Od animacji do innowacji. Jak aktywizować wiejskie społeczności? Przykład Krzaków
DOI:
https://doi.org/10.18778/1508-1117.31.04Słowa kluczowe:
Animacja, innowacja, aktywizacja, animator, młodzież, KrzakiAbstrakt
W artykule zostały ukazane działania podejmowane w niewielkiej wsi na Sieradzczyźnie, które przyczyniły się do zwiększenia aktywności mieszkańców, a przede wszystkim stworzyły młodzieży aktywną formę spędzania wolnego czasu w okresie wolnym od nauki szkolnej. Artykuł stanowi również próbę podsumowania 15-letniego dorobku działalności młodzieży z Krzaków, która od 2003 roku realizuje akcje i projekty odpowiadające na potrzeby wskazywane przez społeczność lokalną. Obecnie nie tylko w jednej miejscowości, ale na terenie gminy. Sposób podejścia do animacji opisany został z perspektywy organizatora, który w procesie działania nabywał nowe kompetencje i umiejętności niezbędne do realizacji zaplanowanych inicjatyw.
Bibliografia
Bąbska B., Dudkiewicz M., 2014, Czym jest usługa OSL?, [w:] Dudkiewicz M. (red.), ABC organizowania społeczności lokalnej. Organizowanie społeczności lokalnej – usługa społeczna. Poradnik III, Centrum Wspierania Aktywności Lokalnej CAL, Warszawa.
Google Scholar
Bąbska B., Jordan P., 2014, Organizator społeczności lokalnej jako refleksyjny praktyk, [w:] Kaźmierczak T. (red.), ABC organizowania społeczności lokalnej. Organizator społeczności lokalnej – refleksyjny praktyk. Poradnik I, Centrum Wspierania Aktywności Lokalnej CAL, Warszawa.
Google Scholar
Białek M., 2005a, DLA Animacja kultury. Metody, działania, inspiracje, Towarzystwo Inicjatyw Twórczych „ę”, Warszawa.
Google Scholar
Białek M., 2005b, Siedmiu wspaniałych, Społeczne Stowarzyszenie Edukacyjno-Teatralne „Stacja Szamocin”, Szamocin.
Google Scholar
EUR-Lex Access to European Union Law: Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006 roku w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie (2006/962/WE), http://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/?uri=celex:32006H0962 (dostęp: 29.05.2018).
Google Scholar
Gawrońska W., 2013, Młodzi buszują w Krzakach, [w:] Szymanik G. (red.), Aktywne społeczności. Zmiana społeczna. Katalog praktyk, t. III, Centrum Wspierania Aktywności Lokalnej CAL, Warszawa.
Google Scholar
Historyczna mapa Krzaków, 2011, Grupa „Rozrywkowa młodzież”, Krzaki.
Google Scholar
Inspiracje z Krzaków, 2014, Pracownia Inspiracji Kulturalnych, Krzaki.
Google Scholar
Kargul J., 2003, Animacja społeczno-kulturalna, [w:] Pilch T., Lepalczyk I. (red.), Pedagogika społeczna, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa.
Google Scholar
Kaźmierczak T., 2014, Być organizatorem społeczności lokalnej, [w:] Kaźmierczak T. (red.), Organizator społeczności lokalnej – refleksyjny praktyk, Centrum Wspierania Aktywności Lokalnej CAL, Warszawa.
Google Scholar
Konieczny M., 2015, Bajkowa Pracownia, [w:] Kołucki S., Matug E. (red.), Atlas dobrych praktyk FIO 2014, Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej, Warszawa.
Google Scholar
Lubimow-Burzyńska I., 2014, Proces tworzenia innowacji społecznych, [w:] Wyrwa J. (red.), Innowacje społeczne w teorii i praktyce, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.
Google Scholar
Pilch T., 2003, Środowisko lokalne – struktura, funkcje, przemiany, [w:] Pilch T., Lepalczyk I. (red.), Pedagogika społeczna, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa.
Google Scholar
Putnam R.D., 2008, Samotna gra w kręgle. Upadek i odrodzenie wspólnot lokalnych w Stanach Zjednoczonych, Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne, Warszawa.
Google Scholar
Pylak W., 2008, Animować, czyli co (robić)?, [w:] Czerkawska M., Mika K. (red.), Animator skuteczny, Instytut Spraw Publicznych, Warszawa.
Google Scholar
Schienstock G., Hämäläinen T., 2001, Transformation of Finnish innovation system: A network approach, Report series 7, SITRA, Helsinki.
Google Scholar