Modelling location of new places in kindergartens in małopolska region based on spatial accessibility

Authors

  • Łukasz Kowalski Uniwersytet Jagielloński, Instytut Geografii i Gospodarki Przestrzennej, Zakład Geografii Ludności, Osadnictwa i Rolnictwa image/svg+xml
  • Anna Łobodzińska Uniwersytet Jagielloński, Instytut Geografii i Gospodarki Przestrzennej, Zakład Geografii Ludności, Osadnictwa i Rolnictwa image/svg+xml

DOI:

https://doi.org/10.18778/1508-1117.14.07

Keywords:

service location, kindergarten, potential model, model of location, spatial accessibility, Małopolska

Abstract

In 2010 only about 50% of children aged 3–6 years in Małopolska region attended kindergartens. Such low index is to some extent an effect of the supply-demand mismatch. The problem becomes even more vital in the context of recent changes in education law. The introduction of obligatory attendance to kindergartens for 5-years-old and postponement of obligatory attendance to schools for 6-years-old children will probably contribute to increase in demand for places in kindergartens. The paper presents a model of location of new places in kindergartens in Małopolska. The authors based the model on potential model. The spatial accessibility to places in kindergartens was analysed in the context of demographic changes in the region. Analysis of 106 Łukasz Kowalski, Anna Łobodzińska demographic indicators in municipalities enabled authors to identify 15 most optimal locations for kindergartens in terms of population changes. Comparison of these data creates basis for estimating future demand for places in such institutions.

References

Ahlfeldt G.M., Feddersen A., 2008, Geography of a sports metropolis, Ideas: economics and finance research: http://ideas.repec.org/ (dostęp: 13.07.2012 r.).
Google Scholar

Czyż T., 2002, Zastosowanie modelu potencjału w analizie zróżnicowania regionalnego Polski, „Studia Regionalne i Lokalne”, 2–3, s. 5–14.
Google Scholar

England K. (red.), 1996, Who will mind the baby?: Geographies of child care and working mothers, Routledge, London.
Google Scholar

Guzik R., 2003, Interpretacja przestrzennej dostępności szkół ponadpodstawowych w oparciu o metodę ilorazu potencjału, [w:] H. Rogacki (red.), Problemy interpretacji wyników metod badawczych stosowanych w geografii społeczno-ekonomicznej i gospodarce przestrzennej, Wydawnictwo Naukowe Bogucki, Poznań, s. 101–110.
Google Scholar

Łobodzińska A., 2011, Dostępność żłobków i przedszkoli w kontekście przemian demograficznych w województwie małopolskim, [w:] Sitek S. (red.), „Stare i nowe problemy badawcze” w geografii społeczno-ekonomicznej, t. 2, Wydawnictwo PTG i UŚ w Katowicach, Sosnowiec, s. 77–88.
Google Scholar

Matykowski R., 1990, Struktura przestrzenna Gniezna i przemieszczenia jego mieszkań- ców, PWN, Warszawa–Poznań.
Google Scholar

Narzędzie ewaluacyjno-badawcze dostępności transportowej gmin w podukładach wojewódzkich, 2012, IGiPZ PAN: http://www.mrr.gov.pl/ (dostęp: 13.07.2012 r.).
Google Scholar

Rich D.C., 1980, Potential models in human geography. Concepts and techniques in modern geography, „Geo Abstracts”, 26: http://qmrg.org.uk/ (dostęp: 13.07.2012 r.).
Google Scholar

Salze P., Banos A., Oppert J.-M., Charreire H., Casey R., Simon Ch., Chaix B., Badariotti D., Weber Ch., 2011, Estimating spatial accessibility to facilities on the regional scale: an extended commuting-based interaction potential model, „International Journal of Health Geographics”, 10: http://www.ij-healthgeographics.com/ (dostęp: 13.07.2012 r.).
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1186/1476-072X-10-2

Published

2013-03-31

How to Cite

Kowalski, Łukasz, & Łobodzińska, A. (2013). Modelling location of new places in kindergartens in małopolska region based on spatial accessibility. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Geographica Socio-Oeconomica, (14), 93–106. https://doi.org/10.18778/1508-1117.14.07

Issue

Section

Articles