Granice wewnętrzne – granice zewnętrzne. Kontekst amerykański
DOI:
https://doi.org/10.18778/1508-1117.26.03Słowa kluczowe:
Granica, filozofia, napięcie, państwo, pogranicze, religiaAbstrakt
Niniejszy tekst jest krótką charakterystyką Ameryki jako struktury wielu granic. Stany Zjednoczone powstały na gruncie umowy, a zatem są nazywane pierwszym krajem nowoczesnym – bo zbudowanym zgodnie z ideą niesioną przez koncepcje filozoficzne nowoczesności. Będąc kolebką wielu kultur i języków, kraj ten jest szczególnie ciekawym przykładem łagodzenia napięć i budowania porozumienia na granicy. Mamy tu do czynienia zarówno z oddziaływaniem idei filozoficznych, jak też myśli religijnej podzielonego chrześcijaństwa europejskiego. W religijnej postawie deizmu zresztą te dwa obszary – w postaci religii jako wolnego wyboru – łączą się ze sobą. Ponieważ państwo dystansuje się od religii, dając jednocześnie swobodę praktykowania wielu wyznań, tworzą się kolejne pogranicza. Ponieważ z założenia rząd powinien być ograniczony, tak iż społeczeństwo ma swobodę działania w granicach obowiązującego prawa, pogranicza funkcjonują na zasadzie pokojowej koegzystencji.Bibliografia
Conde A. de, 1963, A History of American Foreign Policy, Charles Scribner’s Sons, New York.
Google Scholar
Galbraith J.K., 1958, The Affluent Society, Mentor Books, New York.
Google Scholar
Garraty J.A., 1966, The American Nation. A History of the United States, Harper & Row, New York.
Google Scholar
Greenberg E.S., Page B.I., 1995, The Struggle for Democracy, Harper Collins College Publishers, New York.
Google Scholar
Grob G.N., Beck R.N., 1963, American Ideas, vol. I, The Free Press of Glencoe, London.
Google Scholar
Harrington M., 1973, The Other America, Penguin Books, Baltimore.
Google Scholar
Himmelfarb G., 2007, Jeden naród, dwie kultury, tłum. P. Bogucki, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa.
Google Scholar
Lipset S.M., 2008, Wyjątkowość amerykańska – broń obosieczna, tłum. B. Piasecki, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa.
Google Scholar
Locke J., 1963, List o tolerancji, tłum. L. Joachimowicz, PWN, Warszawa.
Google Scholar
Maritain J., 1996, Reflections on America, http://www3.nd.edu/Departments/Maritain/etext/reflect0.html#F (dostęp:10.04.2015).
Google Scholar
Neuhaus R.J., 1986, From Providence to Privacy: Religion and the Redefinition of America, [w:] Neuhaus R.J. (red.), Unsecular America, William B. Eerdmans Publishing Co., Grand Rapids, s. 52–66.
Google Scholar
Putnam R., 2008, Samotna gra w kręgle, tłum. P. Sadura, S. Szymański, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa.
Google Scholar
Ross T.E., 1986, Buffer States: A Geographer’s Perspective, [w:] Chay J., Ross T.E. (red.), Buffer States in World Politics, Westview Press, Boulder and London s. 11–17.
Google Scholar
Santayana G., 1962, Reason in Religion, Collier Books, New York.
Google Scholar
Sowell Th., 1981, Ethnic America. A History, Basic Books, New York.
Google Scholar
Taylor Ch., 2010, Nowoczesne imaginarium społeczne, tłum. A. Puchejda, K. Szymaniak, Wydawnictwo Znak, Kraków.
Google Scholar
Tyler A.F., 1962, Freedom’s Ferment, Harper & Row, New York.
Google Scholar