Przestrzenne konteksty konkurencji w sektorze usług hotelowych

Autor

  • Tomasz Napierała Uniwersytet Łódzki, Wydział Nauk Geograficznych, Instytut Geografii Miast i Turyzmu, Zakład Geografii Hotelarstwa

DOI:

https://doi.org/10.18778/1508-1117.27.11

Słowa kluczowe:

Konkurencja, ekonomia, geografia ekonomiczna, geografia turyzmu, geografia hotelarstwa

Abstrakt

Krytyka neoklasycznego (neoliberalnego) rozumienia procesu konkurencji doprowadziła w XX wieku do wykształcenia wielu nowych kierunków badawczych w ekonomii, definiujących i interpretujących na nowo zjawiska konkurencji. Odrzucenie założeń ekonomii neoliberalnej (szczególnie w odniesieniu do równowagi rynkowej czy dostępu do informacji rynkowej) skutkowało koniecznością redefiniowania metodyki geografii ekonomicznej w zakresie badania przestrzennych aspektów konkurencji. Wreszcie, procesy zachodzące na gruncie geografii ekonomicznej wtórnie oddziaływały na rozwój nauk ekonomicznych. Celem niniejszego artykułu jest próba prześledzenia wzajemnych oddziaływań metodologicznych na linii ekonomia – geografia ekonomiczna, w zakresie badania przestrzennych kontekstów konkurencji w sektorze usług hotelowych.

Bibliografia

Audretsch D.B. i Feldman M.P., 1996, R & D Spillovers and the Geography of Innovation and Production, „The American Economic Review”, 86 (3), s. 630–640.
Google Scholar

Barney J., 1991, Firm Resources and Sustained Competitive Advantage, „Journal of Management”, 17 (1), s. 99–120.
Google Scholar

Bartkowiak P., 2014, Koncepcja współkreowania wartości dla klienta na przykładzie modelu DART, „Studia i Prace Kolegium Zarządzania i Finansów”, 136, SGH, s. 9–18.
Google Scholar

Baum J.A.C., Mezias S.J., 1992, Localized Competition and Organizational Failure in the Manhattan Hotel Industry, 1898–1990, „Administrative Science Quarterly”, 37 (4), s. 580–604.
Google Scholar

Bégin S., 2000, The Geography of a Tourist Business: Hotel Distribution and Urban Development in Xiamen, China, „Tourism Geographies”, 2 (4), s. 448–471.
Google Scholar

Boschma R.A., Frenken K., 2006, Why is Economic Geography not an Evolutionary Science? Towards an Evolutionary Economic Geography, „Journal of Economic Geography,” 6 (3), s. 273–302.
Google Scholar

Boschma R.A., Lambooy J.G., 1999, Evolutionary Economics and Economic Geography, „Journal of Evolutionary Economics”, 9 (4), s. 411–429.
Google Scholar

Brouder P., 2014a, Evolutionary Economic Geography: A New Path for Tourism Studies?, „Tourism Geographies”, 16 (1), s. 2–7.
Google Scholar

Brouder P., 2014b, Evolutionary Economic Geography and Tourism Studies: Extant Studies and Future Research Directions, „Tourism Geographies”, 16 (4), s. 540–545.
Google Scholar

Brouder P., Eriksson R.H., 2012, Staying Power: What Influences Micro-firm Survival in Tourism?, „Tourism Geographies”, 15 (1), s. 125–144.
Google Scholar

Brouder P., Eriksson R.H., 2013, Tourism Evolution: On the Synergies of Tourism Studies and Evolutionary Economic Geography, „Annals of Tourism Research”, 43, s. 370–389.
Google Scholar

Butler R.W., 1980, The Concept of a Tourist Area Cycle of Evolution: Implication for Management of Resources, „Canadian Geographer,” 24, s. 5–12.
Google Scholar

Butler R.W., 2006, The Concept of a Tourist Area Cycle of Evolution: Implications for Management of Resources, [w:] Butler R.W. (red.), The Tourism Area Life Cycle: Applications and Modifications, Channel View Publications, Clevedon–Buffalo–Toronto, s. 3–12.
Google Scholar

Chamberlin E., 1933, The Theory of Monopolistic Competition, Harvard University Press, Cambridge.
Google Scholar

Clark J.M., 1955, Competition: Static Models and Dynamic Aspects, „The American Economic Review”, 45 (2), s. 450–462.
Google Scholar

Conner K.R., 1991, A Historical Comparison of Resource-Based Theory and Five Schools of Thought within Industrial Organization Economics: Do We Have a New Theory of the Firm?, „Journal of Management”, 17 (1), s. 121–154.
Google Scholar

Czerniachowicz B., 2012, Budowanie konkurencyjności przedsiębiorstwa w podejściu zasobowym na podstawie firmy „a”, Studia i Prace Wydziału Nauk Ekonomicznych i Zarządzania Uniwersytetu Szczecińskiego, 25, s. 287–302.
Google Scholar

Dierickx I., Cool K., 1989, Asset Stock Accumulation and Sustainability of Competitive Advantage, „Management Science”, 35, s. 1504–1511.
Google Scholar

Dökmeci V., Balta N., 1999, The Evolution and Distribution of Hotels in Istanbul, „European Planning Studies”, 7 (1), s. 99–109.
Google Scholar

Dunning J.H., 2001, The Eclectic (OLI) Paradigm of International Production: Past, Present and Future, „International Journal of the Economics of Business”, 8 (2), s. 173–190.
Google Scholar

Glapiński A., 2013, Kwestie metodologiczne podejścia ewolucyjnego w ekonomii, „Gospodarka Narodowa”, 261–262 (5–6), s. 5–17.
Google Scholar

Gołembski G. i in., 2010, Investment decisions in the early stages of the tourism area life cycle, „Tourism: An International Interdisciplinary Journal”, 58 (4), s. 361–377.
Google Scholar

Granovetter M., 1985, Economic Action and Social Structure: The Problem of Embeddedness, „American Journal of Sociology”, 91 (3), s. 481–510.
Google Scholar

Haggett P., 1975, Geography: A Modern Synthesis, Harper International Edition, New York–Evanston–San Francisco–London.
Google Scholar

Hamel G., Doz Y.L., Prahalad C.K., 1989, Collaborate with Your Competitors – and Win, Harvard Business Review, Jan–Feb, s. 133–139.
Google Scholar

Helmers C.G. i in., 2009, Entry Size, Ownership Form, and Spatial Location: An Analysis of the Hotel Industry, [w:] Agricultural & Applied Economics Associations 2009 Joint Annual Meeting, Milwaukee, s. 1–20.
Google Scholar

Howells J., Bessant J., 2012, Introduction: Innovation and Economic Geography: A Review and Analysis, „Journal of Economic Geography”, 12 (5), s. 929–942.
Google Scholar

Hunt S.D., 2000, A General Theory of Competition: Resources, Competences, Productivity, Economic Growth, Sage Publications Inc., Thousand Oaks–London–New Delhi.
Google Scholar

Hunt S.D., 2011, The Theory of Monopolistic Competition, Marketing’s Intellectual History, and the Product Differentiation Versus Market Segmentation Controversy, „Journal of Macromarketing”, 31 (1), s. 73–84.
Google Scholar

Johnson C., Vanetti M., 2005, Locational Strategies of International Hotel Chains, „Annals of Tourism Research”, 32 (4), s. 1077–1099.
Google Scholar

Kalnins A., Chung W., 2004, Resource-Seeking Agglomeration: A Study of Market Entry in the Lodging Industry, „Strategic Management Journal”, 25 (7), s. 689–699.
Google Scholar

Kirzner I., 2010, Konkurencja i przedsiębiorczość, Fijorr Publishing Company, Warszawa.
Google Scholar

Komppula R., 2014, The Role of Individual Entrepreneurs in the Development of Competitiveness for a Rural Tourism Destination – A Case Study, „Tourism Management”, 40, s. 361–371.
Google Scholar

Kowalczyk A., 2001, Geografia hotelarstwa, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
Google Scholar

Koźmiński A.K., Latusek-Jurczak D., 2011, Rozwój teorii organizacji, Wolters Kluwer Polska, Warszawa.
Google Scholar

Krugman P., 1997, Development, Geography and Economic Theory, The MIT Press, Cambridge.
Google Scholar

Krzesiwo K., Mika M., 2011, Ocena atrakcyjności turystycznej stacji narciarskich w świetle zagadnienia ich konkurencyjności – studium porównawcze Szczyrku i Białki Tatrzańskiej, „Prace Geograficzne”, 125, s. 95–110.
Google Scholar

Lisowski A., 2003, Koncepcje przestrzeni w geografii człowieka, Wydział Geografii i Studiów Regionalnych Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.
Google Scholar

Lösch A., 1961, Gospodarka przestrzenna: Teoria lokalizacji, Państwowe Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.
Google Scholar

Ma M., Hassink R., 2013, An Evolutionary Perspective on Tourism Area Development, „Annals of Tourism Research”, 41, s. 89–109.
Google Scholar

Markiewicz E., Niezgoda A., 2015, Zmiany w zachowaniach konsumentów na rynku turystycznym w erze społeczeństwa twórczego, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Problemy Zarządzania, Finansów i Marketingu, 38, s. 37–45.
Google Scholar

Maskell P., 2001, The Concept of the Firm in Economic Geography, „Economic Geography”, 77 (4), s. 329–344.
Google Scholar

Matczak A., Napierała T., 2014, Zmiany w lokalizacji hoteli w Budapeszcie, [w:] Gołembski G., Niezgoda A. (red.), Turystyka wobec zmian współczesnego świata, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Poznań, s. 127–139.
Google Scholar

McCarthy J.E., 1968, Basic Marketing: A Managerial Approach, R.D. Irwin, Homewood.
Google Scholar

Mises L. von, 2007, Ludzkie działanie. Traktat o ekonomii, Fundacja Instytut Edukacji Ekonomicznej im. Ludwiga von Misesa, Wrocław.
Google Scholar

Morrill R.L., 1974, The Spatial Organization of Society, Duxbury Press, Pacific Grove.
Google Scholar

Napierała T., 2013, Przestrzenne zróżnicowanie cen usług hotelowych w Polsce, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
Google Scholar

Niewiadomski P., 2013, Towards an Economic-Geographical Approach to the Globalisation of the Hotel Industry, „Tourism Geographies: An International Journal of Tourism Space, Place and Environment”, 16 (1), s. 48–67.
Google Scholar

Niezgoda A., 2013, Prosument na rynku turystycznym – próba zdefiniowania, Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 304, s. 203–210.
Google Scholar

Papatheodorou A., 2004, Exploring the Evolution of Tourism Resorts, „Annals of Tourism Research”, 31 (1), s. 219–237.
Google Scholar

Penrose E., 2011, The Theory of the Growth of the Firm, Oxford University Press, Oxford.
Google Scholar

Porter M.E., 2006, Strategia konkurencji: Metody analizy sektorów i konkurentów, Wydawnictwo MT Biznes, Warszawa.
Google Scholar

Porter M.E., Millar V.E., 2001, W jaki sposób informacja wpływa na przewagę konkurencyjną?, [Porter M.E. (red.)], Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.
Google Scholar

Prahalad C.K., Hamel G., 1990, The Core Competence of the Corporation, Harvard Business Review, May–Jun, s. 79–90.
Google Scholar

Rogerson J.M., 2012, The Changing Location of Hotels in South Africa’s Coastal Cities, 1990–2010, „Urban Forum”, 23 (1), s. 73–91.
Google Scholar

Rogerson J.M., 2013, The Economic Geography of South Africa’s Hotel Industry 1990–2010, „Urban Forum”, 24 (3), s. 425–446.
Google Scholar

Rumelt R.P., 1997, Towards a Strategic Theory of the Firm, [w:] Foss N.J. (red.), Resources, Firms, and Strategies: A Reader in the Resource-based Perspective, Oxford University Press, Oxford, s. 131–145.
Google Scholar

Sanz-Ibáñez C., Clavé S.A., 2014, The Evolution of Destinations: Towards an Evolutionary and Relational Economic Geography Approach, „Tourism Geographies”, 16 (4), s. 563–579.
Google Scholar

Schumpeter J.A., 2009, Kapitalizm, socjalizm, demokracja, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Google Scholar

Suliborski A., 2010, Funkcjonalizm w polskiej geografii miast: Studia nad genezą i pojęciem funkcji, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
Google Scholar

Swedberg R., 2003, Principles of Economic Sociology, Princeton University Press, Princeton.
Google Scholar

Szutowski D., 2016, Innovation and Market Value: The Case of Tourism Enterprises, Difin, Warsaw.
Google Scholar

Toffler A., 1997, Trzecia fala, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa.
Google Scholar

Urtasun A., Gutiérrez I., 2006, Hotel Location in Tourism Cities: Madrid 1936–1998, „Annals of Tourism Research”, 33 (2), s. 382–402.
Google Scholar

Uzzi B., 1996, The Sources and Consequences of Embeddedness for the Economic Performance of Organizations: The Network Effect, „American Sociological Review”, 61 (4), s. 674–698.
Google Scholar

Vargo S.L., Lusch R.F., 2004, Evolving to a New Dominant Logic for Marketing, „Journal of Marketing”, 68 (1), s. 1–17.
Google Scholar

Weber M., 2015, Etyka protestancka i duch kapitalizmu, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.
Google Scholar

Włodarczyk B., 2015, Hotele w przestrzeni miejskiej Łodzi, „Turyzm”, 25 (2), s. 63–75.
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2017-03-30

Jak cytować

Napierała, T. (2017). Przestrzenne konteksty konkurencji w sektorze usług hotelowych. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Geographica Socio-Oeconomica, (27), 153–186. https://doi.org/10.18778/1508-1117.27.11