Spuren eines Vielvölkerstädtchens. Das polnischukrainisch-jüdische Zolkiew der Salcia Landmann ("Erzählte Bilderbogen aus Ostgalizien")
DOI:
https://doi.org/10.18778/2196-8403.2011.04Słowa kluczowe:
„Erzählte Bilderbogen aus Ostgalizien”, Salcia Landmann, autobiografia, Żydyi galicyjscy, judaistyka, Żółkiew, literatura wspomnieniowa, galicyjskie miasteczkoAbstrakt
Tekst Erzählte Bilderbogen aus Ostgalizien autorstwa SALCII LANDMANN jest przykładem prozy autobiograficznej Żydów galicyjskich, którzy wyemigrowali na Zachód. Znana judaistka, która poprzez swoją twórczość przyczyniła się do popularyzacji wymarłego języka i kultury ludności żydowskiej z dawnej Galicji, w oparciu o wspomnienia i własne poszukiwania konstruuje swoje miasto rodzinne Żółkiew. Analiza tekstu ukazuje typowe dla wschodnio żydowskiej literatury wspomnieniowej elementy i ukazuje wpływ, jaki na późniejszą publicystyczną twórczość autorki miało życie codzienne Żydów w tym wielonarodowym, galicyjskim miasteczku.
Bibliografia
BECHTEL, DELPHINE (2008): Von Lemberg nach L’viv. Gedächtniskonflikte in einer Stadt an der Grenze. In: Osteuropa 6:211-227.
Google Scholar
CZARNECKI, JERZY (2003): Mein Leben als „Arier“. Aus den Erinnerungen eines Davongekommenen. In: Neue Züricher Zeitung, 05.7.2003.
Google Scholar
DÖBLIN, ALFRED (32000): Reise in Polen. München.
Google Scholar
EBERHARDT, PIOTR (1998): Polska ludność kresowa. Rodowód, liczebność, rozmieszczenie. [Die polnische Grenzland-Bevölkerung. Abstammung, Anzahl, Verteilung]. Warszawa.
Google Scholar
GĄSIOROWSKI, STEFAN (2001): Chrześcijanie i Żydzi w Żółkwi w XVII i XVIII wieku. [Christen und Juden in Zolkiew im 17. und 18. Jahrhundert]. Kraków.
Google Scholar
Іванов, Олександр [Ivanov, Aleksander] (2004): Жовква. Держабний історико- архітектурий запобідник. [Zolkiew. Die staatliche historisch-architektonische Schutzzone]. Лъвів.
Google Scholar
JAŚTAL, KATARZYNA (1998): Erzählte Zeiträume. Kindheitserinnerungen aus den Randgebieten der Habsburgermonarchie von Manès Sperber, Elias Canetti, Gregor von Rezzori. Kraków.
Google Scholar
KASZYŃSKI, STEFAN H. (1999): Summa vitae Austriacae. Szkice o literaturze austriackiej. [Skizzen zur österreichischen Literatur]. Poznań.
Google Scholar
KŁAŃSKA, MARIA (1994): Aus dem Schtetl in die Welt 1772-1938. Ostjüdische Autobiographien in deutscher Sprache. Wien/Köln/Weimar.
Google Scholar
LANDMANN, SALCIA (1975): Erzählte Bilderbogen aus Ostgalizien. München.
Google Scholar
LANDMANN, SALCIA (1962 / 1979): Jiddisch – Das Abenteuer einer Sprache. München.
Google Scholar
LANDMANN, SALCIA (1979a): Marxismus und Sauerkirschen. Streitbare Zeitbetrachtungen. Wiesbaden/ München.
Google Scholar
LIPIŃSKI, KRZYSZTOF (2000): Salcia Landmanns jüdische Identität im Spiegel ihrer galizischen „Erinnerungen“. In: HAHN, HANS HENNING / STÜBEN, JENS (eds.): Jüdische Autoren Ostmitteleuropas im 20. Jahrhundert. Frankfurt (M.) u. a., 313-334.
Google Scholar
SAUERLAND, KAROL (1996): „Das ostjüdische Antlitz“ in den Augen von Gustav Landauer, Arnold Zweig, Alfred Döblin und Joseph Roth. In: Convivium:107-132.
Google Scholar
SCHLAPP, MANFRED (2003): Eintrag zu Salcia Landmann. In: BAUTZ, TRAUGOTT (ed.): Biographisch-Bibliographisches Kirchenlexikon. Band XXI. Nordhausen, Spalten 780-786.
Google Scholar
SOBIESKI, JAN (1962): Listy do Marysieńki. [Briefe an Marysieńka]. Bearbeitet von Leszek Kukulski. Warszawa.
Google Scholar
ŚLIZIŃSKI, JERZY (1979): Jan III Sobieski w literaturze narodów Europy. [Jan III. Sobieski in der Literatur der Nationen Europas]. Warszawa.
Google Scholar
WALLAS, ARMIN (1993): Kindheit in Galizien. Das galizische Judentum im Spiegel der Autobiographien von Minna Lachs und Manès Sperber. In: Sprachkunst 1:19-40.
Google Scholar
ZIELIŃSKI, ZYGMUNT (1997): Galicja Salci Landmann. [Das Galizien der Salcia Landmann]. In: Akcent 18, 1:135-137.
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.