Znaczenie transferu wiedzy i edukacji dla rozwoju obszarów wiejskich

Autor

  • Brygida Klemens Katedra Polityki Regionalnej Wydział Ekonomii i Zarządzania Politechnika Opolska image/svg+xml

DOI:

https://doi.org/10.18778/1508-1117.20.01

Słowa kluczowe:

edukacja, obszary wiejskie, system dualny, transfer wiedzy, wiedza

Abstrakt

W artykule podjęte zostały rozważania dotyczące możliwości transferu wiedzy i wykorzystania nowych form edukacji dla mieszkańców obszarów wiejskich. Głównym celem artykułu było wskazanie na znaczenie wiedzy i edukacji jako istotnych elementów rozwoju obszarów wiejskich. Tematyka wiedzy i edukacji niezmiennie się tu łączy, gdyż poprzez sprawne systemy edukacyjne gromadzimy wiedzę, którą następnie możemy przetwarzać, uzupełniać i kreować jej nowe zasoby. Konstrukcję artykułu wraz z wprowadzeniem tworzy pięć części. Początkowo podjęto się analizy pojęcia i znaczenia wiedzy i jej dyfuzji dla rozwoju mieszkańców obszarów wiejskich. Następnie zbadano, jak zjawisko wiedzy i edukacji zostało opisane w wybranych dokumentach unijnych, z uwzględnieniem obszarów wiejskich. W kolejnej części zbadano to samo zagadnienie, ale w perspektywie wybranych dokumentów poziomu krajowego (również ze szczególnym uwzględnieniem obszarów wiejskich). W czwartej części omówiono wybrane, możliwe do zastosowania na obszarach wiejskich nowe formy kształcenia i transferu wiedzy. W ostatniej części zaprezentowano możliwe do zastosowania w procesie kształcenia i transferu wiedzy nowoczesne technologie informacyjne i podano przykłady ich zastosowania. Artykuł przygotowany został w oparciu o analizę desk research danych wtórnych, głównie artykułów i publikacji krajowych oraz dokumentów urzędowych szczebla unijnego i krajowego nowego okresu programowania na lata 2014–2020. Analiza przeprowadzona została również wśród zasobów internetowych.

Bibliografia

Beckmann M., Beckmann G., 2009, Kształtowanie społeczeństwa wiedzy, [w:] Poskrobko B. (red.), Wpływ idei zrównoważonego rozwoju na politykę państwa i regionów, Wydawnictwo WSE, Białystok.
Google Scholar

Bedrunka K., 2014, Kształcenie dualne w województwie opolskim jako odpowiedź na potrzeby przedsiębiorstw, „Barometr regionalny. Analizy i prognozy”, 12(2), Wyższa Szkoła Zarządzania i Administracji w Zamościu.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.56583/br.1067

Dale E., 1946, Audio-visual methods in teaching, Dryden Press, New York.
Google Scholar

Dolińska M., 2010, Innowacje w gospodarce opartej na wiedzy, PWE, Warszawa.
Google Scholar

Drucker P.F., 1994, The age of social transformation, „The Atlantic Monthly”, 11.
Google Scholar

Dziedziczak-Foltyn A., 2013, Kształcenie zawodowe i kształcenie dualne w Polsce i województwie łódzkim. Stan obecny i perspektywy rozwoju. Analiza danych zastanych, Łódź.
Google Scholar

Furmanek W., 2014, Wybrane technologie informacyjne dla edukacji – zarys problematyki, „Edukacja–Technika–Informatyka”, 2, Uniwersytet Rzeszowski, Rzeszów.
Google Scholar

Grudzewski W.M., Hejduk I.K., 2004, Zarządzanie wiedzą w przedsiębiorstwach, Wydawnictwo Difin, Warszawa.
Google Scholar

Halamska M., 2014, Struktura społeczna współczesnej polskiej wsi. Zróżnicowanie regionalne, „Wieś i Rolnictwo”, 1(162).
Google Scholar

Jasińska-Biliczak A., 2014, Transfer wiedzy w regionie – wyzwanie dla nauki, ekonomii i przedsiębiorczości regionu, „Barometr regionalny. Analizy i prognozy”, 12(2), Wyższa Szkoła Zarządzania i Administracji w Zamościu.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.56583/br.1062

Klej A., 2013, Wykorzystanie potencjału interaktywnych technologii w procesie dydaktycznym w oparciu o audiowizualną metodę uczenia się Edgara Dale’a, „E-mentor”, 4(51), Dwumiesięcznik Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie.
Google Scholar

Klemens B., 2013, Problematyka rozwoju obszarów wiejskich w dokumentach strategicznych w perspektywie 2020 (ze szczególnym uwzględnieniem województwa opolskiego), [w:] Heffner K. (red.), Rozwój obszarów wiejskich w Polsce a polityka spójności Unii Europejskiej: stare problemy i nowe wyzwania ze szczególnym uwzględnieniem woj. opolskiego, „Studia KPZK PAN”, 154, Warszawa.
Google Scholar

Klemens B., 2014, Koncepcja klastrów a zagadnienia transferu wiedzy w perspektywie 2014–2020, „Barometr regionalny. Analizy i prognozy”, 12(2), Wyższa Szkoła Zarządzania i Administracji w Zamościu.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.56583/br.1052

Kształcenie dorosłych, 2009, GUS, Warszawa.
Google Scholar

Kupidura T., 2014, Technologie informacyjno-komunikacyjne w projektach międzynarodowych wspierających rozwój kompetencji cyfrowych, „Edukacja Ustawiczna Dorosłych”, 3(86).
Google Scholar

Kwiatkiewicz A., 2006, Edukacja zawodowa w niemieckim systemie dualnym, „E-mentor”, 1(13), Dwumiesięcznik Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie.
Google Scholar

Kwiatkowska-Ciotucha D., Załuska U., 2014, Możliwości otwarcia się uczelni na kształcenie ustawiczne, „Studia i Prace Wydziału Nauk Ekonomicznych i Zarządzania”, 36, Uniwersytet Szczeciński, Szczecin.
Google Scholar

Nurzyńska I., Poczta W. (red.), 2014, Polska wieś 2014. Raport o stanie wsi, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa.
Google Scholar

OECD, 2001, Knowledge management in learning society, Paris.
Google Scholar

Piecuch A., 2014, Edukacja coraz bardziej mobilna, „Edukacja–Technika–Informatyka”, 2, Uniwersytet Rzeszowski, Rzeszów.
Google Scholar

Piontek B., Buczek P., 2014, Integracja wiedzy i edukacji i jej znaczenie dla zarządzania rozwojem społeczno-gospodarczym, „Nierówności Społeczne a Wzrost Gospodarczy”, 39(3).
Google Scholar

Pokorska A., Kaleta A., 2012, E-learning na obszarach wiejskich Polski, [w:] „Kultura i Edukacja”, 3(89).
Google Scholar

Polska wieś 2012. Potencjał obszarów wiejskich szansą rozwoju, 2012, Kancelaria Prezydenta Rzeczpospolitej Polskiej, Warszawa.
Google Scholar

Probst G.J.B., Raub S., Romhardt K., 2002, Zarządzanie wiedzą w organizacji, Oficyna Ekonomiczna, Oddział Polskich Wydawnictw Profesjonalnych, Kraków.
Google Scholar

Słownik języka polskiego, 1981, t. 3, PWN, Warszawa.
Google Scholar

Stalończyk I., 2014, Edukacja formalna i pozaformalna w procesie kształtowania społeczeństwa wiedzy, „Nierówności Społeczne a Wzrost Gospodarczy”, 37(1).
Google Scholar

Szafraniec K., 2012, Szanse życiowe wiejskiej młodzieży, [w:] Wilkin J., Nurzyńska I. (red.), Raport o stanie wsi. Polska wieś 2012, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa.
Google Scholar

Urbanikowa J., 2010, Ocena sytuacji w szkolnictwie wyższym w Polsce w zakresie problematyki uczenia się przez całe życie ze szczególnym uwzględnieniem uznawania kompetencji zdobytych w sferze pozaformalnej z perspektywy Procesu Bolońskiego, ekspertyza na zlecenie Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Warszawa, 23.03.2010, http://www.nauka.gov.pl/fileadmin/user_upload/Finansowanie/fundusze_europejskie/PO_KL/Projekty_systemowe/20101020_eksper-tyza_odsumowanie_urbanik1.pdf (dostęp: 18.07.2013).
Google Scholar

Zadrożniak M., 2015, Wyrównywanie szans edukacyjnych w ramach polityki spójności jako kierunek poprawy jakości życia mieszkańców obszarów wiejskich w Polsce, „Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu”, 380, Wrocław.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.15611/pn.2015.380.31

Zieliński M., Gaura E., 2014, Wykształcenie jako element kapitału ludzkiego, [w:] „Organizacja i Zarządzanie”, 69, Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej.
Google Scholar

Europa 2020, Strategia na rzecz inteligentnego i zrównoważonego rozwoju sprzyjającego włączeniu społecznemu, Komunikat Komisji Europejskiej, Bruksela 03.03.2010, KOM (2010) 2020, wersja ostateczna.
Google Scholar

Narodowe strategiczne ramy odniesienia 2007‒2013 wspierające wzrost gospodarczy i zatrudnienie, 2007, Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, Warszawa.
Google Scholar

Opinia Sekcji rolnictwa, rozwoju wsi i środowiska naturalnego w sprawie ustawicznego kształcenia i szkolenia zawodowego na obszarach wiejskich, Europejski Komitet Ekonomiczno-Społeczny, Bruksela 11.08.2015.
Google Scholar

Program operacyjny Wiedza‒Edukacja‒Rozwój 2014‒2020, Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju, Warszawa 17.12.2014.
Google Scholar

Program rozwoju edukacji na obszarach wiejskich na lata 2008‒2013, 2008, Ministerstwo Edukacji Narodowej, Warszawa.
Google Scholar

Program rozwoju obszarów wiejskich na lata 2014‒2020, 2014, Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Warszawa.
Google Scholar

Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE nr 1304/2013 z dnia 17 grudnia 2013 roku w sprawie Europejskiego Funduszu Społecznego i uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 1081/2006.
Google Scholar

Strategia rozwoju kapitału ludzkiego 2020, 2013, Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej, Warszawa.
Google Scholar

Strategia zrównoważonego rozwoju wsi, rolnictwa i rybactwa na lata 2012‒2020, 2012, Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Warszawa.
Google Scholar

Ustawa z dnia 27 lipca 2005 roku, Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz.U., tj., 2012, art. 2, pkt. 1, z późn. zm.).
Google Scholar

http://geopark-goraswanny.pl
Google Scholar

www.eip-agri.eu
Google Scholar

http://www.europarl.europa.eu/
Google Scholar

http://www.firmyrodzinne.pl/sites/default/files/szkolimy_dualnie.pdf
Google Scholar

http://www.ted.com/talks/ken_robinson_changing_education_paradigms
Google Scholar

http://www.unesco.pl/fileadmin/user_upload/pdf/4_Filary_Raport_Delorsa.pdf
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2015-01-01

Jak cytować

Klemens, B. (2015). Znaczenie transferu wiedzy i edukacji dla rozwoju obszarów wiejskich. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Geographica Socio-Oeconomica, (20), 5–23. https://doi.org/10.18778/1508-1117.20.01