Efektywność sieci transportowej w Polsce rozbudowywanej ze wsparciem środków UE w latach 2007–2013

Autor

  • Katarzyna Iwaszko-Niziałkowska Katedra Planowania Przestrzennego Wydział Architektury, Politechnika Wrocławska image/svg+xml

DOI:

https://doi.org/10.18778/1508-1117.18.10

Słowa kluczowe:

sieć transportowa,, dostepność transportowa, struktura sieci transportowych

Abstrakt

W pracy przebadano wzrost efektywności sieci dróg kołowych Polski rozbudowywanej w ramach funduszy unijnych. Wprawdzie inwestycje drogowe podniosły ogólną efektywność całej sieci kraju, ale w trakcie tego procesu spowodowały wzrost zróżnicowania poziomów skomunikowania pomiędzy poszczególnymi obszarami. Wykazano, że mniejsze inwestycje drogowe, subregionalne mogą przynieść w tym względzie większe korzyści.

Bibliografia

Barber M.J., Scherngell T., 2013, Is the European R & D Network Homogeneous? Distinguishing Relevant Network Communities Using Graph Theoretic and Spatial Interaction Modelling Approaches, „Regional Studies”, 8, s. 1283–1298.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1080/00343404.2011.622745

Bowman J.L., Ben-Akiva M.E., 2001, Activity-based disaggregate travel demand model system with activity Schedule, „Transportation Research”, 35, część A, s. 1–28.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1016/S0965-8564(99)00043-9

Brenner T., Schlump Ch., 2011, Policy Measures and their Effects in the Different Phases of the Cluster Life Cycle, „Regional Studies”, 10, s. 1363–1386.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1080/00343404.2010.529116

Brooks C.E.P., 1949, Metody stastystyczne w klimatologii, „Przegląd Meteorologiczny”, 1/49, Warszawa.
Google Scholar

Caliński T., Dyczkowski A., Kaczmarek Z., 1976, Testowanie hipotez w wielozmianowej analizie wariancji i kowariancji, „Roczniki Akademii Rolniczej”, Poznań, s. 77–114.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1080/04597237608460399

De Almeida E.S., Haddad E.A., Hewings G.J.D., 2010, Transport – Regional Equity Issue Revisited, „Regional Studies”, 10, s. 1387–1400
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1080/00343400601056847

Harrigan F., McGregor P.G., 1989, Neoclassical and Keynesian perspectives on the regional macro-economi: a computable general equilibrium approach, „Regional Studies”, 29, s. 555–573.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1111/j.1467-9787.1989.tb01244.x

Healy A., Morgan K., 2012, Spaces of Innovation: Learning, Proximity and the Ecological Turn, „Regional Studies”, 8, s. 1041–1054.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1080/00343404.2012.672725

Iwaszko-Niziałkowska K., 1994, Sferyczna metoda oceny sieci komunikacyjnej w analizach układów przestrzennych, [w:] Bagiński E. (red.), Planowanie przestrzenne. Zarys metod i technik badawczych, Wydawnictwo Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, s. 67–80.
Google Scholar

Iwaszko-Niziałkowska K., 2010, Powiązania funkcjonalne i relacje z miastem; Migracje, [w:] Modele rozwoju dla terenów urbanizujących się w obrębie wielofunkcyjnych terenów wiejskich w regionie, Analizy, badania i prognozy na rzecz Strategii Rozwoju Województwa Dolnośląskiego, t. 5, Wrocław, s. 111–196.
Google Scholar

Iwaszko-Niziałkowska K., 2012, Sieć transportowa – Geografia a szanse rozwoju regionów, [w:] Ilnicki D., Janec K. (red.), Badania regionalnych i lokalnych struktur przestrzennych, Rozprawy Naukowe Instytutu Geografii i Rozwoju Regionalnego Uniwersytetu Wrocławskiego, 29, Wrocław, s. 101–110.
Google Scholar

Koncepcja Przestrzennego Zagospodarowania Kraju 2030, http://www.mir.gov.pl/rozwoj_regionalny/Polityka_przestrzenna/KPZK/Strony/Koncepcja_Przestrzennego_Zagospodarowania_Kraju.aspx (dostęp: 19.09.2013).
Google Scholar

Lee Y., Hickman M., Washington S., 2007, Household type and structure, time-use pattern, and trip – chaining behaviour, „Transportation Research”, 41, część A, s. 1004–1020.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1016/j.tra.2007.06.007

Olesiuk A., 2009, Konkurencyjność regionów a parki technologiczne i klastry przemysłowe, Oficyna Wydawnicza Branta, Bydgoszcz–Warszawa, s. 79–91.
Google Scholar

Parr J.B., 2004, The policentric urban region: a closer inspection, „Regional Studies”, 38, s. 231–240.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1080/003434042000211114

Parysek J., 1982, Modele klasyfikacji w geografii, „Seria Geografia”, 31, Poznań
Google Scholar

Porter M.E., 2000, Location, competition, and economic development: Local clusters in a global economy, „Economic Development Quarterly”, 14, s. 15–34.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1177/089124240001400105

Romer P.M., 1990, Endogenous technological change, „Journal of Political Economy”, 98, s. 71–102.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1086/261725

Strategia Rozwoju Transportu do 2020 roku (z perspektywą do 2030 roku), http://www.mir.gov.pl/Transport/Zrownowazony_transport/SRT/Documents/Strategia_Rozwoju_Transportu_do_2020_roku.pdf (dostęp: 14.04.2013).
Google Scholar

Wilson R.J., 1998, Wprowadzenie do teorii grafów, (tłum. W. Guzicki), PWN, Warszawa
Google Scholar

Zipser T. i in., 1980, Analiza i ocena alternatywnych modeli docelowych systemu osadniczego, zagadnienia projekcji przestrzeni społeczno-ekonomicznej, Etap III, Raport Instytutu Architektury i Urbanistyki Politechniki Wrocławskiej, Wrocław.
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2014-01-01

Jak cytować

Iwaszko-Niziałkowska, K. (2014). Efektywność sieci transportowej w Polsce rozbudowywanej ze wsparciem środków UE w latach 2007–2013. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Geographica Socio-Oeconomica, (18), 149–167. https://doi.org/10.18778/1508-1117.18.10