Effectiveness of the transportation network in Poland developed within the 2007–2013 EU infrastructure development framework

Authors

  • Katarzyna Iwaszko-Niziałkowska Katedra Planowania Przestrzennego Wydział Architektury, Politechnika Wrocławska image/svg+xml

DOI:

https://doi.org/10.18778/1508-1117.18.10

Keywords:

transport network, transport accessibility, structure of transport system

Abstract

The paper examines the efficiency of the road transportation network in Poland, developed with the use of EU funds. The examined infrastructure investments increased the overall efficiency of the national transportation network, but in the process, they also increased the differences/inequalities in the level of spatial accessibility of various areas. It has been proved that smaller road infrastructure developments at a subregional level would have led to greater efficiencies in the overall efficiency of the national network.

References

Barber M.J., Scherngell T., 2013, Is the European R & D Network Homogeneous? Distinguishing Relevant Network Communities Using Graph Theoretic and Spatial Interaction Modelling Approaches, „Regional Studies”, 8, s. 1283–1298.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1080/00343404.2011.622745

Bowman J.L., Ben-Akiva M.E., 2001, Activity-based disaggregate travel demand model system with activity Schedule, „Transportation Research”, 35, część A, s. 1–28.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1016/S0965-8564(99)00043-9

Brenner T., Schlump Ch., 2011, Policy Measures and their Effects in the Different Phases of the Cluster Life Cycle, „Regional Studies”, 10, s. 1363–1386.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1080/00343404.2010.529116

Brooks C.E.P., 1949, Metody stastystyczne w klimatologii, „Przegląd Meteorologiczny”, 1/49, Warszawa.
Google Scholar

Caliński T., Dyczkowski A., Kaczmarek Z., 1976, Testowanie hipotez w wielozmianowej analizie wariancji i kowariancji, „Roczniki Akademii Rolniczej”, Poznań, s. 77–114.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1080/04597237608460399

De Almeida E.S., Haddad E.A., Hewings G.J.D., 2010, Transport – Regional Equity Issue Revisited, „Regional Studies”, 10, s. 1387–1400
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1080/00343400601056847

Harrigan F., McGregor P.G., 1989, Neoclassical and Keynesian perspectives on the regional macro-economi: a computable general equilibrium approach, „Regional Studies”, 29, s. 555–573.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1111/j.1467-9787.1989.tb01244.x

Healy A., Morgan K., 2012, Spaces of Innovation: Learning, Proximity and the Ecological Turn, „Regional Studies”, 8, s. 1041–1054.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1080/00343404.2012.672725

Iwaszko-Niziałkowska K., 1994, Sferyczna metoda oceny sieci komunikacyjnej w analizach układów przestrzennych, [w:] Bagiński E. (red.), Planowanie przestrzenne. Zarys metod i technik badawczych, Wydawnictwo Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, s. 67–80.
Google Scholar

Iwaszko-Niziałkowska K., 2010, Powiązania funkcjonalne i relacje z miastem; Migracje, [w:] Modele rozwoju dla terenów urbanizujących się w obrębie wielofunkcyjnych terenów wiejskich w regionie, Analizy, badania i prognozy na rzecz Strategii Rozwoju Województwa Dolnośląskiego, t. 5, Wrocław, s. 111–196.
Google Scholar

Iwaszko-Niziałkowska K., 2012, Sieć transportowa – Geografia a szanse rozwoju regionów, [w:] Ilnicki D., Janec K. (red.), Badania regionalnych i lokalnych struktur przestrzennych, Rozprawy Naukowe Instytutu Geografii i Rozwoju Regionalnego Uniwersytetu Wrocławskiego, 29, Wrocław, s. 101–110.
Google Scholar

Koncepcja Przestrzennego Zagospodarowania Kraju 2030, http://www.mir.gov.pl/rozwoj_regionalny/Polityka_przestrzenna/KPZK/Strony/Koncepcja_Przestrzennego_Zagospodarowania_Kraju.aspx (dostęp: 19.09.2013).
Google Scholar

Lee Y., Hickman M., Washington S., 2007, Household type and structure, time-use pattern, and trip – chaining behaviour, „Transportation Research”, 41, część A, s. 1004–1020.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1016/j.tra.2007.06.007

Olesiuk A., 2009, Konkurencyjność regionów a parki technologiczne i klastry przemysłowe, Oficyna Wydawnicza Branta, Bydgoszcz–Warszawa, s. 79–91.
Google Scholar

Parr J.B., 2004, The policentric urban region: a closer inspection, „Regional Studies”, 38, s. 231–240.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1080/003434042000211114

Parysek J., 1982, Modele klasyfikacji w geografii, „Seria Geografia”, 31, Poznań
Google Scholar

Porter M.E., 2000, Location, competition, and economic development: Local clusters in a global economy, „Economic Development Quarterly”, 14, s. 15–34.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1177/089124240001400105

Romer P.M., 1990, Endogenous technological change, „Journal of Political Economy”, 98, s. 71–102.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1086/261725

Strategia Rozwoju Transportu do 2020 roku (z perspektywą do 2030 roku), http://www.mir.gov.pl/Transport/Zrownowazony_transport/SRT/Documents/Strategia_Rozwoju_Transportu_do_2020_roku.pdf (dostęp: 14.04.2013).
Google Scholar

Wilson R.J., 1998, Wprowadzenie do teorii grafów, (tłum. W. Guzicki), PWN, Warszawa
Google Scholar

Zipser T. i in., 1980, Analiza i ocena alternatywnych modeli docelowych systemu osadniczego, zagadnienia projekcji przestrzeni społeczno-ekonomicznej, Etap III, Raport Instytutu Architektury i Urbanistyki Politechniki Wrocławskiej, Wrocław.
Google Scholar

Published

2014-01-01

How to Cite

Iwaszko-Niziałkowska, K. (2014). Effectiveness of the transportation network in Poland developed within the 2007–2013 EU infrastructure development framework. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Geographica Socio-Oeconomica, (18), 149–167. https://doi.org/10.18778/1508-1117.18.10