Wydatki na dobra i usługi związane z rozwojem intelektualnym członków gospodarstw domowych z perspektywy wiejskich budżetów domowych

Autor

  • Marlena Piekut Kolegium Nauk Ekonomicznych i Społecznych Politechnika Warszawska, Filia w Płocku image/svg+xml

DOI:

https://doi.org/10.18778/1508-1117.20.04

Słowa kluczowe:

konsumpcja, gospodarstwo domowe, rozwój intelektualny, budżety gospodarstw domowych, wieś

Abstrakt

Inwestowanie w dobra i usługi związane z kształceniem mogą przynieść wymierne efekty społeczne. W artykule skupiono się na analizie cech determinujących wydatki na rozwój intelektualny członków rodziny w wiejskich gospodarstwach domowych oraz dokonano porównania poziomu wydatków na kształcenie w zależności od miejsca lokalizacji, tj. uwzględniono gospodarstwa domowe zlokalizowane w największych miastach oraz gospodarstwa domowe zlokalizowane na wsiach. Wydaje się, że mimo licznych przeobrażeń polskiej wsi nadal utrzymują się znaczne różnice w modelach konsumpcji, także w odniesieniu do wydatków na kształcenie, między gospodarstwami domowymi z miast i ze wsi.

Bibliografia

Analiza skupień, Electronic Statistics Textbook, StatSoft., http://www.statsoft.pl/textbook/stathome_stat.html?http%3A%2F%2Fwww.statsoft.pl%2Ftextbook%2Fstcluan.html (dostęp: 23.07.2014).
Google Scholar

Badora B., 2013, Wydatki rodziców na edukację dzieci w roku szkolnym 2013/2014. Komunikat z badań, CBOS, Warszawa.
Google Scholar

Block A. i in., 2013, Koszty edukacji ponadgimnazjalnej i policealnej. Raport, Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa.
Google Scholar

Budżety gospodarstw domowych w 2012 roku, GUS, Warszawa (niepublikowane dane).
Google Scholar

Czapiewska G., 2014, Kapitał społeczno-kulturowy na obszarach wiejskich województwa pomorskiego – geneza i współczesne trendy zmian, [w:] Regionalny wymiar przemian polskiej wsi – aspekty społeczne i środowiskowe, „Studia Obszarów Wiejskich”, 35, s. 122-136.
Google Scholar

Dresler E., 2003, Społeczeństwo obywatelskie – nowa idea obecna w strategii rozwoju lokalnego obszarów wiejskich, [w:] Strategia rozwoju lokalnego. Aspekty instytucjonalne, 1, SGGW, Warszawa, s. 179-189.
Google Scholar

Gutkowska K., Piekut M., 2014, Konsumpcja w wiejskich gospodarstwach domowych, „Wieś i Rolnictwo”, 4(165).
Google Scholar

Kołaczek B., 2011, Edukacja i inwestycje rodziny w kształcenie młodego pokolenia a rynek pracy, „Polityka Społeczna”, 38/10(451), s. 1-8.
Google Scholar

Matuszczak A., 2014, Edukacja przedszkolna na polskiej wsi w okresie transformacji gospodarczej, „Progress in Economic Sciences”, 1, s. 165-177.
Google Scholar

Piekut M., 2014, Nierówności w wydatkach na edukację w europejskich gospodarstwach domowych, [w:] „Nierówności społeczne a wzrost gospodarczy. W kierunku zintegrowanego rozwoju”, 39, Uniwersytet Rzeszowski, s. 250-261.
Google Scholar

Rokicka M., Sztanderska U., 2013, Cechy społeczno-ekonomiczne rodziny a ponoszenie wydatków na prywatne dobra i usługi edukacyjne, „Edukacja” 121(1).
Google Scholar

Stanisz A., 2002, Korelacja kanoniczna, „Medycyna Praktyczna”, 6.
Google Scholar

Wójcik M., 2008, Przemiany społeczno-gospodarcze wsi aglomeracji łódzkiej w okresie transformacji ustrojowej, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2015-01-01

Jak cytować

Piekut, M. (2015). Wydatki na dobra i usługi związane z rozwojem intelektualnym członków gospodarstw domowych z perspektywy wiejskich budżetów domowych. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Geographica Socio-Oeconomica, (20), 59–73. https://doi.org/10.18778/1508-1117.20.04