Walidacja Skali Wizerunku Miejscowości – pierwsza faza badań

Autor

  • Sławomir Pasikowski Katedra Badań Edukacyjnych, Wydział Nauk o Wychowaniu, Uniwersytet Łódzki

DOI:

https://doi.org/10.18778/1508-1117.31.06

Słowa kluczowe:

Skala Wizerunku Miejscowości, pomiar, walidacja

Abstrakt

W artykule zaprezentowana została idea wizerunku miejscowości oraz przegląd wybranych metod i narzędzi pomiaru tej cechy oraz jej podobnych. Następnie zaprezentowano wyniki badań nad autorskim instrumentem do pomiaru wizerunku miejscowości, jakim jest miasto i wieś. W badaniu uczestniczyło 400 mieszkańców miasta i podmiejskich miejscowości. W wyniku zastosowanej analizy czynnikowej ustalono, że struktura skali przyjmuje postać trójskładnikową. Parametry psychometryczne pozycji skali okazały się zadowalające, a współczynniki jej spójności wewnętrznej odpowiednio wysokie.

Bibliografia

Dej M., Zajda K., 2016, Kontrurbanizacja i jakość życia na wsi, „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Sociologica”, 57: 51–66.
Google Scholar

Dolnicar S., Grun B., 2013, Validly measuring destination image in survey studies, „Journal of Travel Research”, 52 (1): 3–14.
Google Scholar

Dudek-Mańkowska S., 2011, Koncepcja wizerunku miasta, [w:] Grzegorczyk A., Kochaniec A. (red.), Kreowanie wizerunku miast, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Promocji, Warszawa: 42–67.
Google Scholar

Echtner C.M., Ritchie J.R., 2003, The Meaning and Mesurement of Destination Image, „The Journal of Tourism Studies”, 14 (1): 37–48.
Google Scholar

Florek M., Glińska E., Kowalewska A., 2009, Wizerunek miasta: Od koncepcji do wdrożenia, Wolters Kluwer, Warszawa.
Google Scholar

Gallarza M., Saura I.G., Garcia H.C., 2002, Destination Image: Towards a Conceptual Framework, „Annals of Tourism Research”, 29 (1): 56–78.
Google Scholar

Hornowska E., 2009, Testy psychologiczne. Teoria i praktyka (wyd. 4), Wydawnictwo Scholar, Warszawa.
Google Scholar

Jankowski K., Zajenkowski M., 2009, Metody szacowania rzetelności pomiaru testem, [w:] Fronczyk K. (red.), Psychometria. Podstawowe zagadnienia, Wyższa Szkoła Finansów i Zarządzania w Warszawie, Warszawa: 84–110.
Google Scholar

Jenkins O.H., 1999, Understanding and Measuring Tourist Destination Images, „International Journal of Tourism Research”, 1: 1–15.
Google Scholar

Lewicka M., 2005, Ways to make people active: The role of place attachment, cultural capital, and neighborhood ties, „Journal of Environmental Psychology”, 25: 381–395.
Google Scholar

Lynch K., 1960/1990, The Image of the City, (wyd. 20), The MIT Press, Cambridge.
Google Scholar

Majer A., 2010, Socjologia i przestrzeń miejska, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Google Scholar

Mandal A., Moroń M., 2016, Skala przywiązania do miejsca – polska adaptacja The Measure of Place Attachment D. Williamsa i J. Vaske’a (2003), „Psychologia Społeczna”,2 (37): 211–222.
Google Scholar

Mańkowska M., 2010, Wprowadzenie do psychometrii, Wydawnictwo KUL, Lublin.
Google Scholar

Michalska A., 2002, Psychospołeczne więzi z miejscem zamieszkania na przykładzie wybranych osiedli łódzkich i wsi Brudzewice, „Studia Regionalne i Lokalne”, 1 (8): 79–100.
Google Scholar

Michalska A., 2003, Indywidualny i kolektywny wymiar identyfikacji przestrzennej, „Studia Regionalne i Lokalne”, 4 (14): 77–90.
Google Scholar

Nowacki M., Zmyślony P., 2011, The Measurement of City Image: Urban Tourism Market Segmentation, „Current Issues of Tourism Research”, 1 (1): 10–18.
Google Scholar

Pasikowski S., 2017, Metodologiczny kontekst pojęcia dyskryminacji w badaniach nad dyskryminacją społeczną, „Przegląd Badań Edukacyjnych”, 24 (1): 223–237.
Google Scholar

Pasikowski S., Ratkowska-Pasikowska J., 2017, Jakość życia Słupszczanek. Sprawozdanie z badań sondażowych, Niepublikowany raport wykonany na zlecenie Urzędu Miasta Słupska z rekomendacji Rady Kobiet przy Prezydencie Miasta.
Google Scholar

Pióro Z., 1962, Ekologia społeczna w urbanistyce, Arkady, Warszawa.
Google Scholar

Salesses P., Schechtner K., Hidalgo C.A., 2013, The Collaborative Image of The City: Mapping the Inequality of Urban Perception, „PLoS One”, 8 (7): 1–12.
Google Scholar

Starosta P., Brzeziński K., 2014, The Structure of Social Trust in Post-industrial Cities of Central and Eastern Europe, „Przegląd Socjologiczny”, 63 (1): 49–79.
Google Scholar

Sztabiński P.B., Sztabiński F., 1997, Przywiązanie do miejsca zamieszkania jako wymiar polskiego tradycjonalizmu, [w:] Domański H. (red.), Elementy nowego ładu, Wydawnictwo IFiS PAN, Warszawa: 256–269.
Google Scholar

Tobiasz-Lis P., 2016, Uwarunkowania rozwoju a wizerunek miasta. Przykład Łodzi, „Barometr Regionalny”, 14 (2): 85–94.
Google Scholar

Wojciszke B., 2011, Psychologia społeczna, Wydawnictwo Scholar, Warszawa.
Google Scholar

Zajda K., 2017a, Wdrażanie innowacji społecznych przez wiejskie organizacje pozarządowe, „Wieś i Rolnictwo”, 177: 97–114.
Google Scholar

Zajda K., 2017b, Non-governmental organizations’ collaboration with local entities and their potential for implementing social innovations, „Acta Innovations”, 24: 14–21.
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2018-03-30

Jak cytować

Pasikowski, S. (2018). Walidacja Skali Wizerunku Miejscowości – pierwsza faza badań. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Geographica Socio-Oeconomica, (31), 87–102. https://doi.org/10.18778/1508-1117.31.06