Geografia lobbingu - przestrzenne zróżnicowanie postrzegania działalności lobbingowej

Autor

  • Magdalena Rosińska-Bukowska Zakład Handlu Światowego Katedra Międzynarodowych Stosunków Gospodarczych Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny, Uniwersytet Łódzki image/svg+xml
  • Józef Bukowski Zakład Bioetyki i Prawa Medycznego Wojskowy Instytut Medyczny w Warszawie image/svg+xml

DOI:

https://doi.org/10.18778/1508-1117.16.03

Słowa kluczowe:

lobbing, regionalne zróżnicowanie, geografia społeczna, proces legislacyjny

Abstrakt

Celem artykułu jest analiza lobbingu w kontekście geograficznego zróżnicowania regulacji dotyczących tego rodzaju działalności. Dodatkowo podjęto próbę wskazania miejsca polskich regulacji w tym systemie oraz oceny realizowanych praktyk lobbingowych na tle międzynarodowym. Istotą przeprowadzonego badania jest zwrócenie uwagi na przestrzenne zróżnicowanie lobbingu, w tym społeczny odbiór tego typu działalności – swoistą geografię lobbingu i kierunki dokonujących się w tym zakresie zmian. Badane zagadnienia mają charakter interdyscyplinarny i dotyczą szeroko pojętych nauk społecznych, w tym: ekonomii międzynarodowej, ale i geografii społecznej, teorii lokalizacji, socjologiczno-kulturowych aspektów funkcjonowania państw i działających na ich terenie podmiotów, kwestii etycznych etc. Opracowanie składa się z trzech części. W pierwszej przedstawiono istotę lobbingu we współczesnym świecie – strategie i metody oddziaływania na sferę legislacji. W drugiej zaakcentowano różnice między dwoma podstawowymi modelami realizacji i oceny działań lobbingowych – amerykańskim i europejskim. Następnie przedstawiono podstawowe zasady monitorowania lobbingu o charakterze uniwersalnym oraz konsekwencje regionalnego zróżnicowania postrzegania lobbingu dla metod prowadzenia monitoringu tej działalności w poszczególnych państwach. Polski model lobbingu omówiono w ostatniej części artykułu – zaprezentowano go przez pryzmat realizacji lobbingu w polskim parlamencie.

Bibliografia

Appadurai A., 2000, Grassroots Globalization and the Research Imagination, „Public Culture”, 12.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1215/08992363-12-1-1

Auble D., 2013, Lobbyists 2012: Out of the Game or Under the Radar?, Report March 20, 2013, http://www.opensecrets.org/
Google Scholar

Bai J., Olken B.A., 2013, Does Economic Growth Reduce Corruption? Theory and Evidence from Vietnam, Working Papers Series NBER.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.3386/w19483

CBA, 2011, Zinstytucjonalizowana działalność antykorupcyjna na świecie, Wydawnictwo Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Warszawa.
Google Scholar

Clamen M., 2005, Podręcznik lobbingu, Wydawnictwo Felberg, Warszawa
Google Scholar

Daszkiewicz M., 2008, Konkurencyjność. Poziom makro, mezo i mikro, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Google Scholar

De Wit B., Meyer R., 2007, Synteza strategii, Wydawnictwo PWE, Warszawa.
Google Scholar

Gueguen D., 2011, Lobbing europejski, Krajowa Szkoła Administracji Publicznej, Warszawa.
Google Scholar

Hằkansson H., Johanson J., 1993, Formal and Informal Cooperation Strategies in International Industrial Networks, [w:] Ford D. (ed.), Understanding Business Markets: Interaction, Relationships and Networks, Harcourt Brace & Company.
Google Scholar

Jasiecki K., 2002, Lobbing w USA, Europie Zachodniej i Polsce. Podobieństwa i różnice, „Studia Europejskie”, 4.
Google Scholar

Jasiecki K., 2005, Lobbing po polsku, BDS, nr 9.
Google Scholar

Joker J., Rudnicka A., Reichel J., 2011, Nowe horyzonty. Przewodnik po społecznej odpowiedzialności i rozwoju zrównoważonym, Centrum Strategii i Rozwoju Impact, Łódź.
Google Scholar

Lobbying-Forum-Sessions-Material, 2013, OECD Forum on Transparency and Integrity in Lobbing, General Scheme of the Regulation of Lobbying Bill, http://www.oecd.org.pdf
Google Scholar

Kuźma I., 2006, Czym jest Śródziemnomorze dla współczesnej etnologii europejskiej?, Uniwersytet Łódzki, Łódź.
Google Scholar

McGann J.G., 2007, Think Tanks and Policy Advice in the United States. Academics, advisors and advocates, Routledge, New York
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.4324/9780203963203

Mungiu-Pippidi A., 2012, Report Transparency International, Hertie School of Governance Berlin & Fundacja Bertelsmanna.
Google Scholar

New EU lobby register to go online in June, 2011, EurActiv.eu: http://www.euractiv.com
Google Scholar

Pike S., Roos G., 2000, Intellectual Capital Measurement and Holistic Value Approach (HVA), „Works Institute Journal (Japan)”, 42.
Google Scholar

Porter M.E., Kramer M.R., 2011, The Big Idea: Creating Shared Value, „Harvard Business Review”, 89(1/2).
Google Scholar

Rosińska-Bukowska M., 2009, Rola korporacji transnarodowych w procesach globalizacji, Wyd. A. Marszałek, Dom Wydawniczy Duet, Toruń.
Google Scholar

Rosińska-Bukowska M., 2012, Rozwój globalnych sieci biznesowych jako strategia konkurencyjna korporacji transnarodowych, Wydawnictwo UŁ, Łódź
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.18778/7525-675-8

Souza C., 1998, So You Want To Be a Lobbyist? The Inside Story of the Political Lobbying Industry, London.
Google Scholar

The Global Corruption Barometer, 2013, http://www.transparency.org
Google Scholar

Ustawa o działalności lobbingowej, Dz. U., 2005, nr 169, poz. 1414, wejście w życie 5 lutego 2006 r.
Google Scholar

Van Schendelen M. (ed.), 1993, National and Private EC Lobbying, London
Google Scholar

Waning Influence?, 2014, Report Center for Responsive Politics March 18, 2014, http://www.opensecrets.org
Google Scholar

Wiszowaty M.M., 2012, Zagadnienie think tanków w ujęciu interdyscyplinarnym, Ośrodek Analiz Polityczno-Prawnych, Gdańsk
Google Scholar

Wnuk M., Cybulski P., 2013, Co oficjalnie wiemy o lobbingu w Unii Europejskiej, Wydawnictwo Stowarzyszenia „Mam prawo wiedzieć”, Warszawa.
Google Scholar

Zorack J. (ed.), 1990, The Lobbying Handbook, Professional Lobbying and Consulting Center, Washington
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2014-01-01

Jak cytować

Rosińska-Bukowska, M., & Bukowski, J. (2014). Geografia lobbingu - przestrzenne zróżnicowanie postrzegania działalności lobbingowej. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Geographica Socio-Oeconomica, (16), 35–55. https://doi.org/10.18778/1508-1117.16.03

Numer

Dział

Artykuł