Puste przestrzenie i wolne przestrzenie: krytyczna analiza przykładowych stanowisk badawczych dotyczących wykorzystania komiksów na lekcjach języka niemieckiego jako obcego
DOI:
https://doi.org/10.18778/2196-8403.S1.04Słowa kluczowe:
komiks, narracja graficzna, język niemiecki jako język obcy, alfabetyzm wizualny, kompetencja wizualnaAbstrakt
Artykuł przedstawia sugestie dotyczące rozszerzenia dydaktyki języka niemieckiego jako języka obcego o zastosowanie w programie komiksów i powieści graficznych. Pytanie dotyczy opracowań w odpowiedniej literaturze specjalistycznej oraz podejścia dydaktycznego do gatunków komiksowych. W moim raporcie z badań uwzględniono tylko wybrane artykuły w języku niemieckim i angielskim, które wyraźnie odnoszą się do lekcji niemieckiego jako języka obcego. W pierwszym kroku przeanalizowano trzy artykuły w języku niemieckim, w których podjęto ogólną kontekstualizację dydaktyczno-metodologiczną pracy z komiksami i powieściami graficznymi w dydaktyce niemieckiego jako języka obcego. W drugiej części przeanalizowano cztery artykuły badawcze zorientowane na praktykę, w których omówiono potencjał komiksów na lekcjach studiów regionalnych. W każdym przypadku struktura argumentacji jest najpierw rekonstruowana, a następnie kategorie analizy i podejścia do interpretacji są ze sobą porównywane. Celem jest zidentyfikowanie przykładowych postaw badawczych i na tej podstawie sformułowanie dalszych pytań dla potencjalnej dydaktyki przedmiotu z zastosowaniem komiksów.
Bibliografia
CERRI, CHIARA (2014): Comics zu aktuellen zeitgeschichtlichen Sujets. Eine visuellsprachliche Herausforderung für den landeskundlichen DaF-Unterricht. In: HIERONIMUS, MARC (ed.): Visuelle Medien im DaF-Unterricht (=Materialien Deutsch als Fremdsprache, Bd. 90). Göttingen, 119-151.
Google Scholar
DUDZIŃSKA, MAGDALENA (2013): Comics – Zum Einsatz von bildnarrativen Medien im DaF-Unterricht. In: CHUDAK, SEBASTIAN (ed.): Fremdsprachenunterricht- omnimedial? Frankfurt a.M., 69-76.
Google Scholar
GROENEWOLD, PETER (2010): Literatur im Landeskundeunterricht. In: KRUMM, HANS-JÜRGEN / FANDRYCH, CHRISTIAN / HUFEISEN, BRITTA / RIEMER, CLAUDIA (eds.): Deutsch als Fremd- und Zweitsprache. Halbbd. 2. (= Handbücher zur Sprach- und Kommunikationswissenschaft Bd. 35). Berlin / New York, 1565-1571.
Google Scholar
HALLET, WOLFGANG (2012): Graphic Novels. Literarisches und multiliterales Lernen mit Comic-Romanen. In: Der fremdsprachliche Unterricht Englisch 117:2-8.
Google Scholar
HIERONIMUS, MARC (2009): Geschichtscomics im DaF-Unterricht. In: NIERADKA, MAGALI LAURE / SPECHT, DENISE (eds.): Fremdkörper? Aspekte der Geisteswissenschaften in der Auslandsgermanistik und im DaF-Unterricht. Münster, 101-114.
Google Scholar
KRUEGER, ANTJE (2016): “Show and Tell” Using Graphic Novels for Teaching East German History in the Novice and Intermediate Foreign-Language German Classroom. In: KUTCH, LYNN M. (ed.): Novel Perspectives on German-Language Comics Studies: History, Pedagogy, Theory. Lanham / Boulder / New York / London, 145-168.
Google Scholar
KUZMINYKH, KSENIA (2014): Comics und graphic novels im multikulturellen Deutschunterricht. In: Glottodidactica XLI/2:75-86.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.14746/gl.2014.41.2.5
LAY, TRISTAN / TRIPPÓ, SÁNDOR (2020): Bibliografie zu Comics, Graphic Novels und Mangas im DaF-Unterricht (2000-2020). In: Fremdsprache Deutsch 63:1-11: https://fremdsprachedeutschdigital.de/download/fd/FD-63-Online-Gutter.pdf (02.08.2023).
Google Scholar
LUDEWIG, JULIA (2016): Using Graphic Novels for Content Learning in the GermanStudies Classroom. The Basel City Reportage Operation Läckerli. In: KUTCH, LYNN M. (ed.): Novel Perspectives on German-Language Comics Studies: History, Pedagogy, Theory. Lanham / Boulder / New York / London, 121-143.
Google Scholar
MEMPEL, CATERINA (2010): Verstehensprobleme bei der Comic-Rezeption in der Erstund Fremdsprache. Eine vergleichende Untersuchung mittels Laut-Denk-Daten. In: LUTJEHARMS, MADELINE / SCHMIDT, CLAUDIA (eds.): Lesekompetenz in Erst-, Zweitund Fremdsprache. Tübingen, 189-205.
Google Scholar
PALANDT, RALF (2014): Comics- Geschichte, Struktur, Interpretation. In: HIERONIMUS, MARC (ed.): Visuelle Medien im DaF-Unterricht. (=Materialien Deutsch als Fremdsprache Bd. 90.). Göttingen, 77-118.
Google Scholar
TRIPPÓ, SÁNDOR (2018): Graphic Novels im DaF/DaZ-Unterricht. Ansätze für eine Comicdidaktik. In: FELD-KNAPP, ILONA (ed.): Literatur (= CM-Beiträge, Bd. 4). Budapest, 178-193.
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.