & Bukowski, J. (2014). Geography of lobbing ‒ spatial differentiation of lobbing perception. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Geographica Socio-Oeconomica, (16), 35–55. https://doi.org/10.18778/1508-1117.16.03

Issue

Section

Articles